740 Turbo probleempjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2018 09:24 #1108041
door V700 register
740 Turbo probleempjes is gemaakt door V700 register
Heren,
Aan mijn 1 koppig tellende turbo wagenpark (de 245) afgelopen maand de tweede telg toegevoegd; een 740 Turbo Intercooler uit '86.
Nu zijn er wat dingetjes die me opvallen en ik graag wil verbeteren. Hierbij jullie tips of hulp gevraagd : - )
De auto klinkt als een vrachtwagen, mensen kijken overal om door het geluid van de koelvin. Bij mijn 240 staat die ook altijd aan, maar dat was een auto uit Californië, daar doen ze dat vaker blijkbaar. Nu vroeg ik me af of die (visco?) fan een beetje goed te vervangen is, iemand ervaring hiermee? Lijkt me dat deze stuk is, normaal hoort hij uit te gaan na een tijdje (in de normale 240's heb ik dat geleerd).
Er zit cruise control op, werkt ook gewoon, alleen stottert hij soms een beetje als die aanstaat. Hij blijft niet super mooi constant op snelheid. Is dit omdat het "old fashioned" is, of zou dit kunnen komen omdat het vacuüm systeem niet helemaal goed is?
Last but not least; stationair loopt hij niet helemaal perfect, een klein beetje onregelmatig. Is hier iets aan te doen/ schoonmaken/ vervangen zodat dit beter gaat? De auto heeft afgelopen 5 jaar erg weinig kilometers gemaakt.
Bedankt.
Marc
Aan mijn 1 koppig tellende turbo wagenpark (de 245) afgelopen maand de tweede telg toegevoegd; een 740 Turbo Intercooler uit '86.
Nu zijn er wat dingetjes die me opvallen en ik graag wil verbeteren. Hierbij jullie tips of hulp gevraagd : - )
De auto klinkt als een vrachtwagen, mensen kijken overal om door het geluid van de koelvin. Bij mijn 240 staat die ook altijd aan, maar dat was een auto uit Californië, daar doen ze dat vaker blijkbaar. Nu vroeg ik me af of die (visco?) fan een beetje goed te vervangen is, iemand ervaring hiermee? Lijkt me dat deze stuk is, normaal hoort hij uit te gaan na een tijdje (in de normale 240's heb ik dat geleerd).
Er zit cruise control op, werkt ook gewoon, alleen stottert hij soms een beetje als die aanstaat. Hij blijft niet super mooi constant op snelheid. Is dit omdat het "old fashioned" is, of zou dit kunnen komen omdat het vacuüm systeem niet helemaal goed is?
Last but not least; stationair loopt hij niet helemaal perfect, een klein beetje onregelmatig. Is hier iets aan te doen/ schoonmaken/ vervangen zodat dit beter gaat? De auto heeft afgelopen 5 jaar erg weinig kilometers gemaakt.
Bedankt.
Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2018 09:55 #1447424
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die visco-koppeling kan los
Die visco-koppeling kan los vervangen worden. Dat is een zeer eenvoudig klusje (wel wat priegelwerk).
Om te testen of die stuk is kan je de fan met de hand draaien (bij een koude motor). Hij zou praktisch weerstandsloos moeten draaien. Voel je wel wat weerstand of draait hij niet zonder de waterpomp ook mee te nemen, dan is de koppeling stuk.
Van cruise control op onze wagens heb ik (helaas) geen verstand.
Onregelmatig lopen kan heel veel zijn. Is het reguliere onderhoud wel gedaan? (Bougies, luchtfilter, benzinefilter, verdelerkap etc) Oude benzine heeft ook invloed op het lopen van de motor. Heb je al flinke stukken gereden? Wellicht moet de auto gewoon even aan het werk gezet worden en dan gaat hij vanzelf beter lopen.
Daarnaast zou deze auto een ECU moeten hebben die je uit kan lezen. Hoe dat moet kan iemand anders je vast vertellen.
Om te testen of die stuk is kan je de fan met de hand draaien (bij een koude motor). Hij zou praktisch weerstandsloos moeten draaien. Voel je wel wat weerstand of draait hij niet zonder de waterpomp ook mee te nemen, dan is de koppeling stuk.
Van cruise control op onze wagens heb ik (helaas) geen verstand.
Onregelmatig lopen kan heel veel zijn. Is het reguliere onderhoud wel gedaan? (Bougies, luchtfilter, benzinefilter, verdelerkap etc) Oude benzine heeft ook invloed op het lopen van de motor. Heb je al flinke stukken gereden? Wellicht moet de auto gewoon even aan het werk gezet worden en dan gaat hij vanzelf beter lopen.
Daarnaast zou deze auto een ECU moeten hebben die je uit kan lezen. Hoe dat moet kan iemand anders je vast vertellen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2018 13:56 #1447427
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een 740 turbo uit 1986 heeft,
Een 740 turbo uit 1986 heeft, als het een exemplaar voor de NL markt was, een B200ET motor, met motronic computer (en dus geen ecu zoals de meesten die kennen) en met een mechanisch werkende luchtmassameter. Let in elk geval op dat die laatste slijtagegevoelig is (en helaas nIet meer leverbaar). Daardoor kan de motor te arm gaan lopen, en dat zou het stotteren kunnen verklaren. Bij constante snelheid op de CC zit je meestal heel laag in deellast, en juist dan merk je het arme lopen.
Trek vooral ook even na een vlotte rit de motorkap open: we hebben eens een roodgloeiend uitlaatspruitstuk gehad na een heel normaal gereden stukje snelweg. Die 740 turbo liep echt flink te arm...
Trek vooral ook even na een vlotte rit de motorkap open: we hebben eens een roodgloeiend uitlaatspruitstuk gehad na een heel normaal gereden stukje snelweg. Die 740 turbo liep echt flink te arm...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2018 15:23 #1447430
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230FT
Deze komt origineel uit Duitsland. Er ligt een B230FT motor in als ik de code mag geloven.
Volgens mij is dat een van de eerste LH Jetronics...
Volgens mij is dat een van de eerste LH Jetronics...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2018 16:35 #1447432
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, dat kan kloppen.
Ja, dat kan kloppen. Duitsland was vrij vroeg met het invoeren van de katalysator, dus daar is toen ook het model voor de USA geleverd. Dan heb je het inderdaad over heel andere, en meer gangbare, techniek. En dan mag je mijn verhaal hierboven negeren, want dat ging specifiek over de B200ET en B230ET.
Moderators: Jerry Stam