volvo 740 B200F 1992 start niet, lijkt te verzuipen (BENZINE LUCHT)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2017 21:37 #1107384 door V700 register
update; gisteren nog wat getest of de 740 wilde starten. Niet dus, vonkt goed, veel benzine (als je bougie eruit haalt is hij kletsnat en dan bij start een flinke scheut benzine de lucht in) verder is er niks veranderd aan de set up van het motorblok. Wat misschien wel belangrijk is dat de 740 al een paar keer eerder erg slecht starten, ook benzine lucht en uiteindelijk pruttelend (verzopen) sloeg hij aan. Nu dus geen enkele aanzet tot starten.
Volgens de plaatselijke Volvo dealer kan de ECU niet kapot zijn als er wel een vonk is?? iemand een idee: dbp sensor of temperatuursensor? krijgt de 740 gewoon te veel benzine of vonkt hij niet op tijd?
Ook het verhaal uitgelegd dat ik de accuklem eraf heb gehaald terwijl de motor liep (om te checken of de dynamo opladen misschien niet slim geweest) maar volgens hun kon dit niet veel kwaad buiten een korte piek spanning van 14 volt.
iemand misschien ervaring hiermee??? bedankt voor jullie tips

Beste leden,
Mijn naam is Flip Swinkels en sinds een goed jaar Volvo 740 bezitter.
Met de 740 naar Santiago de Compostella gereden afgelopen jaar zonder een centje pijn.
Nu het volgende probleem;
De dynamo laad niet meer op waardoor de accu en 740 stil vielen. Accu opgeladen en de 740 naar huis gereden (klein stukje). Thuis de accuklem eraf gehaald (terwijl de motor liep) plotseling ging hij kort meer toeren maken en toen stopte hij.
dynamo vervangen maar nu wil de 740 niet meer starten.
Hij krijgt benzine (veel spuit eruit), vonkt, ontstekingsmodule vernieuwd maar nog steeds slaat de 740 niet aan... Help

met vriendelijke groet Flip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2017 00:31 #1442745 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Accuklem
los bij draaiende motor ? Vanwaar deze actie ?
Dan heb je vast een of ander electrisch component naar de eeuwige jachtvelden gejaagd nu.
Accuklem loshalen is een nogo bij een draaiende motor. Dat kan je eigenlijk alleen doen bij antieke voortuigen. Met bv contactpuntontsteking.
Wat er precies stuk ik weet ik niet. Maar mij lijkt er wel een verband te zijn tussen je actie en het feit dat ie het niet wil doen nu. Ook al vonkt ie misschien vonkt ie niet krachtig genoeg in een afgesloten verbrandingsruimte. Met accu los kan je de bobine stukmaken.
Je hebt hier nu misschien niet veel aan daar het kwaad al geschied is.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2017 07:52 #1442747 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ecu opgeblazen
Even een ander ecu er in. Je hebt vonk en brandstofdruk. Wat er mist is de aansturing van de ecu op de injectors.
Vraag er een van Smit onderdelen Vaassen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-12-2017 20:51 #1442776 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Mwoah
Niet toevallig je brandstofdruk regelaar lek geslagen? Heb wel meegemaakt dat ie daardoor alle benzine door het dunne vacuumleidinkje zo het inlaatspruitstuk inspoot.

Haal de stekkers van de injectoren eens los en start dan eens door, komt er dan nog steeds benzine uit de bougiegaten? En, spuit voor de gein eens wat remmenreiniger in het inlaatspruitstuk, slaat ie dan wel aan? (Bougies terugplaatsen natuurlijk).

Wat je ook nog even makkelijk en snel kan proberen is de stekker van de luchtmassameter even eraf te halen en dan te starten, misschien is de LMM stuk gegaan door piekspanning en krijgt de ECU verkeerde waardes waardoor die teveel benzine inspuit, Dit is het zwarte blok aan je luchtfilterbak met een brede stekker eraan.

Groeten,
Gerben

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2017 00:32 #1442801 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oeps
Wanneer je het niet weet is het waarschijnlijk dat een ander het (op afstand!) ook niet weet. Niet gaan experimenteren, het is werk voor iemand die goed op de hoogte is met storingsdiagnose.

Het losgooien van een accu is heel gewoon een domme streek waar altijd en overal voor wordt gewaarschuwd, zeker bij wagens met elektronika. Maar ook in die antieke knarren kan een radio zitten, of een ander apparaat.

De accu vormt een soort buffer, zie het als een aquarium met elektriciteit in plaats van water. De accu heeft een bufferende werking, dat stroomrimpeltje dat door een korte hoge spanningspiek schade kan aanrichten verdwijnt als het ware rimpelloos in die grote bak elektriciteit.

Een accu werkt eigenlijk als een soort ontstoorcondensator, de elektronica zou hoorndol worden van alle schakelpieken die er ontstaan, denk alleen maar aan de bobine die ook aan de laagspanningszijde aardig kan pieken, ik heb bij een testopstelling (voor een ander doel dan een Volvo) ruim 300 volt (zeer kortstondig) gemeten aan de 12 voltzijde. Om van alle relais die af en aan worden geschakeld maar niet te spreken. Iedere spoel werkt namelijk als een bobine. En elektronika gaat gewoon direct kapot. Zekeringen in een dergelijk geval helpen ook niet, de schade treedt binnen enkele milliseconden op.

