Eigenwijze meters

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2018 20:10 #1108068 door V700 register
Eigenwijze meters is gemaakt door V700 register
Dag Volvo Puristen...

Zoals gezegd, na een (te) lange tijd afwezig, mag ik mij toch weer in de gelukzalige omstandigheden bevinden van het bezit van een Volvo 700...

Heerlijke auto, voor erbij, waar zelfs de puber kids weg van zijn. Ik zal de superlatieven verder laten voor wat ze zijn.

Echter, de auto is net zo eigenwijs als zijn berijder, want de brandstof meter en de temperatuur meter hebben zo hun eigen leventje. De ene keer doen ze het prima (mijn ochtend humeur verdween vanochtend spontaan bij het zien verspringen van de eerste), maar de vraag is natuurlijk... is dit een kwestie van het elektrische systeem (zekering o.i.d) of een mechanisch dingetje. De overige apparatuur werkt overigens prima.

Bedankt voor jullie deskundige input!

Macs (AKA Maurits).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2018 23:41 #1447695 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Brandstofmeter
is in 9/10 gevallen de vlotter in de tank.
Ding is rond de 100 euro.

temp meter weet ik zo niet, geen bekende generieke kwaal zoals bij de brandstofmeter.

• Marc Jarmuszewski (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2018 08:02 #1447711 door Marc Jarmuszewski (GAST)
Beantwoord door Marc Jarmuszewski (GAST) in topic Verbinding op achtrerkant tellerbak checken
Dag Maurits,

Welkom terug! Kan je ook een paar foto's laten zien van je nieuwe schone?

Voor wat betreft de brandstofmeter, ik ken de kwaal. Bij mij viel hij ook af en toe spontaan uit, en vaak na een tikje op het dashboard deed hij het weer. De oorzaak bleek te liggen in een slechte verbinding op de printplaat aan de achterkant van de tellerbak. Omdat je schrijft dat ook je temperatuurmeter kuren heeft zou ik eerst daar kijken, mogelijk dat het met een beetje soldeer al te repareren is. Van die uitgespaarde 100 euro gaan we dan wel een keer een biertje pakken :-). Mocht het dat niet zijn, dan is de vlotter het volgende punt.

Veel plezier ermee en groeten,

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-07-2018 09:52 #1447716 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Een opvliegerige
Een opvliegerige temperatuurmeter is irritant, en heb ik ook gehad.
Van uiterst links, naar rechtop in een fractie van een seconde, en weer terug.
Soms blijft die het even goed doen.. en dan begint die weer te flippen. Het wordt na verloop van tijd steeds erger.

Was bij mij de sensor op het blok. Wees gerust, dit is enkel de sensor voor het dashboard. Je Volvo heeft er namelijk 2....1tje voor enkel en alleen het dashboard, en 1tje voor de ECU. Deze staan verder volledig los van elkaar. Dus motorisch is er niets aan de hand!

Het ding is te testen, staat ergens wel op de site, en is wat lastig te vervangen mocht je vastgesteld hebben dat deze defect is. De stekker op de sensor is namelijk groter dan sleutelwijdte, waardoor je er niet zomaar met een dopsleutel op kan. En met een steeksleutel kom je er niet bij....Er bestaan wat trucjes en soorten gereedschap voor, maar zou eerst kijken of het inderdaad de sensor is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2018 21:34 #1447755 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Zwiepende meters
De (on)betrouwbaarheid van het metertje is in de regel recht evenredig met de vuilheid van de contacten. Dit geldt voor veel storingen.

De remedie is een opfrisbeurt met contactspray, goed is Grifon. De stekkers van de massarailtjes loshalen, inspuiten en daarna weer monteren. Er zit er een linksonder achter de bekleding en eentje rechtsonder. Daar hangt het complete motormanagement aan. Dan is het zinnig om alle stekkers onder de kap los te halen, de blokken links en rechts bij het schutbord, de blokken iets verder naar voren links, de aansluiting van de lambdasensor, de aansluitingen op het blok (temperatuursensor en pingelsensor, de aansluiting van de stationairklep onder het spruitstuk. Ook inspuiten met het eerder genoemde. Niet vloeken want sommige stekkers gaan moeilijk los. Dan de eventuele zwevende zekeringen onder het kapje, de bobine-aansluitingen (zowel aansluiting 1 en 15) loshalen en inspuiten. Verder in het aansluitstuk midden onder of rechts opzij van het midden de zekeringen 1, 2, 11, 12 en 13 verdienen, afhankelijk van het brandstofsysteem, bijzondere aandacht.

Zit je toch bij de massa-aansluiting op de rechter A-stijl, dan kun je ook de stekker van de ECU loshalen (let op, alleen bij afgezet contact, anders kan dit deel ) en de contacten inspuiten. De ECU zal je dankbaar zijn.

Wn daarna even een rondje rijden en daarbij verheerlijkt achterover leunen. Veel plezier!

En geloof me, hapert er iets, dan gaat er in de regel een nieuwe wereld voor je open. Kom je nog andere zekeringen of stekkers tegen, neem ze mee, baat het niet dan schaadt het niet.

Bijzondere aandacht verdient het brandstofrelais dat op de verdeeldoos bij de meeste sytesmen. Het is een langwerpig relais dat linksachter vóór het ronde witte relais zit. Uithalen, voetje inspuiten en terugplaatsen. Ook verdient het aanbeveling het voorzichtig te demonteren. Het relais zit met het voetje in het huis. Aan de onderkant kun je met twee (instrument)schroevendraaiers het bodempje uit het huis wrikken en dan kun je de contactjes rijkelijk inspuiten. Altijd leuk wanneer je de brandstofdruk, de stationair-regelklep (CIS) of zelfs de ECU niet vertrouwd en na de reiniging deze weer netjes functioneren.

Moderators: Jerry Stam