Het zwarte deel van de tellerunit 900
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2017 02:39 #1107246
door Mathy van Nisselroy
Het zwarte deel van de tellerunit 900 is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Wie z'n tellerunit wel eens uit een 900 gedemonteerd heeft, weet dat die met vier Torxschroeven aan het dashboard vast zit. Nu wil de pech dat één van die vier ogen waar de tellerunit van mijn 945 van modeljaar 1991 mee vast zit is afgebroken. En dat irriteert me. Dus loop ik al even met de gedachte rond, om het zwarte gedeelte van m'n tellerunit te vervangen. Ik had gehoopt er op de VKB dit jaar eentje op de kop te tikken, maar helaas, er lag er maar eentje van modeljaar 1991 en die leed aan hetzelfde euvel: Ook een afgebroken oogje (maar dan een van de andere oogjes). Alle andere tellerunits die ik gezien heb op de VKB waren én van een ander modeljaar én hadden allemaal intacte oogjes. Wat mij doet vermoeden, dat vooral bepaalde modeljaren leden aan het "afgebroken oogjes" syndroom. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Tweede vraag: Is het zwarte deel van de tellerunits, dus dat deel waar die oogjes aan vast zitten, uitwisselbaar tussen verschillende modeljaren?
groetjes
Mathy
Wie z'n tellerunit wel eens uit een 900 gedemonteerd heeft, weet dat die met vier Torxschroeven aan het dashboard vast zit. Nu wil de pech dat één van die vier ogen waar de tellerunit van mijn 945 van modeljaar 1991 mee vast zit is afgebroken. En dat irriteert me. Dus loop ik al even met de gedachte rond, om het zwarte gedeelte van m'n tellerunit te vervangen. Ik had gehoopt er op de VKB dit jaar eentje op de kop te tikken, maar helaas, er lag er maar eentje van modeljaar 1991 en die leed aan hetzelfde euvel: Ook een afgebroken oogje (maar dan een van de andere oogjes). Alle andere tellerunits die ik gezien heb op de VKB waren én van een ander modeljaar én hadden allemaal intacte oogjes. Wat mij doet vermoeden, dat vooral bepaalde modeljaren leden aan het "afgebroken oogjes" syndroom. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Tweede vraag: Is het zwarte deel van de tellerunits, dus dat deel waar die oogjes aan vast zitten, uitwisselbaar tussen verschillende modeljaren?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2017 07:46 #1441938
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van mijn 1995er is ook 1
Van mijn 1995er is ook 1 oogje afgebroken, rechtsonder.
Maar niet zover dat het niet meer te gebruiken is trouwens. Ik heb rondom dun vilt zitten (anti--tril) en het blijft prima zitten verder.
Maar niet zover dat het niet meer te gebruiken is trouwens. Ik heb rondom dun vilt zitten (anti--tril) en het blijft prima zitten verder.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-11-2017 12:19 #1441950
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Hier ook
Hier ook laatst een oogje kapot gegaan na montage toerenteller+turbometer. Drie oogjes vast is i.p.v. vier is geen probleem. Zelfs met 2 torx schroeven blijft de tellerbak stevig en trillingsvrij vastzitten (dan wel eens torx links en rechts indraaien).
Mathy: Ik heb hier trouwens de oude tellerbak waar ik de toerenteller+turbometer uit gehaald heb nog liggen. Alle vier de oogjes zijn heel en onderop staat 1992. Mocht je interesse hebben om deze over te nemen, of foto's willen zien: PB me maar.
groet,
Pascal
Mathy: Ik heb hier trouwens de oude tellerbak waar ik de toerenteller+turbometer uit gehaald heb nog liggen. Alle vier de oogjes zijn heel en onderop staat 1992. Mocht je interesse hebben om deze over te nemen, of foto's willen zien: PB me maar.
groet,
Pascal
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2017 00:51 #1441964
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dat
de tellerbak met twee schroefjes ook blijft zitten wisten we al van de 740. Want die zit met twee schroefjes vast.
Dat Volvo in een vlaag van verstandsverbijstering heeft besloten de montage van de tellerbak te veranderen ( verslechteren) is geen reden daarin mee te gaan. Dat dat oogje er zit is dus ook geen reden dat er dan maar een schroefje in moet. Criterium is dat ie vast zit. Maar goed . Dat is mijn redeneertrant.
Dat Volvo in een vlaag van verstandsverbijstering heeft besloten de montage van de tellerbak te veranderen ( verslechteren) is geen reden daarin mee te gaan. Dat dat oogje er zit is dus ook geen reden dat er dan maar een schroefje in moet. Criterium is dat ie vast zit. Maar goed . Dat is mijn redeneertrant.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2017 11:09 #1441967
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oogje
Beetje onzinn om het huis van de teller te vervangen. Wat uitstekend gaar, heb ik al vakjer toegepast: gewoon een metalen ringetje onder de schroef.
