Dynamo/alternator vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 15:58 #1107929
door V700 register
Dynamo/alternator vervangen is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Mijn dynamo is aan vervanging toe, ik heb een andere liggen en ook de riemen. Maar hoe begin ik eraan? Kan ik de ventilator zo loshalen om de riemen te plaatsen?
Mijn dynamo is aan vervanging toe, ik heb een andere liggen en ook de riemen. Maar hoe begin ik eraan? Kan ik de ventilator zo loshalen om de riemen te plaatsen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 16:26 #1446507
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet niet precies welke
Ik weet niet precies welke auto je hebt, maar in mijn geval kan dit zonder de ventilator lost te halen. Hieronder volgt de beschrijving voor mijn auto:
Er zijn twee bouten die de riem van de dynamo vastzetten. De eerste bevestigd de dynamo aan het stelmechanisme en de tweede stelt de spanning op de riem. Je haalt eerst de eerste (grote) bout los, en vervolgens draai je de stelbout langzaam los om zo de spanning van de riem te halen. Eventueel moet je wat op de dynamo drukken omdat hij wat vast zit.
Vervolgens kan je de kabels en bouten van de dynamo losmaken en hem verwijderen. Het installeren en het spannen van de riemen is precies het tegenovergestelde proces. Let hierbij op dat je de riemen niet te strak zet, maar ook niet zo los dat ze gaan piepen.
Je hebt hiervoor een simpele doppen- of steeksleutelset voor nodig. Eventueel kruipolie om vastzittende bouten te lossen. Als je vaker dit soort dingen wil gaan doen kan ik het Haynes handboek echt aanraden.
Er zijn twee bouten die de riem van de dynamo vastzetten. De eerste bevestigd de dynamo aan het stelmechanisme en de tweede stelt de spanning op de riem. Je haalt eerst de eerste (grote) bout los, en vervolgens draai je de stelbout langzaam los om zo de spanning van de riem te halen. Eventueel moet je wat op de dynamo drukken omdat hij wat vast zit.
Vervolgens kan je de kabels en bouten van de dynamo losmaken en hem verwijderen. Het installeren en het spannen van de riemen is precies het tegenovergestelde proces. Let hierbij op dat je de riemen niet te strak zet, maar ook niet zo los dat ze gaan piepen.
Je hebt hiervoor een simpele doppen- of steeksleutelset voor nodig. Eventueel kruipolie om vastzittende bouten te lossen. Als je vaker dit soort dingen wil gaan doen kan ik het Haynes handboek echt aanraden.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 16:47 #1446508
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En als de auto mishandeld is
En als de auto mishandeld is of die riemen lang niet gesteld zijn, kan het zeker geen kwaad om 1 of 2 stelbouten voor de spanners op voorraad te hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik op een zondag iets moet prutsen met gebruikte zooi uit de voorraad omdat de oorspronkelijke stelbout is afgebroken of geen draad meer heeft, en ik maandag weer moet rijden....
Tegenwoordig zorg ik dus dat er een gangbaar stelboutje op voorraad ligt.
Tegenwoordig zorg ik dus dat er een gangbaar stelboutje op voorraad ligt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 16:52 #1446509
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij is die inderdaad ook
Bij mij is die inderdaad ook ooit gebroken. Ik heb er ondertussen een draadeind met een gelast moertje als "stelbout". Heb jij een adres/linkje waar je die bouten kan bestellen?
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 16:57 #1446510
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Gewoon een draadeind pakken,
Gewoon een draadeind pakken, en 2 moeren tegen elkaar klem draaien.
Hoef je ook niks te lassen....
Hoef je ook niks te lassen....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 17:20 #1446512
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic M6 bouten
Heb pas nog bouten gekocht hiervoor. M6x70 voor de dacht de stuurbekrachtigingspomp en de airco en M6x100 voor de dynamo. Wel te verkrijgen bij de betere ijzerwaren winkel of online.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 20:05 #1446515
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat dus inderdaad. Gewoon een
Dat dus inderdaad. Gewoon een goede ijzerwarenwinkel en de oude exemplaren even meenemen voor de maat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 21:20 #1446521
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foutje... Is een 940 2.4TDIC.
Foutje... Is een 940 2.4TDIC.... Wil de riem die eronder ligt ook vervangen, is wel te doen zag ik zojuist. Weet alleen niet waar deze voor is...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2018 22:03 #1446526
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je hebt maar een paar zaken
Je hebt maar een paar zaken die door riemen aangedreven kunnen worden: dynamo, stuurbekrachtigingspomp, eventueel waterpomp en aircopomp, en natuurlijk de koelvin. Hoe het bij de diesel precies zit weet ik niet uit het hoofd.
Moderators: Jerry Stam