Brandstofpomp
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2018 13:50 #1107708
door Ton Visser (GAST)
Brandstofpomp is gemaakt door Ton Visser (GAST)
De brom onder de bestuurdersstoel. Er is al het één en ander om te doen geweest.
Wij zijn vorig jaar op de terugreis in Zweden gestrand vanwege een defecte brandstofpomp. Tot die tijd ging ik altijd mee in de gedachte dat het zo hoorde, temeer omdat ik bij een defect brandstofrelais geen brom meer hoorde.
Nieuw relais er in en de brom was er weer.
Maar na inbouw van de nieuwe brandstofpomp geen brom meer, en gisteren het brandstoffilter onder de bestuurdersstoel vervangen, dus onder de wagen gestaan om op eventuele lekkage te controleren, hand op het nieuwe filter, bij het aanzetten van het contact géén brom en niets te voelen.
Mijn conclusie is dat die brom er in de ideale situatie niet is, zolang de druk goed wordt vastgehouden, geen brom.
Als ik het vergelijk met mijn MGB, elektrische brandstofpomp en "open" carburateurs, de brandstof kan verdampen, staat de pomp ook een poosje te brommen na langer stilstaan, bij verschillende malen starten op één en dezelfde dag hoor je vrijwel niets, dan zijn de vlotterkamers nog vol.
Fijne paasdagen,
Ton.
Wij zijn vorig jaar op de terugreis in Zweden gestrand vanwege een defecte brandstofpomp. Tot die tijd ging ik altijd mee in de gedachte dat het zo hoorde, temeer omdat ik bij een defect brandstofrelais geen brom meer hoorde.
Nieuw relais er in en de brom was er weer.
Maar na inbouw van de nieuwe brandstofpomp geen brom meer, en gisteren het brandstoffilter onder de bestuurdersstoel vervangen, dus onder de wagen gestaan om op eventuele lekkage te controleren, hand op het nieuwe filter, bij het aanzetten van het contact géén brom en niets te voelen.
Mijn conclusie is dat die brom er in de ideale situatie niet is, zolang de druk goed wordt vastgehouden, geen brom.
Als ik het vergelijk met mijn MGB, elektrische brandstofpomp en "open" carburateurs, de brandstof kan verdampen, staat de pomp ook een poosje te brommen na langer stilstaan, bij verschillende malen starten op één en dezelfde dag hoor je vrijwel niets, dan zijn de vlotterkamers nog vol.
Fijne paasdagen,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2018 08:38 #1445136
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ecu
De ecu laat de brandstofpomp een seconde of wat draaien bij contact aan. Dat alleen na lange tijd stilstand of reset. De ecu houdt vrij lang spanning vast bij contact uit. Er zal een condensator langzaam leeg lopen. Zolang die niet leeg is wordt de brandstofpomp niet opnieuw bekrachtigd bij contact aan. Laatst merkte ik dat bijvoorbeeld ook het onstoringsrelais lang bekrachtigd bleef bij contact uit. Er zit niets op de 940 dat de brandstofdruk meet en deze electronisch doorgeeft aan de ecu.
Een brandstofpomp gaat bij veroudering vaak wat herrie geven, daar kun je langmee doorrijden.
Een brandstofpomp gaat bij veroudering vaak wat herrie geven, daar kun je langmee doorrijden.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2018 18:48 #1445144
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Aha
dat komt overeen met mijn waarneming. Soms wel een seconde of wat draaien vd brandstofpomp en soms ook helemaal niet, dit zou een logische verklaring zijn.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2018 00:43 #1445182
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Altijd gebrom
Zelf hoor ik eigenlijk altjjd een gebrom bij het aanzetten van het contact. Of de auto nou 10sec uit staat of een uur...
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-04-2018 10:35 #1445226
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Het
Het verschil zit in verschillende uitvoeringen.
Federervolvo heeft dacht ik een B200E. Mechanische injectie, K-jetronic, met een hall sensor. Daarin zit geen LH 2.4 ECU. De pomp draait soms wel of niet bij op contact zetten omdat de ring in de verdeelkap dan toevallig net tegenover de hall sensor staat en een andere keer weer niet.
De LH 2.2 editie doet de pomp totaal niet draaien bij op contact zetten.
(Tenzij de ring in de verdeelkap toevallig tegenover de hall sensor staat zoals bij de K-Jetronic)
De LH2.4 editie doet de pomp altijd draaien bij op contact zetten.
De LH2.4.1 editie doet de pomp eenmalig draaien bij op contact zetten zoals Adriaan uitlegt.
De Motronic 1.8 en 4.1 doen dat ook eenmalig bij op contact zetten.
De Eerdere motronic in de 740/760 doet de pomp volgens mij niet draaien bij op contact zetten.
De carburateurs hebben een mechanische pomp. Haha. Die dus sowieso niet bij op contact zetten.
Groeten,
Gerben
Federervolvo heeft dacht ik een B200E. Mechanische injectie, K-jetronic, met een hall sensor. Daarin zit geen LH 2.4 ECU. De pomp draait soms wel of niet bij op contact zetten omdat de ring in de verdeelkap dan toevallig net tegenover de hall sensor staat en een andere keer weer niet.
De LH 2.2 editie doet de pomp totaal niet draaien bij op contact zetten.
(Tenzij de ring in de verdeelkap toevallig tegenover de hall sensor staat zoals bij de K-Jetronic)
De LH2.4 editie doet de pomp altijd draaien bij op contact zetten.
De LH2.4.1 editie doet de pomp eenmalig draaien bij op contact zetten zoals Adriaan uitlegt.
De Motronic 1.8 en 4.1 doen dat ook eenmalig bij op contact zetten.
De Eerdere motronic in de 740/760 doet de pomp volgens mij niet draaien bij op contact zetten.
De carburateurs hebben een mechanische pomp. Haha. Die dus sowieso niet bij op contact zetten.
Groeten,
Gerben
Moderators: Jerry Stam