foutcode automaat

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2018 21:40 #1108350 door Kristiaan Windt
foutcode automaat is gemaakt door Kristiaan Windt
Beste Volvoliefhebbers,

Onlangs heb ik mijn 960 3.0 estate van 1995 voorzien van een ruilmotor en -bak. Mijn 960 heeft omgerekend in km ruim 520K gelopen op LPG en had een lekke koppakking. De laatste rit met het oude blok ben ik gestrand. Koelwater weg, witte rook, beloofde weinig goeds. I was van plan om een S80 motor te gaan ombouwen maar bij toeval kruisde een Duitse 960 sedan, ook uit 1995, met 300K (op benzine) mijn pad. Deze is uitgepeld en de motor en bak zijn getransplanteerd in mijn 960. Altijdeen gok wat je koopt maar de zaak lijkt goed te zijn. De motor loopt netjes, olieverbruik duidelijk minder dan met het oudeblok en ook de bak schakelt de eerste kilometers duidelijk beter. Na enkele kilometers schiet de bak echter uit de lock-up en gaat het storingspijltje knipperen. Afgezien van het niet functioneren van de lock-up is de bak vlg mij prima. Meestal blijft de storing in stand maar soms verdwijnt de storing spontaan na een nacht stilstand. mijn (USA) 960 is vv OBD. ik weet eigenlijk niet of de donor 960 dat ook had. deze is inmiddels richting Ijmuien vertrokken.
Om de storing vast te stellen is uitlezen natuurlijk de handigste optie maar dit (b)lijkt met de huidige apparatuur lastig. Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?? Mijn oude bak heeft nooit een storing gehad (maar schakelde duidelijk slechter).
Gaarne suggesties!

Groet, Kristiaan Windt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2018 22:33 #1449953 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic 180 pk vs 204 pk
Als je een 180 pk met automaat hebt omwisseld voor een 204 pk met automaat (of andersom) zonder de automaat-computers mee te wisselen dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.
De automaten zijn verchillend dus de automaat-computer is van mening dat het aantal toeren niet overeenkomt met de snelheid.
Toch nog even naar IJmuiden om de bijbehorende automaat-computer uit de hoogovens te halen?

Piet

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2018 22:38 #1449955 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Hallo Piet,
Hallo Piet,

Weet jij zo te zeggen waar deze computer zich bevindt? Is dat toevallig in de rechter a-stijl??

Groet, Kristiaan.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2018 07:42 #1449958 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik heb er nooit zo naar
Ik heb er nooit zo naar gekeken, die dingen gaan nooit kapot maar volgens mij moet de automaat-computer ergens in de buurt van de Motronic bij bestuurder achter de schopplaat gemonteerd zijn.

Ik zou even dit partnr aflezen, dan kan je opzoeken bij welk type motor deze computer hoort.

En van je nieuwe motor moet je kunnen aflezen welk type het is, op de motor zou een sticker moeten zitten met 6304FS (204pk) of 6304FS2 (180pk).

De 180 pk 3,0 liter motor werd in Europa eigenlijk pas bij de S/V90 geintroduceerd en was de opvolger van de 2,5 liter motor dus de kans is klein dat jouw nieuwe motor een 180 pk 3 liter is. Maar van de USA modellen weet ik niet hoe het zit.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2018 08:55 #1449959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk Huisman weet dit, die
Henk Huisman weet dit, die heeft het zelfde meegemaakt met mijn swap. Weet even niet meer de oplossing maar ik meen idd een andere automaat ecu.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2018 10:02 #1449961 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De kans is erg groot dat je
De kans is erg groot dat je duitse 960 een 204 pk was: in 1995 werd bij ons de 204 en de 2,5 met 170 geleverd, niet de 180. In de USA is de 180 al vanaf 1993 (of vanaf het begin - weet ik niet 100% zeker) geleverd: de tammere nokkenassen zorgen kennelijk ook voor betere emissie, wat nodig was voor de strenge USA eisen.
Verder heeft je duitser ongetwijfeld een OBD-1 uitlezing gehad: 1995 voor de europese markt had nog de knippercodes. En hij had een motronic 1.8, maar dat heeft je USA uitvoering waarschijnlijk ook. Kna je makkelijk zien door te kijken of je 1 of twee lambdasondes hebt. 4.4 heeft er eentje voor en eentje na de kat.
Ben je wel zeker dat de lockup niet meedoet? Je kan prima een knipperend pijltje hebben icm werkende lockup. Uitlezen van de storing lijkt me het eerste wat moet gebeuren: je kunt bijvoorbeeld ook een slecht georienteerde PNP-schakelaar hebben, dat geeft ook een knipperend pijltje en ESW-schakelaar.

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2018 10:17 #1449962 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Dank voor jullie reacties.
Dank voor jullie reacties.

Mijn 960 heeft, evenals de donor 960 2 lambdasondes. Op het moment dat de automaat in storing gaat voel je hem " terugschakelen". Zolang het pijltje knippert blijft de auto meer toeren maken. Ik interpreteer dit als een uitgeschakelde lock-up. Ik zal proberen iemand te vinden die de zaak kan uitlezen. Motorstoringslampje brandt ook maar ik krijg de indruk dat dat bij een 960 op LPG niet heel afwijkend is. Dit gebeurde bij het oude blok ook geregeld..

Groet, Kristiaan

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2018 12:45 #1449963 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als je in het oosten van het
Als je in het oosten van het land woont dan zou ik contact opnemen met Henk Huisman.

Die kan niet alleen foutcodes uitlezen en resetten maar heeft waarschijnlijk ook nog wel een goede automaatcomputer liggen.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2018 14:32 #1449964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Riempjes
Je had ook trouw moeten blijven aan je een automaat met riempjes...

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2018 19:00 #1449965 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Ha Rob,
Ha Rob,

Ik heb nog steeds meer Dafs dan Volvo's hoor!

Moderators: Jerry Stam