Automaat bokt, vooral bij "ontspanning"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2018 10:23 #1107733 door V700 register
Automaat bokt, vooral bij "ontspanning" is gemaakt door V700 register
Vrienden

De "nieuwe" automaat werkt als een zonnetje, beter dan mijn vorige automaten ooit gedaan hebben.

Het enige wat gebleven is: Zo af en toe, niet als je gas geeft, maar relaxed 120 of 80 rijdt, een klap. Motor slaat verder niet af, geen drama of wat en ik weet eigenlijk niet beter dan dan het in beide 940's altijd zo was.
Voor mijn gevoel, maar ja het is al ruim 20+ jaar terug, deden mijn 265 en 740's dat eigenlijk niet, terwijl die ook redelijk ingereden waren.

Iemand een tip wat ik er aan kan doen?

Dank!
JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2018 10:33 #1445137 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Gisteren nog een flink stuk
Gisteren nog een flink stuk in mijn 940 gereden. Ook een automaat. Deze automaat geeft geen klap als je aan het rijden bent zoals je dat beschrijft.

Maar je schrijft een klap: dus geen schok(je)? Is het voelbaar of ook hoorbaar? Alleen als rustig rijdt, of ook op andere momenten?

Lijkt me iets met de lock up, is mijn eerste gedachte. Zit er voldoende (verse) olie in de automaat?

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-04-2018 10:46 #1445138 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het is een beetje lastig
Het is een beetje lastig oordelen aan de hand van de omschrijving.
Maar is het niet de airco die in/uit schakelt?

Je merkt het vrijwel niet als je gevarieerd aan het rijden bent, bv door de bebouwde kom. Maar juist op de snelweg, bij constante snelheid, kan deze merkbaar ingeschakeld worden.

Zeker bij een verkeerd afgestelde magneetkoppeling kan je goed voelen wanneer de aircopomp aanslaat. De motor moet vrij abrupt de extra last van de compressor opvangen. Rijd je op constante snelheid op de snelweg dan kan dit bv voelen als "even inhouden" van de motor. Het is geen "klap" waardoor je met je neus op het stuur zit, maar het kan zeker wel voelbaar zijn.

Is natuurlijk makkelijk te controleren door een stuk op constante snelheid te rijden met de airco uit, en kijken of het probleem nog steeds voor komt. Mocht dit de oorzaak zijn, dan kan afstellen van de airco-koppeling wellicht verbetering geven.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-04-2018 23:48 #1445148 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zou er eens iemand in laten rijden die meer kennis heeft van
en feeling heeft met de techniek.
En de stekker van de airco gelijk losmaken. Sluit je die gelijk uit.
Is de koppelomvormer wel mee gewisseld?
Zitten de bouten van de koppelomvormer wel vast?
Zie je wat veranderen aan het toerental als ie de "klap" geeft.
Voel je wat aan de pook tijdens de "klap".

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 08:21 #1445152 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Airco kan natuurlijk ook
Airco kan natuurlijk ook gewoon met een knopje uit. Maar op deze beschrijving is het inderdaad gissen: zie je kans om een woensdagavond naar Emmeloord te komen?

Mijn S90 was ook wat onrustig op de cruise control: telkens een beetje inhouden en gasgeven. Dat was ofwel de luchtmassameter ofwel gecorrodeerde stekkers, want toen ik dat had aangepakt resp uitgewisseld was het gelijk over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 08:51 #1445154 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppelomvormer en ervaring
Dank voor de reacties.

Olie heb ik gepeild, leek ok, maar kan ook een uitleesfout zijn. Redelijk lastig om dat ding er goed uit te krijgen bij een draaiende motor. (Terugzetten trouwens ook.. )

Ik weet niet beter dan dat een koppelomvormer een andere benaming zou zijn voor een automaat, en die laatste is gewisseld. En die werkt goed maar laat er graag iemand met automaat-ervaring in rijden. Vrijdag gaat de auto naar Henk, die rijdt er sowieso een stuk mee, ik denk dat hij het dan ook wel merkt.

Airco lijkt me niet waarschijnlijk (ook niet onmogelijk) want ik heb hele stukken zonder airco gereden en dan gebeurde het ook af en toe. Donderdag naar Zwolle moet ik het kunnen testen.

Wordt dus vervolgd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 09:22 #1445155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lock-up
Bedoel je niet het inschakelen van de lock-up?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 16:22 #1445164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus het was al en met de
Dus het was al en met de 'nieuwe' automaat is het nog steeds zo?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2018 17:12 #1445165 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Rubbers
Motorsteunen? Baksteunen? Die kunnen ook "moe" zijn en klappen.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2018 14:47 #1445264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even een update
Maandag wilde de auto wel naar achteren maar gedroeg zich alsof ik op knikkers of glad grind wegreed. Ik zette de auto weg in de hoop van "nachtje over slapen" en weg is het weer. Niet dus, ook weer die knikkers terwijl ik toch voornamelijk op asfalt en tegels reed. Mail gestuurd naar Auto Rima en voor mezelf een trip naar Druten ingepland. Maar daarna ging alles goed.
Net gebeld door Auto Rima die vroeg hoe het ging. Gezegd dat het nu weer rustig is maar dat de auto morgen even bekeken wordt.
Ook gevraagd naar de koppelomvormer en die hebben ze er standaard bij gezet.
- wordt vervolgd -

Moderators: Jerry Stam