Dashboardkast slotje. Gerepareerd!

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2018 17:37 #1108220 door Ton Visser (GAST)
Dashboardkast slotje. Gerepareerd! is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Nu zijn wij aan de beurt, ook bij ons wilde het dashboardkastje niet meer open, een vaker voorkomend probleem.
We zijn druk bezig de boel hier in Zweden af te sluiten om zondag weer naar huis te gaan dus ik heb het kastje op een alternatieve wijze geopend en het slotje uit de klep verwijderd. Er rolde inderdaad een afgebroken stukje uit.
Maar ik ben nu zeer benieuwd of iemand weet hoe het slotje zelf uit elkaar te halen is, het heeft geen haast, ik ga het hier niet meer doen maar eenmaal weer thuis moet het natuurlijk aangepakt worden.
Ik zie een pennetje zitten, maar dat is niet door te tikken.
Zoals gezegd, ik ben benieuwd.

Het is gelukt, het afgebroken stukje er weer opgelijmd met secondenlijm geschikt voor lichtmetaal. En het zit op gevoel weer echt goed vast.
Het weer in elkaar zetten valt wel mee, even op een veertje letten dat ook vrijkomt. De hele zaak goed in de White Grease gezet, het gaat erg soepel.
Het slotje daarna weer in de klep bouwen is lastig maar met hulp te doen. De borgveer moet ingedrukt worden en tegelijkertijd gedraaid.
We hebben nu wel afgesproken de draaibeweging van de knop om te openen ook te gaan gebruiken bij het sluiten, niet meer gewoon dichtklappen.
Het werkt weer en dat alles zonder schade aan de klep.

Groeten,

Ton.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2018 09:49 #1448870 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Pennetje
In een ander draadje een reactie van Adrian gelezen dat het pennetje eenvoudig uit te boren is.
Dat ga ik thuis doen, ik heb redelijk veel gereedschap mee, maar de Dremel en de standaard niet.

Wordt vervolgd, groeten.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2018 13:22 #1448919 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic uitboren
Inderdaad. Ik meen me te herinneren dat het pennetje van alu is. Boren ging makkelijk.
Ander pennetje van afgeknipte spijker er weer in.
Om het cilinderslot eruit te halen wel de sleutel, eigenaarsleutel!, erin steken, dan vallen de pennetjes naar binnen.
Zitten ze vast dan het hele slotje in de week in bijvoorbeeld diesel olie leggen.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2018 17:29 #1448957 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja hoor!
Slotje gemaakt, tenminste nu werkt het weer.
Afwachten hoe lang het houdt.

Eigenlijk viel het best mee, het afgebroken nokje heb ik met ethylcyanoacrylaatlijm er weer opgelijmd. Daarvan wordt geschreven dat het ook lichtmetaal lijmt.
En na enige minuten op zijn plek drukken lijkt het eigenlijk net zo vast te zitten als voor het afbreken, ik kon er behoorlijk kracht op uitoefenen.
Daarna is het even uitvogelen hoe om de zaak weer in elkaar moet, want er komt ook nog een veertje vrij.
Het pennetje heb ik vervangen door een kort stukje isolatiedraad, dat knelt goed in het oude gaatje.
Het geheel rijkelijk voorzien van White Grease voor de smering en het werkt.

Ik laat het slotje een paar dagen op tafel liggen om hem verschillende keren per dag te testen.

Waarbij ik er rekening mee hou dat een slotje wat ik eventueel gebruikt op de kop tik bijna minstens even oud is als mijn exemplaar, of ze moeten nog steeds nieuw te koop zijn, die hebben dan mogelijk minder te maken met metaalmoeheid.

Groeten,

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2018 16:00 #1449321 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @ Ton
Volgens mij zijn er uitsluitend eerlijke garagisten. Inbrekers boren simpelweg de cilinder uit. Slotenmakers ook.

Wanneer je de boor slim hanteert, tenminste. Kijk maar eens op youtube, dan haal je twee Rottweilers in huis voor parkeerbewaking, de een houdt vast, de ander bijt sommige lichaamsdelen er af. Het gaat zo gemakkelijk...

Moderators: Jerry Stam