afstellen gas/kickdownkabel

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-06-2018 12:47 #1107940 door Pascal Kogelman
afstellen gas/kickdownkabel is gemaakt door Pascal Kogelman
De huidige afstelling van de kabel van de 940 zorgt er voor dat bij accelereren de automaat de op een na trap pas erg laat inschakelt. Waardoor je in de derde trap (als je bijv. van 50 km/u naar 90 km u doortrekt) heel lang in toeren doortrekken blijft hangen voordat deze overschakelt (4500+rpm). Als deze trap er dan in komt gaat dat met een schok en gaat hij vrijwel meteen door naar de OD.
Naast irritant geluid door te lang in hoge toerentallen rijden, kost dit ook meer brandstof dan nodig is.
Ik kan wel door het gas te liften ervoor zorgen dat de bak steeds overschakelt, maar dat is niet hoe het hoort en hoe het ooit was.

Ik heb gezocht op internet, maar kan nergens duidelijk eenhandleiding beschreven vinden hoe je dit afstelt (fabrieksafstelling) aan de kabel. Ook in Haynes lees ik wel de afstelling voor stationair, maar niet bij vol gas. Ik ben al aan het draaien en testrijden geweest, maar het is nog steeds niet bevredigend. Welke schroeven moeten losser/strakker, wat is vereiste de speling vd kabel.
Wie kan mij vertellen hoe ik de kabel zodanig instel dat deze eerder en soepeler overschakelt (rond de 3750 rpm ipv 4500 rpm) zonder heel ver doortrekt in toeren? (1998 940 automaat AW-71 B230FK)
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Derk Wiegman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2018 20:09 #1446602 door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic http://www.forums.turbobricks.com/showthread.php?t=206474
Pascal,

Heb je hier iets aan?
www.forums.turbobricks.com/showthread.php?t=206474

Gr. Derk

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-06-2018 23:02 #1446606 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt
Bedankt Derk, dit had ik idd ook zo gezien in het Haynes boek, maar na opnieuw afstellen blijft de bak (te) lang naar hogere toeren (4500 rpm) optrekken, alvorens door te schakelen.
groet,
Pascal

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 07:33 #1446612 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Is de kickdown kabel nog 100%
Is de kickdown kabel nog 100%?
Misschien een draadje die de boel blokt, vandaar de vraag.

Als deze goed en je deze losneemt van de gasrol, schakelt ie nog steeds zo laat?

Is de automaat al eens van nieuwe olie voorzien (geflushed)?

Grtz

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2018 09:35 #1446615 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En heb je uberhaupt de
En heb je uberhaupt de automaatolie al eens op de juiste manier gepeild? Laag peil veroorzaakt dit ook.
In het ergste geval is dit het begin van het einde, overigens. Beide ZF automaten die ik heb vesleten vertoonden exact ditzelfde gedrag. De stroomsnelheid door de gedeelten die voor die overschakeling zorgen is dan te laag, totdat de snelheid ervoor zorgt dat dat wel lukt. Als bijvullen of automaatolie verversen niet meer helpt, dan resteert alleen revisie of een andere bak nog.
Overigens: niet spoelen/flushen! Tenminste: let heel goed op wat er gebeurt. Als er een 'reinigingsvloeistof' aan te pas komt, sta je echt binnen de kortste keren voor een automaatrevisie. Slimme truc om die bedijven aan klandizie te helpen, maar heel slecht voor de automaat. Die lust alleen ATF...

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-06-2018 11:21 #1446617 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ja
Ja automaatbakolie ververs ik jaarlijks op de sleuteldagbij Katrinus, op de juiste manier (dus niet flushen, maar uit laten lopen en verversen). Elke keer wordt er zo'n 3 liter ververst, dus na 3 jaar is alles een keer ververst. De bak is prima, het ligt aan de kabelafstelling.
Peil is vd bakolie goed en kleur ook. Het schakelgedrag was eerst soepeler, maar sinds afstelling vd kabel, op mijn verzoek, door Timen trekt hij langer door in toeren (feller). Dit zou ik graag weer terugdraaien en dacht dat ik dat zelf wel kon afstellen, maar het is mij nog niet gelukt.
groet,
Pascal

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2018 08:03 #1446634 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Een 2e persoon erbij kan het
Een 2e persoon erbij kan het iets makkelijker maken.
Gaat je gasklep helemaal open?
Soms Is de gasrol fout losnenomen (veermechanisme gasrol niet meer goed) en loopt die combie met gasklep niet meer zoals het hoort.
Dit was bij mijn eerste 940 ook het geval.

Als dit alles correct Is dan laat 2e persoon het gaspedaal helemaal intrappen t/m kickdown (niet tot maar echt door die extra weerstand).

Als dit maximale bereikt Is zou je de kickdownkabel nog een 2 mm aan de kabel verder moeten kunnen uittrekken. Dan moet het einde er zijn.

Misschien een stomme vraag maar heb je niet de weerstand van kickdown als eindpunt genomen.
Zal wel niet zo zijn maar vraag het maar voor de zekerheid.
Kabel wordt in totaal iets van net over de 5cm uitgetrokken (van 0 tot 100% gas)

Iedere keer Carter leeg maken heb nooit echt een verversing.
Iedere keer 1/3 nieuw toegevoegd aan een 2/3 oude mix.
Ik heb een tijd geleden filter vervangen (moest kickdownkabel vervangen) en retourleiding losgenomen.
Gespoeld met de 5x2 liter gevuld.
Compleet andere bak nu, als nieuw.
En hij was al goed voorheen.
Wel vol synthetische olie genomen (valvoline atf maxlife)
Volvo erkend ook dat vol syn beter Is, vervanging dmv Carter leegmaken interval staat nl bij vol syn een stuk hoger km.

Mn bak schakelt nu precies zoals het hoort.

Succes,

Grtz Daniel

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2018 08:06 #1446635 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic @Willem,
@Willem,
Met flushen bedoel ik op eigen kracht en retourslang los.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2018 10:53 #1446639 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Willem, Pascal heeft geen ZF
@Willem,

Pascal heeft geen ZF

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-06-2018 15:56 #1446649 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Gelukt!!!
Heren, bedankt voor jullie input.
Het is vandaag gelukt de kabel weer dusdanig af te stellen zoals die voorheen was.
Een beetje trail en error (afstellen, proefrijden, afstellen, proefrijden), uiteindelijk bij ongeveer 5,1 cm kabel met ingetrapt gaspedaal komt de op een na laatste trap niet meer bij 4000 rpm, maar netjes rond de 3600 rpm waarna de overdrive vrij snel volgt.
Dit rijdt relaxter (en zuiniger) dan een met 4000 rmp met een schok overschakelende bak. Ook op de kickdown reageert de bak goed en is deze goed bij de les.
Het geheel schakelt weer ouderwets zijdezacht en ik ben tevreden.
groet,
Pascal

Moderators: Jerry Stam