Nooit meer ijskrabben

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2018 16:35 #1107502 door Jurriaan Nijkerk
Nooit meer ijskrabben is gemaakt door Jurriaan Nijkerk
Een van de grote frustraties dan wel ergernissen van de automobiele mens is ijskrabben. In principe is de mans, nog afgezien van dat het vervelend is, de mens daar fysiek gezien absoluut niet op gebouwd. Vandaar dan ook soms de uitschieters, waarbij er dan ineens een sliert raamrubber bij hangt of de ruitenwissers plotsklaps niet meer optimaal op hun taak zijn berekend. Of erger, omdat je deze wilt sparen laat je ze vastgevroren zitten, start de wagen en raakt per ongeluk de ruitenwisserhefboom aan. Met gevolg dat ofwel de motor verbrandt ofwel de zekering er uit piept. Of allebei.

En dan zit je maar te rillen.

Dom en onnodig. In de schuur slingerde al jaren een ventilatorkacheltje. Afgedankt omdat het een stroomvreter was, dus financieel ongeschikt als wat voor bijverwarming dan ook.

En ineens kwam daar de felle lichtflits van het gouden idee. Op een werkelijk ijzige midwinterochtend, het vriezen kraakte niet meer omdat het echt vastzat, de ruiten van De Witte Dame onder een dikke laag ijs zaten en de dame zelf een dikke witte jas droeg van ijskoud bont, moest ik op tijd op een afspraak zijn. Het was in het hele land glad, code rood zegt men tegenwoordig, en het was toch al voorzichtig aan rijden.

De de geurige warme koffie was klaar samen met heerlijke verse broodjes. Moet ik mij dit ontbijtueus genoegen af laten pakken? Mijn hele gestel schreeuwde oorverdovend nee, om de dooie dood niet. En toen schoot mij het kacheltje te binnen. Snel een kabelhaspel ingeplugd bij de netbeheerder, en de wagen in. Kacheltje tussen de voorstoelen geklemd,, aangesloten, thermostaat op 25 graden en de deur weer dicht, de kabel vleiede zich comfortabel tussen de portierrubbers.

Na een genoegelijk ontbijt ging ik een half uurtje later poolshoogte nemen. De ruiten van de pedaalemmers van alle buren waren ondoorzichting, de overbuurman was noest aan het krabben. En De WItte Dame? Die glimlachte mij sprankelend door helder schone ramen toe en ontving mij in haar heerlijk warme binnenste. Zij is nu ook echt gelukkig. En zeg nu zelfs, is dat 2 Kw stroomvretende rotkacheltje geen sieraad voor het oog?

Tegenwoordig heb ik een tijdklok op het stopcontact zitten, deze schakelt drie kwartier voor het vertrek automagisch in en een uur daarna weer uit voor wanneer ik mij verslaap. Mijn overbuurman heeft er nu ook een aangeschaft voor drie tientjes. Wij overwegen nu samen te ontbijten en zoeken bovendien leden voor onze gezellige ontdooi-ontbijtclub. Alle merken welkom...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2018 17:21 #1443562 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Grappig
Maar niet iedereen heeft het gemak van auto naast het huis. Ik sta soms in een andere straat. Ik zie me al met een haspel van 100 meter door de straat lopen. Die paar keer dat ik moet krabben neem ik voor lief en ik start altijd de auto en begin met de zijramen. Blower op high en de verwarming op vol. Spiegel en achterruit verwarming aan en eer ik aan het voorraam toe ben is deze al aan het ontdooien.

Maar weet je wat makkelijker is. Voorruit verwarming dat is ideaal. Binnen no time is je voorraam ijsvrij.

Maar leuk idee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2018 17:34 #1443563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk
Zo heb ik in alle 3 de Peugeots een kachel op de hoedenplank gezet een c14 www.conrad.nl/nl/apparaatstekker-c14-ste...5001.htmlaansluiting in de onderkant van de bumper gemaakt ,en de eerste die op de oprit staat heeft een lekkere warme auto via de "klik aan klik uit" a.b.
Zo lekker....
Iets duurder kan ook : www.conrad.nl/nl/Search.html?search=stan...l&searchType=REGULAR
Maar da,s zo,n beetje de dagwaarde van de 205 .;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2018 19:54 #1443565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk! Ik heb al exact
Leuk! Ik heb al exact hetzelfde zitten overwegen. Auto staat hier toch altijd op de oprit, 4 meter van het tuinhuis waar ik stopcontacten genoeg heb. Ik heb echter geen elektrisch vuurtje op overschot liggen, dus als ik dan toch moet investeren misschien beter een elektrische 230V standkachel installeren die de motor voorverwarmd... Da's dan auto starten en meteen warme lucht uit de blazers...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2018 07:53 #1443567 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haha geweldig
Geweldig, hebben we vroeger ook gedaan met een oude fiat uno die aan de binnenkant vochtig was...

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-01-2018 08:57 #1443569 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zo'n stekker is natuurlijk
Zo'n stekker is natuurlijk helemaal prachtig in de bumper.
Maar durf te wedden dat het bij mij niet lang zou duren voordat ik met deze nieuwe plug-in hybride met stoppenkast en al door de straat zou zoeven. Omdat ik pre-koffie niet altijd even wakker ben en dus gegarandeerd die stekker een keer ga vergeten :)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-01-2018 11:10 #1443573 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic DEFA
Zo'n DEFA systeem had ik destijds in mijn Volvo 240 ingebouwd. i.c.m. een hot frog die het koelwatertemp. alvast voorverwarmde (tot 40 graden).
Nooit meer een koude start (de de bijbehorende slijtage, en aanslag op het milieu en minder benzine verbruik) en i.d.d. nooit meer krabben.
De auto stond op de oprit en via een tijdschakelaar vanuit de schuur sprong de standverwarming 40 minuten voor vertrek aan.
Beviel mij goed. Ik heb alleen het idee dat er veel minder ijs gekrabd moet worden dan 10 jaar geleden. Een dekje op de voorruit volstaat bij mij vaak al, maar het DEFA systeem werkte voortreffelijk. Ik heb er nog een paar foto's van.
groet,
Pascal

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2018 08:40 #1443609 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er ligt een benzine
Er ligt een benzine standkachel klaar voor de 960, dan hebben we ook geen netbeheerder meer nodig.
Maar deze "winter" heb ik al helemaal drie keer moeten krabben, geloof ik...

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2018 08:46 #1443610 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Ook net boven nul is het heerlijk zo een standkachel hoor, 20 tot 30 minuten aan en alles is lekker warm.
Ook zeer belangrijk, mijn vrouw waardeert het enorm als ik er aan denk hem aan te zetten.

Groeten,

Moderators: Jerry Stam