Afwatering
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 15:48 #1107432
door V700 register
Afwatering is gemaakt door V700 register
Beste Volvorijders,
Mijn 940 laat na een regenbui een 'klokkend' geluid horen uit het schuifdak.
Met wat rondkijken en proberen met spuitjes met water, denk ik dat de afwatering van het rooster tussen de motorkap en voorruit wat verstopt zit. Als ik nl. wat water door het rooster giet, kan ik het klokkende geluid reproduceren. Het schuifdak watert uiteindelijk op dezelfde plek af denk ik, want het water komt uiteindelijk terecht op de grond zeg maar direct achter het voorwiel, uit de dorpel.
De binnenbekleding is nog kurkdroog, dus het loopt (nog) niet naar binnen (en dat wil ik graag zo houden ook).
Hoe kom ik bij dat afwateringskanaaltje om het schoon te maken?
Overigens is het geen origineel schuifdak, achteraf geplaatst (Hollandia).
Mijn 940 laat na een regenbui een 'klokkend' geluid horen uit het schuifdak.
Met wat rondkijken en proberen met spuitjes met water, denk ik dat de afwatering van het rooster tussen de motorkap en voorruit wat verstopt zit. Als ik nl. wat water door het rooster giet, kan ik het klokkende geluid reproduceren. Het schuifdak watert uiteindelijk op dezelfde plek af denk ik, want het water komt uiteindelijk terecht op de grond zeg maar direct achter het voorwiel, uit de dorpel.
De binnenbekleding is nog kurkdroog, dus het loopt (nog) niet naar binnen (en dat wil ik graag zo houden ook).
Hoe kom ik bij dat afwateringskanaaltje om het schoon te maken?
Overigens is het geen origineel schuifdak, achteraf geplaatst (Hollandia).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 16:24 #1443049
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Een schuifdak heeft normaal
Een schuifdak heeft normaal gesproken afwateringskanalen. Via zo’n kanaal komt het bij je voorwiel terecht. Die kanalen kunnen natuurlijk in de loop der tijd verstopt raken.
Dak openschuiven en op zoek gaan naar de kanaaltjes. Een dak van Volvo heeft vier gaten. Van Hollandia weet ik het niet.
Voor elk van de afwateringskanalen: Gewoon luchtdruk erop (compressor) en doorlazen. Daarna testen met een gietertje.
Dak openschuiven en op zoek gaan naar de kanaaltjes. Een dak van Volvo heeft vier gaten. Van Hollandia weet ik het niet.
Voor elk van de afwateringskanalen: Gewoon luchtdruk erop (compressor) en doorlazen. Daarna testen met een gietertje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 16:28 #1443050
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn Hollandia heeft 2
Mijn Hollandia heeft 2 kanaaltjes die ik kan zien... 1 linksvoor, 1 rechtsvoor.
Als ik er een gietertje oid in giet druppelt het wel bij het voorwiel, maar niet zo hard. Dus ergens in dat kanaal is een verstopping.
Maar juist omdat het ook 'klokt' als er een beetje vocht door dat rooster is gelopen, dacht ik dat ze misschien ergens met een T-stuk verbonden waren.
Ik heb geen eigen compressor.
Kan ik evt zo'n busje samengeperste lucht gebruiken?
Als ik er een gietertje oid in giet druppelt het wel bij het voorwiel, maar niet zo hard. Dus ergens in dat kanaal is een verstopping.
Maar juist omdat het ook 'klokt' als er een beetje vocht door dat rooster is gelopen, dacht ik dat ze misschien ergens met een T-stuk verbonden waren.
Ik heb geen eigen compressor.
Kan ik evt zo'n busje samengeperste lucht gebruiken?
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 16:58 #1443052
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Lijkt me wel dat je zo’n
Lijkt me wel dat je zo’n busje kunt gebruiken. Een fietspomp gaat misschien ook wel.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 17:27 #1443055
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic geluid
Ik weet niet of jij hetzelfde ervaart maar;
Mijn vorige 940 had ook een schuifdak en als het geregend had en ik reed weg hoorde ik ook dat klokkend geluid. Na een stukje rijden verdween dat geluid vanzelf. Het was regenwater dat zich opgehoopt had en tijdens het rijden via de afwateringsgaten door de kanaaltjes naar beneden liep, met name als je een bocht maakte kon je het horen stromen. Niets om je druk over te maken. Ik heb destijds de 4 afwateringsgaten gecontroleerd door daar heet water in te gieten, het kwam er keurig op de vier plaatsen onder de auto weer uit lekken. Ik zou dus checken of de afwatering functioneert en als dat zo is dan hoef je je geen zorgen te maken.
groet,
Pascal
Mijn vorige 940 had ook een schuifdak en als het geregend had en ik reed weg hoorde ik ook dat klokkend geluid. Na een stukje rijden verdween dat geluid vanzelf. Het was regenwater dat zich opgehoopt had en tijdens het rijden via de afwateringsgaten door de kanaaltjes naar beneden liep, met name als je een bocht maakte kon je het horen stromen. Niets om je druk over te maken. Ik heb destijds de 4 afwateringsgaten gecontroleerd door daar heet water in te gieten, het kwam er keurig op de vier plaatsen onder de auto weer uit lekken. Ik zou dus checken of de afwatering functioneert en als dat zo is dan hoef je je geen zorgen te maken.
