Kraken op rotonde
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2018 02:10 #1108132
door Mathy van Nisselroy
Kraken op rotonde is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Als ik wat sneller (maar nog ver onder de wettelijke maximumsnelheid binnen de bebouwde kom) over een rotonde rijd en daarbij minstens de tweede afslag neem, hoor ik het hele dashboard kraken. In de garage hadden ze het over "oude auto" en in een andere hebben ze er niet eens naar gekeken. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, hoe ik dat kan controleren en wat ik dan allemaal moet (laten) vervangen?
groetjes
Mathy
Als ik wat sneller (maar nog ver onder de wettelijke maximumsnelheid binnen de bebouwde kom) over een rotonde rijd en daarbij minstens de tweede afslag neem, hoor ik het hele dashboard kraken. In de garage hadden ze het over "oude auto" en in een andere hebben ze er niet eens naar gekeken. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, hoe ik dat kan controleren en wat ik dan allemaal moet (laten) vervangen?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-08-2018 09:30 #1448428
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ah, dat komt me wel bekend
Ah, dat komt me wel bekend voor.
Mijn dashboard heeft ook meer dan twee jaar zitten kraken.
En dan eigenlijk alleen als ik de woonwijk bij ons in reed, met van die fijne klinkers die niet al te recht meer liggen, en de drempels.
Onderstaande zijn mijn bevindingen, voor mijn auto, dus of het voor jou van toepassing is....
Mijn theorie is dat de auto hoe dan ook toch wat scheef trekt bij ongelijk wegdek (torsie) En het dashboard wat moet flexen/meebewegen.
Hierdoor gaat 1 en ander wat over elkaar heen schuiven, en dus gekraak als gevolg.
Het was bij mij ook erger in zomer, dan in de winter.
Na lange tijd succesvol weten op te lossen doordat ik het geluid na kon produceren door bij de passagier aan het dashboard te duwen/trekken.
Oorzaak bleek de ventilatieroosters die net onder de ruit door het dashboard heen komen. Voorzichtig met een smalle spatel de kieren tussen dashboard en ventilatierooster open gehouden, en in mijn geval wat Vaseline er tussen geprutst. Wilde geen olie-achtig iets hebben, of smeervet, ivm hoge temperaturen in de zomer (vooruitziende blik gehad) en een eventueel druipend dashboard als gevolg. De vaseline is onzichtbaar, en geen druipers kunnen ontdekken.
Mijn dashboard heeft ook meer dan twee jaar zitten kraken.
En dan eigenlijk alleen als ik de woonwijk bij ons in reed, met van die fijne klinkers die niet al te recht meer liggen, en de drempels.
Onderstaande zijn mijn bevindingen, voor mijn auto, dus of het voor jou van toepassing is....
Mijn theorie is dat de auto hoe dan ook toch wat scheef trekt bij ongelijk wegdek (torsie) En het dashboard wat moet flexen/meebewegen.
Hierdoor gaat 1 en ander wat over elkaar heen schuiven, en dus gekraak als gevolg.
Het was bij mij ook erger in zomer, dan in de winter.
Na lange tijd succesvol weten op te lossen doordat ik het geluid na kon produceren door bij de passagier aan het dashboard te duwen/trekken.
Oorzaak bleek de ventilatieroosters die net onder de ruit door het dashboard heen komen. Voorzichtig met een smalle spatel de kieren tussen dashboard en ventilatierooster open gehouden, en in mijn geval wat Vaseline er tussen geprutst. Wilde geen olie-achtig iets hebben, of smeervet, ivm hoge temperaturen in de zomer (vooruitziende blik gehad) en een eventueel druipend dashboard als gevolg. De vaseline is onzichtbaar, en geen druipers kunnen ontdekken.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-08-2018 13:24 #1448433
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wel even goed kijken, ook onder de auto
Als ik me goed herinner heb jij stays onder de auto? Dan kan ik me niet zo voorstellen dat de sterkte van de koets een probleem is (geworden). Bij mijn 240, die een keer hard van rechts was aangereden had ik dit probleem ook, en het werd erger. Bij de volgende APK: afkeur op roest. Bleek de afwatering van de paravan naar binnen te zijn gaan lekken. Koets helemaal leeggehaald (zie profielfoto) en toen bleek een van de voorpoten vrijwel onzichtbaar achter de motor een heel end ingescheurd te zijn. Auto was keurig gericht na de aanrijding. Niemand had de scheur ooit gezien, maar hij was wel te horen. Ik hoop dat het bij jou met vaseline is op te lossen. Als je het weet zou je het kunnen zien op de foto's. Er is nu een dikke driehoek ingelast.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2018 21:08 #1448438
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Links, rechts en onder
Hallo Volvisti
Ik dacht dat die "roosters" er los in lagen (al jaren) maar dat blijkt niet meer zo te zijn. De linker ligt er nog steeds los in, maar de rechter, die ook nog deels kapot is, die lijkt muurvast te zitten.
Ja, er zit een stay onder.
groetjes
Mathy
Ik dacht dat die "roosters" er los in lagen (al jaren) maar dat blijkt niet meer zo te zijn. De linker ligt er nog steeds los in, maar de rechter, die ook nog deels kapot is, die lijkt muurvast te zitten.
Ja, er zit een stay onder.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam