schakel bak of automaat
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-07-2018 20:41 #1108059
door Peter de Bruijn
schakel bak of automaat is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Mijn vraag is, hoe is het schakelgedrag van een automaat .
Ben nu een 4 versnellingsbak met overdrive gewent, bij 130 km scheelt het 600 a 650 toeren als de overdrive wordt ingeschakeld.
Is het zo dat een automaat ook de toeren laat zakken als je constant 130 rijdt en weer opschakelt als je gas geeft ?
alvast voor de reacties.
gr.Peter
Mijn vraag is, hoe is het schakelgedrag van een automaat .
Ben nu een 4 versnellingsbak met overdrive gewent, bij 130 km scheelt het 600 a 650 toeren als de overdrive wordt ingeschakeld.
Is het zo dat een automaat ook de toeren laat zakken als je constant 130 rijdt en weer opschakelt als je gas geeft ?
alvast voor de reacties.
gr.Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2018 20:43 #1447633
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De automaat kent een lock up.
De automaat kent een lock up. Dan is er een vaste verbinding tussen de motor en de wielen. Geen idee hoeveel toeren een automaat draait bij 130 km/u.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-07-2018 23:51 #1447637
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Hier staat alles wat je nodig hebt om het te doorgronden.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-07-2018 14:24 #1447645
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic mijn 940 GL van 1997 2900 toeren.
doet 2900 toeren bij 130 in de overdrive met de lock up. De lock up blijft bij mij altijd ingeschakeld boven de 100 km/u, maar als je bij 130 flink gasgeeft gaat ie wel terugschakelen naar de 3e versnelling, en dan is de lock up er ook uit, ik neem aandat die weer inschakeld als de motor naar 4 doorschakelt. Waar dat is weet ik niet, als ik 130+ rijdt geef ik altijd gelijkmatig gas. In mijn 240 schakelt hij bij 170 nog terug naar de drie en bereikt daar ook zijn topsnelheid. Het een en ander is (ook) afhankelijk van de reductie in de achteras. Ik heb in mijn 240 een achterasreduktie die meer toeren maakt bij dezelfde snelheid als de 940. Verschil tussen 3 en overdrive weet ik niet precies, maar 600 toeren zit vast in de buurt.
Wat ik nog wel een keer per jaar een voordeel van de automaat vindt is de stoplichtsprintjes. Ook al zitten er in die schakelbakken speelgoedautootjes coureurs van wie Max nog heel veel kan leren, en al zijn ze op papier meer dan het snelst. Er zijn er heel weinig die kunnen schakelen, dus de 940 is altijd weg, nadat ze van 1 naar 2 moeten schakelen. Voor het overgrote deel van de mensen is een automaat veeel sneller dan een schakelbak.
Wat ik nog wel een keer per jaar een voordeel van de automaat vindt is de stoplichtsprintjes. Ook al zitten er in die schakelbakken speelgoedautootjes coureurs van wie Max nog heel veel kan leren, en al zijn ze op papier meer dan het snelst. Er zijn er heel weinig die kunnen schakelen, dus de 940 is altijd weg, nadat ze van 1 naar 2 moeten schakelen. Voor het overgrote deel van de mensen is een automaat veeel sneller dan een schakelbak.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2018 15:10 #1447651
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In de linkjes die Wytze post
In de linkjes die Wytze post kan je zien, dat de hoogste versnelling bij elke automaat een lager toerental geeft dan bij een handbak (alleen met de M90L/H2 is het verschil heel klein). Anders dan dat, wordt je toerental bij constante snelheid vooral door de achterasreductie bepaald.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-07-2018 16:25 #1447653
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Bedankt voor de reacties,
Bedankt voor de reacties,
Het gaat, nu ging, verleden week total los gereden om een 1986 er 760 Turbo Intercooler met een B230 ET motor en een M46 versnellingsbak met overdrive.
Deze kwam bij Carlo Schmidt vandaan, waar nu nog haast een gelijke staat uit 1984 maar een automaat vandaar mijn vraag. Zal wat PK inleveren, maar dat
is geen ramp. waar het mij omgaat is het gedrag van de automaat bij hogere snelheden. Dat een automaat in de hoogste versnelling minder toeren maakt dan een handbak kan zijn, (In de linkjes die Wytze post kan je zien, dat de hoogste versnelling bij elke automaat een lager toerental geeft dan bij een handbak), is daarbij een overdrive meegerekend ?
Zal zeker een proefrit maken als de keus op de automaat van Carlo valt.
gr. Peter
Het gaat, nu ging, verleden week total los gereden om een 1986 er 760 Turbo Intercooler met een B230 ET motor en een M46 versnellingsbak met overdrive.
Deze kwam bij Carlo Schmidt vandaan, waar nu nog haast een gelijke staat uit 1984 maar een automaat vandaar mijn vraag. Zal wat PK inleveren, maar dat
is geen ramp. waar het mij omgaat is het gedrag van de automaat bij hogere snelheden. Dat een automaat in de hoogste versnelling minder toeren maakt dan een handbak kan zijn, (In de linkjes die Wytze post kan je zien, dat de hoogste versnelling bij elke automaat een lager toerental geeft dan bij een handbak), is daarbij een overdrive meegerekend ?
Zal zeker een proefrit maken als de keus op de automaat van Carlo valt.
gr. Peter
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2018 12:29 #1447686
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic toeren
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-07-2018 13:15 #1447687
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wat een mooie tabel,, inzichtelijk
Ik zie nu dat mijn configuratie dus bij 130 km/h 1300 toeren terugschakelt.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2018 00:16 #1447700
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Jeetje
1300 tpm bij 130. Wat laag.
Bij een handbak zal dat hoger liggen inderdaad.
Vanwaar die verschillen ?
Bij een handbak zal dat hoger liggen inderdaad.
Vanwaar die verschillen ?
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2018 00:43 #1447702
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Toeren die hier benoemd
Toeren die hier benoemd worden zoals met aw71 2900 bij 130 kmh (bij mij ook) Is natuurlijk met de bijbehorende achteras overbrenging.
Mocht je plannen hebben voor een ombouw dan controleer Ff wat voor 1 je nu hebt.
Is ie anders dan 2 opties.
Ombouw of accepteren dat je meer/minder toeren-/koppel op achterwielen- hebt
Automaat Is fijn maar vind nog altijd de verhouding tussen de versnellingen beetje groot.
Mis de 4 van een schakel nog wel eens, zeker in heuvelachtig gebied.
Met Aw soms net te veel of net te weinig toeren.
Turbo maakt veel goed maar met atmosferische motor mijn inziens nogal ergelijk.
Grtz
Mocht je plannen hebben voor een ombouw dan controleer Ff wat voor 1 je nu hebt.
Is ie anders dan 2 opties.
Ombouw of accepteren dat je meer/minder toeren-/koppel op achterwielen- hebt
Automaat Is fijn maar vind nog altijd de verhouding tussen de versnellingen beetje groot.
Mis de 4 van een schakel nog wel eens, zeker in heuvelachtig gebied.
Met Aw soms net te veel of net te weinig toeren.
Turbo maakt veel goed maar met atmosferische motor mijn inziens nogal ergelijk.
Grtz
Moderators: Jerry Stam