stuur schokt
- Martin van de Weerd
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 14:32 #1108099
door Martin van de Weerd
stuur schokt is gemaakt door Martin van de Weerd
Beste meedenkers, net de '97 opgehaald van de apk met goedkeuring. Er was een opmerking (in eerste instantie afkeur) bij stilstand in drive met ingetrapte rem gaat het stuur schokkend rond. In neutraal of park gaat het stuur soepel rond. Vraag : wie weet wat dit kan wezen, want ik merk niets met rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 15:05 #1448020
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Slippende snaar van de
Slippende snaar van de stuurbekrachtiging.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 16:07 #1448022
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Dan
Hoor je die piepen. Kan ook een stb pomp zijn die het aan het begeven is. Start de motor is en zet hem in zijn N en draai aan het stuur maar kijk dan ook ff naar je wielen. Dus je zal ff naast de auto met je arm door het geopende raam aan het stuur moeten draaien. Als je wielen schokkerig naar links of rechts gaan dan is je stb pomp stuk aan het gaan.
Ik heb nl hetzelfde. Ik heb geïnformeerd bij mijn garage (volvo) en die pomp gaat eigenlijk nooit stuk en hij had hem ook niet in voorraad maar nieuw kost ie €300 ex btw en dan een uurtje werk en wat vloeistof, zit je al gauw op €400.
Hij had ook een 2e hands die €125 moest kosten. Alles bij elkaar zou ik dan op €250 uitkomen. Maar vervangen doe ik zelf wel en bij de sloop liggen ze ook nog wel denk ik.
Er zijn wel 3 typen gebruikt trouwens dus met je chassis nr kun je na laten gaan welke je nodig hebt.
Ik heb nl hetzelfde. Ik heb geïnformeerd bij mijn garage (volvo) en die pomp gaat eigenlijk nooit stuk en hij had hem ook niet in voorraad maar nieuw kost ie €300 ex btw en dan een uurtje werk en wat vloeistof, zit je al gauw op €400.
Hij had ook een 2e hands die €125 moest kosten. Alles bij elkaar zou ik dan op €250 uitkomen. Maar vervangen doe ik zelf wel en bij de sloop liggen ze ook nog wel denk ik.
Er zijn wel 3 typen gebruikt trouwens dus met je chassis nr kun je na laten gaan welke je nodig hebt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 17:17 #1448034
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Waarom zou dat overigens
Waarom zou dat overigens afkeur zijn? Het lijkt me vooral een idiote manier van testen die nergens in de APK voorschriften staat.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 21:19 #1448056
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Een
Vastgelopen stb pomp kan natuurlijk een gevaarlijke situatie creëren als je rijd en in een bocht zit. Ik bedenk maar ff wat hoor. Tijdens het rijden op hogere snelheid merk ik er niets van maar bij het inparkeren merk ik dat het stuur bij mij juttert (zo noem ik het maar ff) de pomp levert niet een continu druk meer bij lage toeren en je ziet de wielen dan ook trillen. En als het stuurgebeuren niet goed functioneerd is het volgens mijn afkeur omdat de veiligheid in het geding komt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2018 00:52 #1448062
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Stilstaand sturen met
Stilstaand sturen met ingetrapte rem lijkt me niet een heel normale handeling. Ik heb ooit geleerd dat je alleen rollend moet sturen. En wat er voor de apk moet werken is duidelijk: de complete actuele normen inclusief wijze van testen staan online. Ik denk niet dat ik dit daarin ga terugvinden.
Keurmeesters die zelf APK eisen verzinnen zijn erop uit je geld af te troggelen...
Keurmeesters die zelf APK eisen verzinnen zijn erop uit je geld af te troggelen...
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-08-2018 09:27 #1448068
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Helaas Willem, dat ga je wel
Helaas Willem, dat ga je wel terug vinden.
Het is natuurlijk een probleem wat zich moeilijk laat definiëren. Want hoe erg moet de trilling zijn, en hoe meet je dit?
Er staat bijvoorbeeld:
"De bestuurde wielen van personenauto’s moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel"
Je kan beargumenteren dat een dergelijk trilling niet goed is.
