Koppeling 940 lpt 1997

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2018 11:24 #1108379 door V700 register
Koppeling 940 lpt 1997 is gemaakt door V700 register
940 Estate 1997 b230fk.Turbo 680000km.

Koppeling waarschijnlijk vervangen.

1:Zijn er vervangingsset voor t dubbel mass vliegwiel.

2:Dus enkel mass vliegwiel en koppelingsset ?

3:Zijn er nadelen als er een normaal vliegwiel inkomt.

4:Wat gaat zoiets kosten compleet en waarschijnlijk merk Sachs, dus compleet set vliegwiel , koppelingsset i.p.v dubbel mass vliegwiel.

5:En ervaring met enkel mass vliegwiel ipv dubbel mass vliegwiel.

6:Hoe kan ik zien of t dual mass vliegwiel niet meer goed zou zijn ?

7:Ook nog ervaringsdeskundige die de vervanging willen doen.

Zelf nog geen brug .

Regio Rotterdam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2018 11:42 #1450332 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De M90 is niet gemaakt voor
De M90 is niet gemaakt voor een SMF, en heeft al zwakke synchromeshes. Ik ben dan ook geen voorstander van ombouwen, maar omdat het DMF niet meer leverbaar is moet je wel. Een koppelingset van een 850 diesel schijnt te passen, en de 940 diesel met M90 heeft een SMF.
Een DMF dat zwakke veren heeft, merk je bij het schakelen omdat je niet meer soepel kunt koppelen: schakelen gaat altijd met een bonk.
Of je hangt er gewoon een fatsoenlijke M46 in. Had Volvo zelf ook moeten doen.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-10-2018 12:18 #1450333 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @willem; eerst zeg je dat
@willem; eerst zeg je dat deze niet gemaakt is voor SMF, daarna geef je zelf aan dat bij de diesels wél een SMF op zit. De M90 kan prima overweg met SMF, de DMF zit er voornamelijk in voor het comfort. Dat ding is echt lomp zwaar gemaakt om door de toegevoegde massa(traagheid) de trillingen zo goed mogelijk op te vangen.

Volgens mij valt het met de synchromeshes allemaal wel mee bij de M90, zeker wanneer je de sterkere latere variant hebt (L2/H2). Verder zie ik zo 1.2.3. niet waarom een synchromesh nou zoveel last zou hebben van een enkelmassa vliegwiel.
De zwakkere 3e versnelling heeft overigens niets met de synchromesh te maken.
Dit komt door een bepaalde ring, die ik bij gebrek aan een betere naam eerder "stop-ring" zou noemen.

Verder is er een fantastisch draad op turbobricks, iets in de richting van: All you need to know about the M90. Hier staan een aantal combinaties op om je van de DMF af te helpen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-10-2018 12:34 #1450334 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hier dus:
Hier dus:
www.forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325

1. Er is geen kant en klare vervangingsset vanuit Volvo gemaakt. Wel zijn er bepaalde garages/leveranciers die dit aanbieden. Meestal over de plas, of hoger in het noorden. Vaak voor veel geld, en met sport koppeling en/of heel lichte vliegwielen.

2. Ja, nieuw enkel massa vliegwiel, en nieuwe platen

3. Nadeel is dat je iets aan comfort in levert, schijnt reuze mee te vallen. Voordeel is dat enkelmassa véél lichter is. Je motor reageert sneller/feller, tevens kan een enkel massa vliegwiel niet slijten...is gewoon een bonk ijzer. SMF kan ook veel meer koppel verdragen dan DMF.

4. Vliegwiel is tweedehands, dus eerst een goede vinden. Dan nog nieuwe koppeling. Prijs hangt af van wie/wat en waar...gok dat onderdelen zelf zo rond de 300,- bij elkaar zijn. Is ook maar net welke route/onderdelen je kiest.

5. Persoonlijk niet, maar er rijdt er hier vast wel iemand mee rond. Verder zijn er op turbobricks (bijgeleverde link) meer dan genoeg mensen die er ontzettend blij mee zijn.

6. Bij een behoorlijk slappe DMF, hoor je vaak een ratel wanneer je de motor uitzet. De 2 delen van het vliegwiel slingeren dan heen en weer tussen de veren, en dat is wat je hoort. Verder kan het een ietswat onregelmatig stationair toerental veroorzaken. Er is natuurlijk ook een verschil tussen slap/versleten en defect...

7. Je zou Timen eens kunnen contacten, of lid kunnen worden en het (laten) uitvoeren op een sleuteldag. De kosten van het lidmaatschap wegen bij lange na niet op tegen arbeidsloon van een garage. Tevens is er dan héél veel kennis op 1 plek, en vaak alle benodigde onderdelen die je ooit maar nodig zult hebben.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2018 17:32 #1450337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic enkelmassa vliegwiel en M90
Hoi Fred de configuratie met enkelmassa vliegwiel en M90 (type L) heb ik sinds mei 2015 in mijn 740 zitten en heb sindsdien 80.000 km gereden. Dit kostte toen Euro 235; drukgroep, koppelingsplaat (met veren) en druklager (alles Sachs en is van een Volvo 850). In het rijden/schakelen merk ik geen verschil. T.o.v. een M47 die er eerder inzat is het geluidsniveau wel veel lager.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2018 10:13 #1450347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SMF
Hallo Fred,

Ik rijd nu ook bijna een jaar met een M90 omgebouwd naar enkelmassavliegwiel. Ik merk weinig verschil, hij schakelt gewoon lekker en omdat bij de ombouw natuurlijk alles weer nieuw is ging het een beetje zwaar, maar dat is na twee weken al weg.
Bevalt mij prima!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2018 16:40 #1450351 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welk artikelnummers
@ Ryque en Gerard welk vliegwiel en drukgroep , koppelingsset hebben jullie gekocht.
Heb je daar artikelnummers van .

En hoe merkte jullie dat vliegwiel en /of platen versleten waren.
Zou dus ook kunnen dat ik alleen koppelingset zou moeten vervangen.
Is waarschijnlijk alleen te zien als bak er af is.
Andere manieren om te zien of koppelingsplaten en of vliegwiel op zijn ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2018 19:21 #1450356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SMF en M90
Hoi Fred,

Hiervoor heb ik het volgende van Sachs gekocht;
3151 189 232 Druklager
3082 204 033 Drukgroep
1862 314 032 Koppelingsplaat

Het vliegwiel is geschikt voor een LH 2.4 ECU. Dit was voor mij het vliegwiel dat er op zat. Bij monteren van het/een vliegwiel er goed opletten dat de uitsparingen op de zijkant goed staan/liggen t.b.v. de timing van het een en ander. Anders moet alles weer uit elkaar!

Of de koppelingsplaat versleten is kun je volgens mij alleen goed beoordelen als die uit elkaar ligt.

Moderators: Jerry Stam