bevestiging achterklepdrager heeft los gelaten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2018 18:04 #1107600 door V700 register
bevestiging achterklepdrager heeft los gelaten is gemaakt door V700 register
De bevestiging van mijn rechter achterklepdrager heeft losgelaten. Na veel zoekwerk vond ik een (buitenkant) vierkante 'moer' die kennelijk als ontvanger dienst deed voor de kogel die de achterklepveer draagt. Het probleem is nu dat ik de achterklep van mijn estate niet meer open kan laten staan voor in- en uitpakken, tenminste niet zonder dat ik de klep op mn nek krijg. Is er iemand van de hier verzamelde volvo intelligentia die mij aan een oplossing van dit probleem kan helpen? Zou wel heel graag de bezem die nu de achterklep ondersteunt bij in/uit pakken zo snel mogelijk weer terug in de schuur willen zetten..(want deze situatie is toch echt wel 940 onwaardig..)

Alvast mijn dank,

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2018 18:13 #1444125 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er is maar 1 oplossing: vind
Er is maar 1 oplossing: vind iemand die het aandurft om opnieuw een kooimoer achter je schroefgat te lassen. En die de scheuren meeneemt die waarschijnlijk in de D-stijl zitten rond het bevestigingspunt. Ik zeg er geljk bij, dat het een van de lastigste plekken is om te lassen, want je kunt er van achteren totaal niet bij en loopt enig risico op brand in de D-stijl.
Dit is een schade die meestal veroorzaakt wordt door verzwaarde klepdempers te monteren. Ik heb het ooit opgelost door een andere auto te kopen...
Controleer in elk geval regelmatig of de moer van je overgebleven demper niet losloopt.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2018 18:33 #1444128 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Hoe is dat losgekomen dan? Die moer aan de binnenkant van de stijl zat denk ik wel vast gelast en is door wat voor oorzaak dan ook losgeraakt.
Is de bevestiging van de gasveer, het kogeltje met moer en al naar "buiten" gekomen?
Kun je er een foto van maken?
Ik heb veel dingen voor elkaar gekregen met een moertje op een flexibele magneet, het is even pielen maar 20 keer mis en de 21e keer zit het.
Een uitdaging zeg maar, een foto zegt meer.

Groeten,

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2018 19:13 #1444143 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niet zo moeilijk doen.
Ik heb lasmoeren die heel gemakkelijk in ontstane gat passen. De moeren hebben een flens met een paar gaten. In de flens zitten een aantal gaten waar je al naar gelang een paar proplassen kunt maken maar je kunt het ook vastzetten door zelftappende schroeven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2018 19:13 #1444144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reactie
Hallo Ton,

Dank voor je reactie. De vierkante moer is inderdaad losgekomen, "gewoon" bij het openen van de klep. Na flink zoekwerk wel weer teruggevonden achter beplating ongeveer halverwege het midden en de rechterkant van de kofferbak. Ben nu even niet thuis, maar zal direct na thuiskomst een foto maken en plaatsen. Ben overigens wel heel benieuwd naar een truc met moertje op een flexibele magneet...

groet,

Hans

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2018 19:31 #1444145 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Wt kan is
Ik heb lasmoeren die heel gemakkelijk in het ontstane gat passen. De moeren hebben een flens met een paar gaten. In die gaten waar je al naar gelang een paar proplassen kunt maken maar je kunt het ook vastzetten door zelftappende schroeven.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2018 20:57 #1444148 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tip voor iedereen met een
Tip voor iedereen met een estate waar de lasmoeren nog wel vastzitten: kijk eens of de pennetjes met de bolkopjes ook nog strak vastgeschroefd zitten! Als de klep open staat, deze een klein beetje oplichten en kijken of het pennetje beweegt ten opzichte van de D-stijl. Zo ja: demper even los, pennetje aandraaien met een steeksleutel, en weer vast. Mijn ervaring is dat ze nogal eens los lopen, en met verzwaarde dempers dus nog wat sneller dan met de standaard.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2018 14:44 #1444167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lassen
mijn garagist heeft de boel 10 jaar geleden aanelkaar gelast (niet met de schoonheidsprijs) en het zit nog steeds.

Rob

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2018 18:43 #1444171 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar,
Ik heb nog niet gekeken hoe het bij mij zit maar ik vraag mij wel af, als Hans het moertje onderaan de stijl heeft terug gevonden, zat daar dan nog iets ingedraaid?
Ik bedoel wat gaat er nou precies stuk?
Is dat trouwens een los onderdeel waar de gasveer op vastgeklikt wordt?

Groeten,

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2018 23:46 #1444175 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, dat is een los onderdeel.
Ja, dat is een los onderdeel. Ik noem het hierboven een 'pennetje', bij gebrek aan een beter woord. In de D-stijl zit alleen een gat, waarachter die kooimoer is vastgepunt (vier laspuntjes op de hoeken van de moer) zodat er schroefdraad achter zit. Dat pennetje met bolkop zit daarin geschroefd, en daarop zet je dan weer de demper.

Moderators: Jerry Stam