Trilling aandrijflijn bij accelereren 940 turbo automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2018 23:52 #1107468 door V700 register
Hoi allen,

De auto van mijn vriendin heeft recent een ruilmotor gekregen die super werkt met nog maar 2 ton op de teller. De oude motor met bijna 5.5 ton op gas was redelijk op.

Nu merk ik bij accelereren een lichte trilling door de aandrijflijn, lijkt wel van de cardan as af te komen. Dit durf ik niet zeker te zeggen, het zou natuurlijk ook de automaat bak kunnen zijn die na 5.5 ton de geest Geeft. Mijn schoonvader zei eens te kijken naar een kruiskoppeling; hij had dit probleem ooit ook namelijk bij een Mercedes van hem gehad.

Iemand die dit ook heeft meegemaakt bij een auto met deze km stand ongeveer?

Hoor het graag,

Marc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-01-2018 12:11 #1443274 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic laag in de vering?
Mijn auto heeft het ook als ie zwaar beladen is/de vering ingeveerd is. Kan het zijn dat het daar aan ligt en dat je dat nu merkt door de patente motor.

Succes reinier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 14:10 #1443278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trilling in de aandrijflijn
Trilling in de aandrijflijn zou kunnen duiden op een gaar tussenaslagerrubber.
Óf: heb je de motorsteunen mee omgezet van de oude naar de nieuwe motor?
Slechte motor- of baksteunen kunnen ervoor zorgen dat de aandrijflijn niet lekker 'recht' hangt en dus gaat trillen bij accelereren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 19:06 #1443293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Garage heeft alles over gezet
Garage heeft alles over gezet. Volgens mij heeft ie ook de nieuwe motor steunen erop gezet, dus die met weinig km’s.

Dat rubberen stuk heb ik al ooit vervangen bij een M90 bak. Zal eens kijken. Die trilling lijkt me ook niet goed voor de automaat bak.

Ik zie dat jij een AW71L hebt. Hoeveel toeren rij je bij 130? Mijne rond de 2800-2900 toeren als ik me niet vergie.. die bak is namelijk ooit vervangen geweest en ik vroeg me af of er weer een met Lock up is ingekomen.

Gr Marc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 19:50 #1443295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lock up..
De lock up gaat erin bij 100km/uur. Dan zakt het toerental van 2500 naar 2200. Uit mijn hoofd weet ik het toerental bij 130km/uur niet maar het lijkt goed bij jou..Het ingaan van de lockup merk ik bij mijn auto nauwelijks..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2018 07:47 #1443313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je rond de 2900 toeren
Als je rond de 2900 toeren hebt bij 130 km/h lijkt het me dat je lock-up gewoon goed is hoor. Anders had je denk ik eerder 3500 rpm gehad.
Bij mij zie je eigenlijk alleen aan de toerenteller dat de lock-up erin komt net boven de 100, en je hoort het ook iets trouwens.

Waar je ook aan kan zien of je een lock-up hebt of niet: geef maar eens stevig gas bij 110 km/h, maar wel zó dat de bak in IV blijft staan. Gaat het toerental flink omhoog maar blijft de acceleratie vertraagd achter, heb je geen lock-up.
De lock-up zorgt immers voor directe link tussen de ingaande en uitgaande as van de bak, er is geen slip meer door de koppelomvormer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2018 15:35 #1443376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah duidelijk, bedankt heren.
Ah duidelijk, bedankt heren. De bak moet sowieso naar worden gekeken, deze lekt olie ook na vervangen keerringen. Zou dit de pakking kunnen zijn waar het filter in zit? Dit stuk is namelijk ook nat.

Het trillen lijkt me toch of van de bak af te komen, maar denk eerder kruiskoppeling of iets van een rubber, met die km-stand zou dat ook niet onlogisch zijn. Binnenkort even op de brug.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2018 16:17 #1443383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn bak lekte ook olie.
Mijn bak lekte ook olie.
Op een bekende (beruchte) plek: waar de peilstokbuis het carter in gaat.
Kijk dus even goed of dat het niet is.

Bij mij is dat lek gedicht met Debrasel.

Moderators: Jerry Stam