740 GLE (USA) slaat af.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2018 22:52 #1108349
door V700 register
740 GLE (USA) slaat af. is gemaakt door V700 register
Geachte Volvisti,
Mijn 740 GLE (USA) uit 1988 automaat met Hall-gever in de verdeler slaat heel random af tijdens het rijden. Superannoying en gevaarlijk. Het gebeurt geregeld voor het stoplicht, maar had het vorige week ook op de snelweg. Snel in 'N' zetten en opnieuw starten werkte wel gelukkig. Volgens mij stopt mijn toerenteller er ook meteen mee, dus ontsteking?
Wat is er al gedaan?
-Ik heb een nieuwe verdeler van Timen gekocht in de hoop dat dat het probleem was, heb nl. jaren geleden hetzelfde probleem gehad, toen was het vervangen van de Hall-gever de uitkomst, dus ik dacht dat doen we nog een keer. Helaas toch weer afslaan gisteren.
-Eindtrap ontsteking omgewisseld. Geen verschil
-Nieuwe spanningsregelaar in de dynamo gezet. Geen verschil
-Brandstofpomprelais omgewisseld. Geen verschil
-Aardepunten nagelopen, en die achter de koplampen schoongemaakt. Geen verschil
-Nieuw luchtfilter en voorverwarmingspijp vanaf spruitstuk. Geen verschil
Ik ga van de week nog even een andere bobine proberen, misschien dat dat het is. En anders kom ik denk ik al snel richting benzinepompen. Maar welke en hoe kan ik dit testen etc.? Ik hoor geen rare geluiden daar, dus....
Wie heeft er nog ideeen???
Mijn 740 GLE (USA) uit 1988 automaat met Hall-gever in de verdeler slaat heel random af tijdens het rijden. Superannoying en gevaarlijk. Het gebeurt geregeld voor het stoplicht, maar had het vorige week ook op de snelweg. Snel in 'N' zetten en opnieuw starten werkte wel gelukkig. Volgens mij stopt mijn toerenteller er ook meteen mee, dus ontsteking?
Wat is er al gedaan?
-Ik heb een nieuwe verdeler van Timen gekocht in de hoop dat dat het probleem was, heb nl. jaren geleden hetzelfde probleem gehad, toen was het vervangen van de Hall-gever de uitkomst, dus ik dacht dat doen we nog een keer. Helaas toch weer afslaan gisteren.
-Eindtrap ontsteking omgewisseld. Geen verschil
-Nieuwe spanningsregelaar in de dynamo gezet. Geen verschil
-Brandstofpomprelais omgewisseld. Geen verschil
-Aardepunten nagelopen, en die achter de koplampen schoongemaakt. Geen verschil
-Nieuw luchtfilter en voorverwarmingspijp vanaf spruitstuk. Geen verschil
Ik ga van de week nog even een andere bobine proberen, misschien dat dat het is. En anders kom ik denk ik al snel richting benzinepompen. Maar welke en hoe kan ik dit testen etc.? Ik hoor geen rare geluiden daar, dus....
Wie heeft er nog ideeen???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2018 23:34 #1449936
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Afslaan
Ik ga er van uit dat het gebakje er in een keer mee uitscheidt. Dat wijst op een elektrisch probleem, waardoor er geen ontsteking meer plaats vindt. Los contact, slecht contact. Het zou ook het contactslot kunnen zijn, sommigen (meestal gevangenisbewakers) rijden met enorme sleutelbossen rond, wanneer zoiets aan een contactslot hangt...
De spanningsregelaar zal het zeker niet zijn, gaat daar iets los of geeft een koolborstel zich over aan het hiernamaals dan blijft er toch de accuspanning over.
Het kan ook geen kwaad eens aan de draden aan stekerverbindingen te trekken, soms komen deze dan geoxideerd en wel spontaan los. De draden van je koplampen en zo kun je natuurlijk wel uitsluiten.
De zekeringen blijven kennelijk heel, dus is het geen sluiting. Je kunt het beste alle verbindingen die met de ontsteking te maken hebben nalopen terwijl jij of een helper aan de draden rommelt, bij lopende motor. Ik denk dat daar het begin ligt.
Benzinepomp(en) kunnen het niet zijn, dan hapert de motor eerst en geeft daarna de pijp aan Maarten. Luchtfilters een luchtslangen zijn het ook niet.
Dit soort zoekwerk is lastig, een kwestie ook van trial and error. Het enige dat je kunt doen is van alles proberen terwijl je in het achterhoofd houdt dat er licht is aan het eind van de tunnel.
De spanningsregelaar zal het zeker niet zijn, gaat daar iets los of geeft een koolborstel zich over aan het hiernamaals dan blijft er toch de accuspanning over.
Het kan ook geen kwaad eens aan de draden aan stekerverbindingen te trekken, soms komen deze dan geoxideerd en wel spontaan los. De draden van je koplampen en zo kun je natuurlijk wel uitsluiten.
