Help: aircopomp schakelt in uit om de 1-2 seconden (filmpje toegevoegd 7nov)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2018 21:38 #1107994 door V700 register
Had aircoprobleem 3 jaar geleden. Airco sprong spontaan uit, vooral bij hogere buiten en bedrijfstemperaturen. Leeghalen en opnieuw vullen paar keer gedaan maar maakte niet uit. Airco sloeg aan maar ging uiteindelijk uit en deed het niet meer. Schakelaar op ecc uitzetten en weer aan maakte dat ie het soms weer even deed. Bovenste druk sensor en onderste druksensor vervangen. Airco weer leeg en vullen, maar probleem bleef.
Uiteindelijk na googlen en youtube aan de magneetkoppeling gedacht met een te grote afstand die groter wordt na opwarmen. Airco Pomp nu 2 jaar geleden vervangen en airco heeft bijna 2 jaar perfect gefunctioneerd en euvel was daarmee opgelost.

Echter, na een controle beurt, reinigen, leeghalen en laten vullen in maart 2018 deed het volgende probleem zich ineens voor (hiervoor dus niet, verdenk zeker een relatie met die airco beurt maar weet niet welke):
continue om de 1-2 seconden in uit schakelen van de pomp. Om gek van te worden, want de motor krijgt bij dat in uitschakelen iedere keer een schokje minder meer vermogen door dat inschakelen van de pomp. Het was gewoonweg niet meer fijn rijden in de V90. Het in uitschakelen om de paar seconden houdt soms ook op en lijkt dan naar de normale langdurige uit aan schakeltijd te springen.

We dachten natuurlijk weer aan defecte pomp (kan gebeuren) dus deze maar weer vervangen (plaatjes stellen was niet mogelijk op deze pomp). Natuurlijk weer leeghalen en vullen van systeem.

Helaas dat mocht allemaal niet baten, en dus ook maar de Filter/droger vervangen. En weer leeghalen en vullen systeem. Dat leek even het euvel te zijn want bij testen deed het euvel zich niet meer voor. Maar toen ik de auto meekreeg als zijnde in orde, deed het probleem zich toch weer voor merkte ik onder t rijden. Gestopt en inderdaad, magneetkoppeling schakelde weer om de 1-2 seconden in en uit. Vlug een filmpje van gemaakt als bewijs. Verdikke, dus weer niet opgelost. Heb die dag nog vaker getest door motor te starten en laten draaien in de warmte. Geen probleem, pomp bleef aangeschakelt op een normale manier en airco functioneerde prima. Ook savonds met naar huis rijden geen probleem. Het lijkt dus een intermetterend probleem te zijn, maar krijg de vinger er niet achter wat dat probleem dan is. Als het zich voordoet dan is de frequentie van het in en uitschakelen van de pomp heel constant. Een los/vast contact of slechte printsolderimgen lijken dan af te vallen.

Vandaag (27-6) Interieur/cabine temp sensor in de cabineverlichtingbehuizing bekeken en deze zat onder het stof, dus schoongespoten met spuitbusje contactspray. Airco rageerde direct toen ik inspuitte door in luchtcirculatie stand te springen. Sensor doet in ieder geval wat ;-). Verwacht niet dat dit uit haalt, maar one never know.

Kan het misschien te maken hebben dat de druk in het systeem zodanig varieert boven of onder een bepaalde (sensor) grens door bv lekke condensator en of verdamper dat daardoor dit effect van continue in uitschakelen pomp ontstaat?

Herkent iemand dit symptoom bij een v90/965 uit jan 1997 en heb je nog tips / ideeen om naar te kijken?

Bedankt, Pierre

Ps heb forum doorzocht hierover maar nog geen aha moment gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-06-2018 00:01 #1447059 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Lijkt een drukprobleem.
Bij onjuiste druk schakeld ie af.
Dat kan je zelf vaststellen door te kijken of de 12volt wel of niet constant op de pomp staat.
Als de spanning constant is en pomp toch aan en uit gaat is het de pomp.
Als de spanning steeds wegvalt is het de aansturing.