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 18:49 #1443059
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij is het vooral te
Bij mij is het vooral te merken vanaf een bepaalde snelheid, alsof de rijwind en factor is die meespeelt.
En alleen linksvoor, niet rechtsvoor.
De kanalen werken wel allemaal hoor, alleen die linksvoor loopt duidelijk minder snel door dan ik er water in giet.
Ik ga es perslucht proberen! Of fietspomp als ik een geschikt verloopstukje kan vinden.
En alleen linksvoor, niet rechtsvoor.
De kanalen werken wel allemaal hoor, alleen die linksvoor loopt duidelijk minder snel door dan ik er water in giet.
Ik ga es perslucht proberen! Of fietspomp als ik een geschikt verloopstukje kan vinden.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2018 18:39 #1443107
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Andersom
Hallo Volvisti
Als zich ergens iets heeft opgehoopt of vastgezet is het soms handig, om niet "stroomafwaarts" te proberen de verstopping weg te krijgen, maar "tegen de stroom in". Bij een afwatering stroomt het water (met de troep erin die voor de opstopping zorgt) van boven naar onder. Als je dan probeert om van boven naar onder de zaak door te blazen, kan het zijn dat de troep gewoon blijft hangen, omdat je 'm daar tegenop blaast, waar ie toch al niet langs wilde stromen. Misschien is het dan handig, om de slang van onder naar boven door te blazen, zodat je de troep "terug" blaast naar waar ie vanaf komt. Of dat bij schuifdaken een optie is weet ik niet. Maar bij verstopte stofzuigerslangen (ook bij stofzuigers van het formaat "industrieel") werkt het perfect.
groetjes
Mathy
Als zich ergens iets heeft opgehoopt of vastgezet is het soms handig, om niet "stroomafwaarts" te proberen de verstopping weg te krijgen, maar "tegen de stroom in". Bij een afwatering stroomt het water (met de troep erin die voor de opstopping zorgt) van boven naar onder. Als je dan probeert om van boven naar onder de zaak door te blazen, kan het zijn dat de troep gewoon blijft hangen, omdat je 'm daar tegenop blaast, waar ie toch al niet langs wilde stromen. Misschien is het dan handig, om de slang van onder naar boven door te blazen, zodat je de troep "terug" blaast naar waar ie vanaf komt. Of dat bij schuifdaken een optie is weet ik niet. Maar bij verstopte stofzuigerslangen (ook bij stofzuigers van het formaat "industrieel") werkt het perfect.
groetjes
Mathy
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2018 00:53 #1443196
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nylon draad
Metr perlucht blaas je ofwel de slang op, ofwel de slang gaat ergeens los. En krijg 'm dan maar weer eens vast...
Voor dit soort operaties gebruik ik altijd een nylon draad voor schoonmaken dan wel ontstoppen van de slangen. . Te koop bij bouwmarkten onder de naam trekveer. Wordt gebruikt om draden door pvc buizen te trekken, elektriciensgereedschap. Niet de stalen uitvoering kopen!
Ook zeer geschikt voor het afwateringsslangetje van het manchet van de tankdop.
Daarna voorzichtig de leiding 'doorprikken'.
Voor dit soort operaties gebruik ik altijd een nylon draad voor schoonmaken dan wel ontstoppen van de slangen. . Te koop bij bouwmarkten onder de naam trekveer. Wordt gebruikt om draden door pvc buizen te trekken, elektriciensgereedschap. Niet de stalen uitvoering kopen!
Ook zeer geschikt voor het afwateringsslangetje van het manchet van de tankdop.
Daarna voorzichtig de leiding 'doorprikken'.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2018 01:14 #1443213
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Waar zitten deze precies?
Onder het motto durf te vragen, waar zitten de afwateringsgaatjes bij een 940 precies?
Morgen maar eens allemaal controleren!
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2018 09:11 #1443218
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Bij een Volvo-dak zitten de
Bij een Volvo-dak zitten de gaatjes in de hoekpunten. Gewoon dak open doen (het is droog weer
) en even zoeken. Gaatjes met een doorsnede van een mm of 5.
Bij doorblazen: rustig aan, eventueel eerst even testen of de gaatjes water afvoeren en dat water onder de auto uitkomt.
Bij doorblazen: rustig aan, eventueel eerst even testen of de gaatjes water afvoeren en dat water onder de auto uitkomt.
Moderators: Jerry Stam