Zit me hier niet mee in Spanje - Veerpootlager kapot ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2018 20:37 #1108280 door V700 register
Eerst een versnellingsbak die begon te fluiten in 5de, ben er wel uit dat die me niet langs de kant gaat zetten na het oliepeil te checken maar heb ik plots speliing in mijn veerpoot. Als ik de wagen op een neer beweeg voel ik op en neewaarste speling als ik de bevestigingsbout vasthoudt van de schokdemper bovenaan met bijhorende geluid van metaal op metaal.

Ben er niet goed uit waar die speling ineens vandaan komt. Voor vertrek nieuwe schokdempers gestoken en recente veerpootlagers. Volgens een lokale garagist gaat er behalve dat geluid niks gebeuren maar heel overtuigd ben ik toch niet. Een horrorverhaal van een schokdemper die plots door de motorkap steekt en van die dingen.

Met het wiel van de grond voel ik geen zijdelinge speling of andere rare geluiden. Juist dat op en neer.... en dat begrijp eigenlijk niet helemaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2018 20:57 #1449326 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Aangezien alles recent los
Aangezien alles recent los geweest is, zou ik beginnen met controleren of alles wel weer netjes op moment vast zit. Een losgelopen bout kan flinke speling geven...
Het helpt overigens om bij zo'n post even te zetten om wat voor auto het gaat: er zijn heel, heel grote verschillen tussen de voorwielophanging van een 740/760/940 en die van en 960-II/S/V90! En ik weet werkelijk waar even niet welke auto jij ook alweer hebt...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2018 21:10 #1449329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een 740 van 89.
Een 740 van 89.

Een van mijn gedachten was dat de schokdemper in de veerpoot speling heeft, ik lees wel eens ergens dat dat kan omdat er onderaan een losse spacer in zou zitten ( of niet ? ) . Niet hard genoeg aangedraait ofzo.

Verder zijn er maar drie bouten, twee van het toplager en dan die van de schokdemper zelf.

Het was alleszins wel ok, ben er alleen absoluut niet uit wat er nu voor die speling zorgt alsof er wat vantussen is.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2018 08:08 #1449332 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Waar ik benieuwd naar ben
Je hebt het over recente lagers, wat wordt daarmee bedoeld?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2018 09:41 #1449334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het komplete veerpootlager
Het komplete veerpootlager met de schotel

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-10-2018 11:33 #1449360 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De bovenste moer van de
De bovenste moer van de schokdemper, samen met een soort "bolle" carrosserie-ring houden de complete veerpootlager/schotel-unit vast als een soort "sandwich".

Hierbij wordt de stang van de schokdemper omgeven door rubber, en hoe je daar geluid van "metaal-op-metaal" wilt krijgen kan ik zo 1.2.3 niet bedenken. Dat het rubber wat meegeeft, en dus enige beweging toe staat van de demper, hoort bij het ontwerp.

Misschien de veer eens inspecteren, of deze niet gebroken is. En anders is een verkeerd gemonteerde demper ook zeker mogelijk. Schijnt nogal eens mis te gaan met een spacer welke onder in de buis ligt lees ik her en der.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam