Stamo 203

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2018 19:16 #1107918 door Ton Visser (GAST)
Stamo 203 is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Hallo, ik heb hier in Zweden een generator, een Stamo 203, dat Stamo staat voor stationair motor en is van fabrikaat Sachs, 225cc.
Daaraan gekoppeld zit een Bosch generator die 3500 Watt levert.
Ik heb afgelopen winter de carburateur mee naar huis gehad om te reviseren, nieuwe pakkingen en vandaag het spul weer gemonteerd. Hij loopt weer schitterend, ik had vorig jaar de repeteerstarter al gemaakt dus wat dat betreft alles ok.
Maar er is een puntje, de carburateur wordt ook bediend door een stangetje die afhankelijk van de vraag die de dynamo moet leveren het toerental bijstelt.
Dat houdt dus in dat als de stofzuiger er op draait en ik zet de boormachine er bij kun je horen dat het toerental bijgeregeld wordt.
Maar dat werkt niet lekker meer, en ik wil graag weten hoe dat af te stellen.
Weet iemand iets van die apparaten of kent iemand een adres die daar iets over kan vertellen?

Zeer benieuwd, groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-05-2018 19:50 #1446306 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Heb je hier wat aan?

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 06:50 #1446314 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Die site had ik ook al gevonden Coen, maar mijn Duits is zeker niet zo goed als mijn Zweeds.
Ik heb geen idee of daar iets over automatische toerenregeling staat.
Ik heb ook een opengewerkte tekening, maar daar staat die voorziening niet ingetekend.
Deze motoren werden voor meerdere doeleinden gebruikt, je kunt de draairichting zelfs veranderen, geen idee waarvoor.

Zover bedankt, groeten,

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 06:56 #1446316 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor het zuidelijk halfrond?
Voor het zuidelijk halfrond? :P

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-06-2018 10:15 #1446322 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien een plaatje van het
Misschien een plaatje van het mechanisme?
Niet alleen ben ik nieuwsgierig naar de werking, maar er zijn een aantal manieren om het toerental constant te houden.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2018 16:41 #1446340 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Eerst even excuus dat ik hiervandaan niet zo snel reageer dan thuis. Ik heb hier niet de hele dag de computer aan staan en bovendien zijn we de hele dag weg geweest, boodschappen enzovoorts.

Ik zal die link van jou eens goed doorlezen Coen, dat zijn wel iets oudere modellen.
En de term drosselklep ken ik wel, die zaten vroeger ook op Volkswagen busjes, als een soort toerenbegrenzer.

Ik zal komend weekend proberen een foto te plaatsen noppen20.

Het is in ieder geval wel zo dat het stangetje op de gasklep aangesloten zit en de bedieningshevel onder uit het motorblok komt.
Het zou dus inderdaad ook een soort toerenbegrenzer kunnen zijn.

Wordt vervolgd, groeten,

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 11:09 #1446354 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet constant online zijn
Niet constant online zijn lijkt me alleen maar gezond Ton!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2018 11:34 #1446362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vast toerental
Een generator draait normaalgesproken een vast toerental, 1500 of 3000 tpm. Dat komt dan overeen met 50 Hz. De regeling probeert dit toerental vast te houden (net als cruise control) door de stand van de gasklep te regelen, afhankelijk van de belasting. Als je een boormachine bijschakelt, zakt het toerental wat in door de extra motorbelasting en wordt de gasklep wat verder opengetrokken om dat te compenseren. Andersom als je de boormachine uitschakelt, stijgt het toerental door het wegvallen van de belasting. De gasklep moet dan weer wat dicht. Het lijkt misschien of er een hoger toerental wordt ingeschakeld, maar dat is eigenlijk de motor die harder moet werken.
Ergens wordt dus toerental gemeten en een regelaar bedient aan de hand van die informatie de gasklep. Als het niet electronisch werkt, zal er wel een centrifugaal regelaar worden gebruikt. Bewegen alle bedieningselementen nog wel soepel? Geen slijtage op draaipunten oid?

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2018 19:43 #1446405 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Dat is een interessant verhaal Rob.

Die dynamo is een Bosch BWKA3, en inderdaad, op het typeplaatje staat 3000 toeren.
Ik heb vanmorgen een buitentafel geschuurd, daarvoor heb ik het stangetje, de verbinding tussen de hevel en de carburateur, weggehaald, om te kijken hoe het gedrag dan zou zijn. Bij stationair toerental kon ik de hevel met de hand bewegen, maar op toeren bleef de hevel zeg maar op terug staan.
Ook heb ik een multimeter op een randaardestekker aangesloten met een kroonsteen er tussen, toen bleek dat het voltage bij de minste geringste toeren enorm op liep. Met de handbediende gashevel het voltage op ongeveer 220 volt gezet en de tafel geschuurd.
Daarna het verbindingsstangetje weer tussen de hevel van de regelaar en de carburateur gezet, en wat blijkt, een heel ander beeld, het voltage loopt veel minder hoog op en zelfs als ik die schuurmachine van 150 Watt uitschakel hor ik dat de boel wordt bijgeregeld.
Om op jouw laatste vraag terug te komen, ja, alles loopt soepel en het moet dus inderdaad een mechanische regeling zijn, het hele spul is van begin jaren 70.

Voorlopig laat ik het maar zo, ik heb stroom als het nodig is en wat veel belangrijker is voor de goede verstandhoudingen, er kan gestofzuigd worden.
Binnenkort wel aan een nieuw vlotternaaldje zien te komen, af en toe loopt de boel over.

Bedankt, groeten,

Moderators: Jerry Stam