klinkend geluid uit versnellingsbak?? anwb bellen? volvo 960 3.0

• A.R.M. van Rijckevorsel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2018 17:48 #1108063 door A.R.M. van Rijckevorsel
Midden in Spanje en de volvo is de afgelopen dagen een zeer klinkend mechanisch geluid gaan maken dat onder de auto vandaan komt. Lijkt ter hoogte van de automatische versnellingsbak. Maakt geen geluid als ik in zijn N naar beneden rijd, ook niet als motor stationair draait maar wel als auto in versnelling staat. Ook in zijn achteruit. Ik heb het geluid op de video opgenomen en mijn vraag is of iemand dit herkent. Versnellingsbakolie niveau is goed. Het lijkt mij niet verstandig nu nog grote afstanden (naar huis...) ermee te rijden. Elke info is zinvol. ANWB bellen en auto laten repatriëren :-( ?? Dank voor het meedenken. Volvo 960 3.0 eind 1995 415000 km
Het geluid is te horen op youtube:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-07-2018 19:07 #1447660 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic P-blokkering
Tís de blokkering van de achteras in P lijkt mij. Kan die verbogen zijn omdat hij rollend in de P is gezet? Of is het een probleem van de selector? Dat ie P een beetje en D tegelijk inzet. WelKe versnellingsbak is het? Ik zou zo niet gaan rijden, maar wellicht is die blokkering vrij gemakkelijk te overrulen? Onder de auto

Succes reinier

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-07-2018 19:14 #1447662 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic pin zit in differentieel?
en valt in een gat, staat ergens een foto van een open diff met dat gat op het forum?
Als die pin te overrulen zou zijn, dat wil zeggen "handmatig" in te trekken, kun je gewoon rijden en de auto parkeren in N en op de handrem!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2018 19:34 #1447667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cardanas
Dit geluid lijkt mij te komen van een voorwerp , kabel , hitteschild o.i.d dat tegen de cardanas tikt of een kruiskoppeling die vast zit en heeft niets te maken met de blokkering van de versnellingsbak in P

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2018 22:19 #1447669 door A.R.M. van Rijckevorsel
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic facebook
heb film ook op facebook gezet en de suggestie is dat er ergens in de aandrijflijn een probleem zit, lager of kruiskoppeling ga morgen anwb bellen en dan via hen garage regelen. is gelukkig niet de koppeling. dank voor meedenken

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-07-2018 22:40 #1447671 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Wellicht heeft tatra gelijk, misschien ook niet.
ik denk dat de klonk ieder wielomwenteling klonkt dan kan het niet de cardanas zijn. als het ongeveer 3 maal per wielomwenteling klonkt is het dat wel.

In dat laatste geval is het ook te zien onder de auto, opkrikken en wel op stenen zetten oid, en dan nog steeds kijken zonder er zelf onder te liggen, motor aan , voorzichtig in D en je weet een stuk meer.

Succes

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-07-2018 00:35 #1447679 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Het blijft een gokje
Maar ik denk dat je de tussenas hoort.
Als je tegen de tussenas tikt met bijvoorbeeld een steeksleutel dan geeft dat dit geluid.
Waardoor het komt kan ik even niet bedenken?
De blokkering in de P- stand klinkt echt anders.
Ik zou beginnen door zelf even bij een garage te vragen of je even op de 2 kolommer mag en de auto door inzittende in de versnelling te zetten en dan te luisteren.
Kijk uit naar het filmpje.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2018 16:10 #1447688 door A.R.M. van Rijckevorsel
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic auto staat in garage
auto staat in garage natuurlijk eerst even siesta aldaar als ik meer weet laat ik het horen

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2018 00:06 #1447698 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Als
je in de N naar beneden rijdt draait de aandrijfas naar achteren toch nog steeds ?
De cardanas bedoel ik naar het dif toe,
Als het in die as zit zou je het ook horen dan lijkt me.
Dus dan zou het in je bak zitten.
Heb totaal geen verstand van automaatbakken verder,

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2018 11:29 #1447721 door A.R.M. van Rijckevorsel
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic dank allemaal voor het
dank allemaal voor het meedenken. Zojuist de auto weer opgehaald bij de garage: ze hebben cardan as gedemonteerd flink in het vet gezet en iets strakker aangedraaid (?) of in ieder geval ervoor gezorgd dat er minder ruimte inzit voor zover ik het althans begreep (alles in het spaans). het was dus inderdaad een probleem van de cardan as. Ze hebben niets vervangen. er is dus lijkt mij ergens in de cardanas teveel speling ontstaan? Auto zoeft weer over de weg :-)

Moderators: Jerry Stam