Of;
"Bij draaiing van het stuurwiel tot aan de aanslagen mogen geen weerstanden voelbaar zijn en moeten de wielen onderscheidenlijk de banden vrij kunnen draaien"
Ik gok dat het beschreven "jutteren" echt wel voelbaar is als weerstand.
Persoonlijk vind ik dat het ook redelijk gevaarlijk is, wat als die pomp de geest blijkt te geven wanneer je aan het insturen gaat? Zo rolde ik een keer uit richting een stoplicht waar ik af wilde slaan. Ik had toen wat storingen waardoor de auto zonder enige aanwijzing stiekem was afgeslagen, je wilt soepel de bocht door maar moet plots met je volle gewicht aan het stuur gaan hangen. Het ging allemaal goed, maar ik kan je vertellen dat je dan toch wel scherp moet zijn.
Het is natuurlijk een probleem wat zich moeilijk laat definiëren. Want hoe erg moet de trilling zijn, en hoe meet je dit?
Er staat bijvoorbeeld:
"De bestuurde wielen van personenauto’s moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel"
Je kan beargumenteren dat een dergelijk trilling niet goed is.
Of;
"Bij draaiing van het stuurwiel tot aan de aanslagen mogen geen weerstanden voelbaar zijn en moeten de wielen onderscheidenlijk de banden vrij kunnen draaien"
Ik gok dat het beschreven "jutteren" echt wel voelbaar is als weerstand.
Persoonlijk vind ik dat het ook redelijk gevaarlijk is, wat als die pomp de geest blijkt te geven wanneer je aan het insturen gaat? Zo rolde ik een keer uit richting een stoplicht waar ik af wilde slaan. Ik had toen wat storingen waardoor de auto zonder enige aanwijzing stiekem was afgeslagen, je wilt soepel de bocht door maar moet plots met je volle gewicht aan het stuur gaan hangen. Het ging allemaal goed, maar ik kan je vertellen dat je dan toch wel scherp moet zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2018 11:24 #1448074
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En als je de auto op de
En als je de auto op de handrem zet en in de drive?Schokt het spul dan ook?
Groet Kasper
Groet Kasper
- Martin van de Weerd
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2018 11:34 #1448076
door Martin van de Weerd
Beantwoord door Martin van de Weerd in topic Bedankt voor alle input
wij draaien het stuur ook niet wanneer de auto stilstaat, maar de monteur heeft dit zowel op de brug als ook op straat gedemonstreerd. Het rare van dit verhaal is dat het schokkend rond gaan van het stuur alleen gebeurde in de drive stand, met de rem ingetrapt. Net terug van de boswandeling, en in het zand (en ook op straat) ook hetzelfde gedaan, maar geen schokkend stuur en banden. Het is ons in de 2 jaar dat we de auto hebben nog nooit gevoeld, dus we rijden weer een jaar tevreden onze kilometers.
Met vriendelijke Volvo groet, Martin.
Met vriendelijke Volvo groet, Martin.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2018 14:36 #1448242
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snaar vervangen
Ik heb al een jaar of twee wat last van een zwetende waterpomp (bovenste pakkingsring). Blijkbaar komt er daardoor af en toe wat koelwater op de V-snaar van de stuurbekrachtingspomp. En die ging daardoor soms onhoorbaar wat slippen bij lage toeren met een haperende bekrachtiging tot gevolg. Strakker zetten hielp niet, een nieuwe riem wel.
In D is het motortoerental wat lager en met ingetrapte rem verdraaien de wielen ook nog eens wat zwaarder . Een slippende riem zou dus best kunnen.
Begin maar eens met die riem te vervangen. Kost weinig en is sowieso een slijtagedeel.
In D is het motortoerental wat lager en met ingetrapte rem verdraaien de wielen ook nog eens wat zwaarder . Een slippende riem zou dus best kunnen.
Begin maar eens met die riem te vervangen. Kost weinig en is sowieso een slijtagedeel.
Moderators: Jerry Stam