De zekeringen blijven kennelijk heel, dus is het geen sluiting. Je kunt het beste alle verbindingen die met de ontsteking te maken hebben nalopen terwijl jij of een helper aan de draden rommelt, bij lopende motor. Ik denk dat daar het begin ligt.
Benzinepomp(en) kunnen het niet zijn, dan hapert de motor eerst en geeft daarna de pijp aan Maarten. Luchtfilters een luchtslangen zijn het ook niet.
Dit soort zoekwerk is lastig, een kwestie ook van trial and error. Het enige dat je kunt doen is van alles proberen terwijl je in het achterhoofd houdt dat er licht is aan het eind van de tunnel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2018 11:49 #1449943
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mag dit nog?
Een internetlinkje naar een overzicht:
www.stepbystepvolvo.com/Resources/Volvo%20No-Start.pdf
Je hebt dan weliswaar geen startprobleem, maar hierin worden wel alle relevante componenten systematisch beschreven. Ik denk aan bijvoorbeeld het radio-ontstoringsrelais (aux. suppression relay).
www.stepbystepvolvo.com/Resources/Volvo%20No-Start.pdf
Je hebt dan weliswaar geen startprobleem, maar hierin worden wel alle relevante componenten systematisch beschreven. Ik denk aan bijvoorbeeld het radio-ontstoringsrelais (aux. suppression relay).
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2018 14:08 #1449946
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Schakelaar automaat?
@ Snel in N-zetten!
Is de schakelaar misschien vervuild?
Is de schakelaar misschien vervuild?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2018 17:19 #1449947
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dan nog: de
Dan nog: de automaatschakelaar doet niets anders dan de startmotor blokkeren in andere standen dan N en P. Het is de bedoeling dat de motor in elke stand van de automaat kan blijven lopen... Dus doet het niets met de ontsteking.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2018 19:42 #1449950
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radio ontstoor relais
Heeft jou auto dit relais?
Het zelfde relais wordt ook gebruikt voor de eltr.fan .Ze zitten naast elkaar dus je zou ze kunnen omwisselen.Maar nogmaals heb je zo,n relais?
www.oudevolvo.nl/blog/2016/05/20/radio-o...-en-kleppen-gesteld/
Het zelfde relais wordt ook gebruikt voor de eltr.fan .Ze zitten naast elkaar dus je zou ze kunnen omwisselen.Maar nogmaals heb je zo,n relais?
www.oudevolvo.nl/blog/2016/05/20/radio-o...-en-kleppen-gesteld/
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2018 20:29 #1449952
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic valse lucht?
maar ik betwijfel dat of dat het is. Bij mijn k-jet had ik het soms ook, die gaf de pijp aan Maarten na een bepaalde tijd lopen. Bleek de Balg van de k-jet los te zitten en dus teveel valse lucht op een gegeven moment.
Maar je hebt wrsl geen k-jet met dit bwjr.
Maar je hebt wrsl geen k-jet met dit bwjr.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2018 19:54 #1449966
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog niet gevonden
Bedankt voor de reacties.
Vandaag weer even wat proberen te elimineren.
heb dus aan alle bedrading gefrommeld, geen effect. Aan radio ontstoor relais gefrommeld/geklopt, geen effect. Bobine wordt wel redelijk heet na half uur stationair lopen, ........misschien? Hij sloeg dus ook niet af. Morgen misschien het radio ontstoor relais maar openen en bekijken.
@ Timen, die automaatschakelaar kan er toch niet voor zorgen dat ie afslaat?
@ Rob, thanks, is idd een heel fijne link.
@hdalhuisen, ja ik heb dat relais, weliswaar een en geen twee.
Vandaag weer even wat proberen te elimineren.
heb dus aan alle bedrading gefrommeld, geen effect. Aan radio ontstoor relais gefrommeld/geklopt, geen effect. Bobine wordt wel redelijk heet na half uur stationair lopen, ........misschien? Hij sloeg dus ook niet af. Morgen misschien het radio ontstoor relais maar openen en bekijken.
@ Timen, die automaatschakelaar kan er toch niet voor zorgen dat ie afslaat?
@ Rob, thanks, is idd een heel fijne link.
@hdalhuisen, ja ik heb dat relais, weliswaar een en geen twee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 15:28 #1450061
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is er niemand in de buurt met
Is er niemand in de buurt met een ander relais ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 23:00 #1450071
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais
relais heb ik eergisteren doorgesoldeerd, net als het brandstofpomprelais. En ik heb nog een reserve relais liggen. Ik probeer dit nu even eerst, anders een nieuwe? Het is lastig omdat hij maar heel af en toe afslaat. Gaat nu al 2 dagen goed. Maar ik sta open voor andere opties.....
Moderators: Jerry Stam