Om te voorkomen dat deze onderdeeltjes in het duistere vooronder lazeren kun je een magneet in de buurt houden of een magnetische torx schroevendraaier gebruiken.
Om het nog gemakkelijker te maken heb ik wel eens een noodreparatie utgevoerd bij de 940 vaneen vriend van mij die door onhandig sleutelen de schroeven in de donkere ingewanden had laten verdwijnen. Ik heb het tellerhuis van een strook schuimrubber voorzien en daarna de afdekplaat er gewoon op zijn plaats gebracht. Geen centje pijn.
Jaren later kwam ik die strook tegen toen ik de teller voor hem moest vervangen...
Inmiddels had ik er wel schroeven voor op voorraad liggen....
Om te voorkomen dat deze onderdeeltjes in het duistere vooronder lazeren kun je een magneet in de buurt houden of een magnetische torx schroevendraaier gebruiken.
Om het nog gemakkelijker te maken heb ik wel eens een noodreparatie utgevoerd bij de 940 vaneen vriend van mij die door onhandig sleutelen de schroeven in de donkere ingewanden had laten verdwijnen. Ik heb het tellerhuis van een strook schuimrubber voorzien en daarna de afdekplaat er gewoon op zijn plaats gebracht. Geen centje pijn.
Jaren later kwam ik die strook tegen toen ik de teller voor hem moest vervangen...
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2017 19:55 #1441987
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Onzin
Hallo Jur
Wat onzin is, is natuurlijk puur persoonlijk.
Mocht er een schroefje of iets anders uit de omgeving van de tellerunit omlaag vallen, dan komt ie terecht op de plaat boven de pedalen, die door het verwijderen van drie Torxschroeven snel los is gemaakt. Maak je die plaat van te voren los, dan valt alles gewoon op de mat onder je voeten. Dus het aanbrengen van een strook schuimrubber om schroefjes op te vangen is in naar mijn mening niet nodig.
Zoals gezegd, wat iemand als onzin ervaart is puur persoonlijk.
groetjes
Mathy
Wat onzin is, is natuurlijk puur persoonlijk.
Mocht er een schroefje of iets anders uit de omgeving van de tellerunit omlaag vallen, dan komt ie terecht op de plaat boven de pedalen, die door het verwijderen van drie Torxschroeven snel los is gemaakt. Maak je die plaat van te voren los, dan valt alles gewoon op de mat onder je voeten. Dus het aanbrengen van een strook schuimrubber om schroefjes op te vangen is in naar mijn mening niet nodig.
Zoals gezegd, wat iemand als onzin ervaart is puur persoonlijk.
groetjes
Mathy
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2017 21:00 #1441991
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Oogje nog aanwezig?
Is het afgebroken oogje nog aanwezig? Je kan hem er ook toch gewoon weer op lijmen? Dat was bij mij tenminste zo. Eerst ff beide delen met MEK "smelten" en op elkaar drukken en daarna ff extra fixeren met modelbouw lijm die mooi in de naadjes vloeit. En het is weer bijna als nieuw.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2017 22:34 #1441996
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zwart
Hallo 1up
Nee, het afgebroken deel is waarschijnlijk jaren geleden al weggegooid.
De tellerbak van Pascal ziet er interessant uit en ik heb ook al contact met hem.
groetjes
Mathy
Nee, het afgebroken deel is waarschijnlijk jaren geleden al weggegooid.
De tellerbak van Pascal ziet er interessant uit en ik heb ook al contact met hem.
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2017 00:52 #1441999
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik weet niet
hoeveel schroefjes er bij mij al in de diepte zijn verdwenen. Heel wat. Met schopplaat eronder of juist niet. Ik vond ze soms wel maar vaker niet terug. Ik herken de ervaring van Jur meer dan die van Mathy.
Toch apart die ervaringen. Zo uiteenlopend.
Tenzij het ene theorie is en het andere praktijk ?
"Want in theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk maar in de praktijk wel "
Zoiets dan maar ?
Toch apart die ervaringen. Zo uiteenlopend.
Tenzij het ene theorie is en het andere praktijk ?
"Want in theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk maar in de praktijk wel "
Zoiets dan maar ?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2017 02:26 #1442001
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Praktijk
Hallo Peter
Mijn ervaringen komen uit de praktijk.
groetjes
Mathy
Mijn ervaringen komen uit de praktijk.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam