Afdichtringen M47 versnellingsbak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2018 15:13 #1445265 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allen dank voor jullie moeite
Allen dank voor jullie moeite.
Kan ik weer verder.

Laat een M47 versnellingsbak zich vullen met een oliefles met daaraan een tuit (zie afbeelding) of is een grote injectie spuit noodzakelijk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2018 20:04 #1445268 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vulling
Vulling heb ik gedaan met een langere brandstofslang, van boven uit de motorkap langs het blok naar beneden de vulopening van de bak in. Via de brandstofslang heb ik de bak toen gevuld tot het eruit kwam. Van onderaf was het nogal een lastig gefrummel om goed er bij te kunnen komen.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2018 21:47 #1445269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vullen met fles met tuit
Dat gaat zolang de fles redelijk vol is, je krijgt m nie leeg. Ik vul m dan weer bij met een andere.

succes Rob

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2018 03:53 #1445270 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij Nordicar gebruiken ze een
Bij Nordicar gebruiken ze een vetspuit in de werkplaats (uiteraard vullen met de juiste olie). Is ook een geklieder: de manier van Gerben lijkt me vrij handig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2018 21:57 #1445319 door V700 register
Afgelopen weekend de versnellingsbak olie ververst. Natuurlijk eerst gecontroleerd of alle pluggen gangbaar waren.

Vullen ging heel eenvoudig direct vanuit de fles omdat deze zich in de ruimte tussen de versnellingsbak en de carrosserie (middentunnel) laat manoeuvreren waardoor bijna de gehele inhoud van de fles in de bak verdwijnt.

De versnellingsbak weer netjes afgevuld met de voorgeschreven ATF-F olie. Dit na een experiment met een wat dikker type olie, waardoor de versnellingsbak met name bij lage temperaturen bijna niet in de eerste versnelling te krijgen was.

Wat me na het verversen opvalt is dat de versnellingsbak direct na de koude start zonder problemen in de eerste versnelling te schakelen is. Naarmate de bak opwarmt gaat het inschakelen van de eerste versnelling moeizamer, hoewel ik daar vandaag weer wat minder problemen mee had. Echt soepel gaat het met een warme versnellingsbak nooit.

Het zou natuurlijk kunnen dat de synchromesh van de eerste versnelling slecht(er) aan het worden is. Ik zou dan echter verwachten dat de eerste versnelling zich altijd moeilijk laat schakelen.
Een andere verdachte is het toplager; hoewel deze minder dan 40.000 km geleden vervangen is. Wanneer deze zwaar loopt en de ingaande as van de versnellingsbak mee blijft nemen dan zal de eerste versnelling zich moeizaam of niet in laten schakelen en zal de synchronmesh van de eerste versnelling uiteindelijk verslijten. Wat tegen het toplager als oorzaak van het moeizame inschakelen van de eerste versnelling spreekt is dat ik met de vierde versnelling het inwendige van de versnellingsbak stil kan zetten zodat de achteruit zich zonder kraken in laat schakelen. Met een slecht toplager zou dit niet mogelijk zijn omdat de versnellingsbak na stilzetten weer op gang zou komen tijdens het schakelen van de vierde naar de achteruit versnelling...

Heeft iemand een suggestie hoe ik de oorzaak van het moeizaam inschakelen van de eerste versnelling kan achterhalen en/of een remedie hiertegen?
Zoals aangegeven heb ik het al geprobeerd met dikkere olie, zonder het gewenste effect.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-04-2018 08:38 #1445325 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zie volgende link:

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2018 09:16 #1445357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi noppen,
Hoi noppen,

Dank voor je aanreiking.

Ik heb gisteravond even gekeken en zowel in de eerste als de tweede versnelling lijkt de pook voldoende zijdelingse speling te hebben.
Met de kraag van de achteruit vergrendeling ingetrokken schakelt de eerste versnelling ook niet gemakkelijker in.

Overigens heb ik de afgelopen paar dagen veel minder problemen met het inschakelen van de eerste versnelling. Koud gaat het nog steeds beter dan warm en bij het inschakelen voel ik wel weerstand echter niet in de mate dat ik het gevoel heb iets te forceren.
Mogelijk een gevolg van de hogere buitentemperaturen of het effect van de nieuwe olie die zich nog moest verdelen of zoiets.

Moderators: Jerry Stam