Lieden bij een dealer die zeggen dat dit kortstondig geen kwaad kan hebben het verhaal niet goed begrepen en zouden eigenlijk op een opfriscursus moeten bij Innovam, zo hoor ik van een van mijn goede vrienden die daar als trainer en cursusschrijver tot voor twee jaar heeft gewerkt. Over het algemeen is de kennis van elektriciteit bij sommige monteurs niet zo bar groot, al zijn er steeds minder van deze onwetenden. Rondneuzend op professionele autoforums kijkt valt er echter nog steeds het ergste te vrezen voor ons vaderlands wagenpark. ;-) En om de ECU gezond te verklaren wanneer er een vonk is is gierende nekzwets. Dat is net zoiets als zeggen dat een stofzuiger het doet wanneer de stofzak geen scheur vertoont.

In dit geval kunnen er nogal wat oorzaken zijn. Verdeler, bougiekabels, hall-sensor, temperatuursensor (die van het motormanagement, er is er ook nog een voor het koelwater en een voor de temperatuurmeter). Het smoorklep huis kan ernstig vervuild zijn, de klepspeling zou niet goed kunnen zijn, wellicht is de bobine zo gaar als een braadworst, de spanningsregelaar doet zijn werk niet of de koolborstels zijn op (te lage spanning kan ook een oorzaak zijn), een sterk vervuild luchtfilter, olie die vanuit een defecte carterventilatie zijn weg naar naar de inlaat vindt, die dikke slang van LMM naar smoorklep kan zijn gescheurd, een vacuüm lek, noemt maar op. Niet te vergeten een versprongen distributieriem, ik heb ooit iemand meegemaakt die bij een redblock de krukas wilde verdraaien met het nokkenastandwiel. Nou, doe je best...

En soms blijkt het een heel erg eenvoudig kleinigheidje te zijn, ook dat komt vaak voor. Maar wat voor kleinigheidje? De beroemde factuur voor de reparatie door middel van de klap met de hamer:

1 klap met een hamer: € 1,-
Geweten waar te slaan: €50,-
BTW: €10,71

Maar echt leuk is zo'n storing niet., daarinvoel ik echt mee. .

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2017 01:35 #1442802 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Een oude 740
of misschien wel alle zelfs hebben een Hall sensor ipv BDP sensor.
Voordat dat verwarring oplevert. De Hall sensor zit in de ontsteking aan achterzijde cilinderkop. Wat is het modeljaar (volksmond bouwjaar) van je 740 ?
Vind Adrian's lezing het meest logisch nu. Wel benzine ( pompwerking) maar niet op het juiste moment.
Geen signaal naar inspuitcompu. Of Hall sensor die geen signaal geeft of een ecu die overleden is en dus niets met het signaal kan en de injectoren niet aanstuurt om in te spuiten.
De draadjes van de Hall sensor zijn trouwens aardig fragiel. Kabelbreukje komt ook wel eens voor. Maar, het kan natuurlijk ook dat je gewoon op het verkeerde been gezet wordt.
Dat je denkt dat het aan het ene ligt omdat je daar toevallig wat aan hebt lopen prutsen maar dat net iets anders ook stuk gegaan is. Geheel toevallig.
Komt echt voor hoor.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2017 01:38 #1442803 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Owh.. '92
Dus. Laat type 740. Tussenneus of zo.
Kan best bdp zijn dan ipv hall sensor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2017 20:38 #1442824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet starten 740
heb zojuist al de reacties gelezen op mijn probleem met 740.
vandaag ontdekt dat er nog een computer aanwezig is nl.bosch jettronic.
heb ook geconstateerd dat mijn motorcarter gevuld was met 10 ltr benzine.
heb ook diagnose uitgevoerd door zelftester in auto en die meld geen defect nl.drie maal 1.
nu heb ik de vrees dat de jetronic computer defect is.
wat nu.??.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2017 21:43 #1442827 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Drukrehelaar
Controleer de brandstof drukregelaar even zoals ik hier eerder schreef. Als die lek raakt wil het carter ook wel vollopen. Staat los van de ecu.

Groeten,
Gerben

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2017 21:47 #1442828 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Eerst alle
Dit is niet de eerste keer dat dit voorkomt. Elke keer dat je wilt starten staan of de injectoren en of het membraan van de drukregelaar open (drukregelaar lek)
De benzine komt dan via de zuigers in het carter. Pas nu ook op , de uitlaat staat van voor tot achter vol met benzine.
Eerst alle "olie" aftappen.
Klein gaatje boren op de laagste punten van de uitlaat en katalysator. Deze gaatje kun je als alle benzine er uitgelopen is weer dichten met een zelftapper. (kan blijven zitten!)

Moderators: Jerry Stam