temperatuur sensor en starten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2018 08:36 #1107616 door V700 register
temperatuur sensor en starten is gemaakt door V700 register
Ik heb een vraagje. Bij temnperaturenb onder nul start de 940 (230 FK, op LPi, 625.dkm) slecht en vanochtend niet.
In de afgelopen weken heb ik de injectoren vervangen (waren lek) en zondag de ontsteking (rotor, verdeelkap, kabels en bougies). Kleppen zijn redelijk recent gesteld (30 dkm geleden).
De mannen van de ANWB zagen dat de motor verzoop, zetten er een beetje meer spanning op om wat feller te starten en inderdaad lopen en geen probleem met rijden.
Nu zeiden zij dat dit hoogstwaarschijnlijk aan de temperatuursensor ligt die een verkeerd signaal stuurt naar de computer.
Mijn vraag nu: kan dat zo zijn en waar kan ik die sensor vinden. Als ik kijk bij de bekende webshops dan zie ik een tenperatuursensor die een signaal stuurt naar het dashboard (dat staat er in ieder geval). De temperatuurmeter lijkt het echter gewoon goed te doen: komt keurig op en dan gaat de verwarming ook werken.

Ik ben benieuwd naar reacties
Vriendelijke groeten
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2018 11:47 #1444232 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je zou het dan moeten hebben
Je zou het dan moeten hebben over een temperatuursensor die de startverrijking van informatie verzorgt. Bij het starten doet de lambdasonde (de uitlaatgastemperatuur) namelijk nog helemaal niet mee. Maar ik kan dat niet rijmen met verzuipen van de motor bij deze kou.
Want wat zou er moeten gebeuren? Sensor meet dat het koud is, en zorgt alleen dan voor extra benzine. Wat dus ook gebeurt, want hij zou verzuipen.
Nee, ik denk aan twee mogelijkheden: de koudestartinjector is niet vervangen en lekt, of (waarschijnlijker) de drukregelaar op de brandstofrail is kapot, en de injectoren krijgen brandstof onder een veel hogere druk dan de bedoeling is aangeboden. In het laatste geval wordt er in dezelfde tijd dat de injectoren open gaan dus veel meer brandstof aangeboden.
Ik zou als eerste de druk op de brandstofrail eens laten meten bij een garage.
En wat betreft de spanning: was dat een trucje om je op weg te helpen, of heb je echt een lage accuspanning? Met dit weer vallen matige accu's bij bosjes door de mand, dus meet ook even de accuspanning na een nacht stilstaan (voordat je stroom vraagt), en bij draaiende motor.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-02-2018 13:25 #1444235 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Er zit wel een kern van
Er zit wel een kern van waarheid in de bevindingen van de ANWB.
De temperatuur-sensor (je hebt er twee, 1 is er puur en alleen voor je dashboard info) laat de auto weten dat het koud/warm is, en er wordt extra brandstof ingespoten. Je hebt hier geen aparte koudestartinjector voor nodig.

Hou kouder het is, hoe meer brandstof ingespoten wordt...

Er zijn gevallen bekend waarbij de auto verzuipt door een kapotte sensor. Bij een oneindige weerstand denkt de ecu dat het min 100 miljoen miljard graden is, en begint overenthousiast brandstof er in te gieten.

Dit wordt anderzijds tegengesproken door het feit dat de ecu grenswaarden zou hanteren van -40 en +150 graden. Valt de meetwaarde hierbuiten, dan zou deze starten alsof het 0-graden is. Wat momenteel aardig in de buurt van de werkelijke temperatuur komt. En dus eigenlijk geen probleem moet geven.

Je geeft aan afgelopen zondag met de ontsteking bezig te zijn geweest, ik zou dit eerst nog eens controleren. Misschien is er iets losgelopen, of verschoven. Bougie-kabels niet goed aangedrukt...rotor die niet goed vast zit....dat soort dingen. Daarna zou ik pas verder kijken.

Blijkbaar geeft de start-hulp van de anwb genoeg oempf om hem toch lopende te krijgen.
De oorzaak kan dus ook mede veroorzaakt worden door een slechte accu. Meten is weten

Geeft het dashboard ook een foutmelding?
Ik zou hem hoe dan ook even controleren op foutcodes.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2018 13:52 #1444236 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Zou er
Zou er een LPI-injector lekken?
Samen met een accu die bij deze lagere temperatuur ook al veel minder capaciteit heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2018 20:16 #1444280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is opgelost (denk ik)
Besten,
Dank voor meedenken. De auto moest toch naar de garage voor de APK en ik heb gevraagd of ze de temperatuursensor wilden vervangen. Ding kost twee tientjes en het werk valt erg mee, maar is toch prettiger in een warme garage. Er zijn er twee vlak bij elkaar en ik had al gezegd dat de achterste vervangen moest worden (was vergeten te zeggen dat het die is met een stekker). Ze hadden gisteren natuurlijk de verkeerde gekregen, maar hadden de stekker even losgehaald en gezien dat die erg geoxideerd was. Schoongemaakt en weer terug gedaan (hoop met een beetje contactspray) en vanochtend starten als vanouds!

Het lijkt erop dat dit toch de oorzaak is geweest; ik had zelf al gekeken of alles van de ontsteking goed was gemonteerd. Was niet de eerste keer dat ik het deed (heb de auto al 450 dkm) en dat zat allemaal goed. De accu heeft voldoende spanning en is ook in staat om ook met deze kou redelijk door te starten. Is twee jaar oud. De ANWB zette er gewoon meer spanning op, want ik heb de startmotor nog nooit zo'n hoog geluid horen maken. De man zei ook dat hij kon horen dat de motor verzoop. Ik het die mannen hoog zitten, dus dat heb ik aangenomen. Ik denk dat die extra spanning een beetje hetzelfde effect heeft als ouderwets aantrekken of -duwen. Tenslotte heeft 1500 kg bewegend staal behoorlijk wat energie.

De LPi injectoren heb ik net vervangen (welliswaar tweedehands, maar van een vertrouwd adres dat velen van ons kennen). Dat was best nog even lastig, maar die doen het al weer een paar weken goed.

Ik wacht morgenochtend nog even af; het wordt vanavond ook weer goed koud, dus als hij voor die test slaagt, ben ik er helemaal van overtuigd dat het lek boven is. En als ik niet meer aan de auto vast vries, kijk ik ook weer eens naar de klepspeling, maar ik verwacht dat die op een enkel plaatje na ook nog wel goed is.

Nogmaals dank voor meedenken en advies; heb er weer veel van geleerd, vooral het college over hoe de koude start werkt. Misschien kan het zijn dat er door de hoge weerstand vanwege de oxidatie wel een zwak signaaltje door kwam dat nog net binnen de meetwaarde viel maar waardoor de ECU dacht dat het kouder was dan in werkelijkheid. Ondanks dat dat al erg koud was.

Groeten
Jan

Moderators: Jerry Stam