De druk kan de aircoman meten met zijn apparaat.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2018 12:04 #1447083 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Orifice?
Wat nog zou kunnen is dat er vuil (bv metaaldeeltjes uit de compressor) in het filtertje voor de orifice zit (een dun buisje dat de overgang van het hoge druk naar het lage druk deel verzorgt) wat zo nu en dan de orifice blokkeert. Als dat zo is loopt de druk al snel te hoog op en wordt de compressor door de Motronic steeds in en uitgeschakeld.
Als je een keer in de buurt van Leiden (huis) - Rotterdam (werk) bent dan kun je langskomen. Dan kunnen we het drukverloop van de airco van jouw V90 en mijn V90 met de systemtester uitlezen en met elkaar vergelijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2018 09:49 #1447123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt inderdaad als een
Klinkt inderdaad als een drukprobleem. Airco aan, druk loopt te hoog op, airco uit, druk zakt weer, airco aan,...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2018 16:29 #1447149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor meedenken, probleem niet meer voorgedaan na 27 juni
Na het vervangen van de Filter/droger op de 26e, heeft het probleem zich even laten zien op de 27e en heb ook een filmpje daarvan gemaakt. De 27e heb ik de temp sensor nog schoongemaakt in de cabine bij de binnenverlichting.

Het probleem van om de 1-2 seconden inschalende/uitschakelende pomp heeft zich niet meer voorgedaan en het lijkt normaal te werken. Uitvoerig kunnen testen met de afgelopen warme dagen. Hoera dus, maar weet niet wat de clou is geweest.

Wel blijf je het in-uitschakelen van de pomp in het vermogen merken en rijdt eigenlijk iets minder prettig, maar waar hebben we het over. Airco koelt uitstekend en de ECC werkt prima ;-).

Wordt vervolgd als storing zich weer voordoet.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-07-2018 21:06 #1447178 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Heeft
De mijne ook een temp sensor in de cabine bij de binnenverlichting. Ik heb een airco zonder de cijfers bij de draaiknop.

Wat betreft het in en uit schakelen van de airco had de mijne ook na het vullen in 2015. Ik vond het in ieder geval vreselijk irritant dat schokte wat je voelt. Net of de motor een ontsteking mist. Hij heeft het toen die zomer redelijk goed gedaan bij 40 graden in Frankrijk maar kort na de vakantie deed hij niets meer zelfs het koppelen van de koppeling gaat niet meer. Ik heb er niet meer na laten kijken. Ik wil hem wel weer werkend hebben als de 945 de deur uit gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 10:04 #1450532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja, en ja hoor het is er
Tsja, en ja hoor het is er weer. Maanden niet gemerkt, en sinds een maandje weer Aan uit aan uit, de pomp wordt er gek van en ik ook. Bij hoge buitentemperaturen 20 of meer geen last, in deze periode weer wel. Als ik de vraag temp op zijn koudst zet lijkt het weg, maar soms ook niet.
Enige wat onderhand nog niet is vervangen is de condensor, maar is dat de oorzaak?

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 10:40 #1450533 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Ga eens zoeken op deze site.
Ga eens zoeken op deze site. Volgens mij komt dit probleem wel vaker voorbij.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 12:32 #1450535 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Pierre,
Hallo Pierre,

Ik zou in dit geval eerste even een een multimeter aansluiten op de aansturing van de compressor. Daarmee kan je controleren of het de aansturing is die de compressor om een of andere reden steeds afschakelt of dat het probleem in de compressor zelf zit.

Als het probleem in de aansturing van de compressor zit dan ligt dat meestal aan de druk. Te lage druk vanwege te weinig koelmiddel of te hoge druk vanwege verstopte orifice. Zie foto's in mijn reactie hierboven.

Als het probleem in de compressor zit dan is het vaak de electromagnetische koppeling

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2018 18:03 #1450545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compressor is nieuw
Hoi, de compressor is nieuw, en systeem is volledig gevuld. Ik zal toch even van de week met een multimeter kijken, maar verwacht 12v aan-uit.
Ps heb hele forum afgestruind, en vrijwel alles geprobeerd, behalve verstoppingen en condensor.

Moderators: Jerry Stam