WATERPOMP - Wie weet hoe...

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-09-2017 20:21 #1107087 door ADRIAANB234FT
WATERPOMP - Wie weet hoe... is gemaakt door ADRIAANB234FT
Wie weet hoe de as en impeller (schoepenrad) uit het pomphuis kunnen worden verwijderd?
Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2017 08:46 #1440796 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Heel voorzichtig
Net als de egeltjes Adriaan, heel voorzichtig.
Ik zou een soort stempeltje bouwen en dan zachtjes persen gaan.
Je mag aannemen dat zo een pomp ook op die manier is samengesteld, maar dan de andere kant op.
Misschien op een oude pomp eerst proberen.
Maar met welk doel zou je dat willen?

Groeten,

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-09-2017 21:21 #1440805 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Efficiëntie
Hallo Ton,
Dank voor je reactie. Na het “leegmaken” van de pomp, wordt het gat van de as afgesloten, evenals de aansluiting op de (16V-) kop. In de kop wordt in de verbinding naar de pomp draad getapt. Daarin wordt een speciaal daarvoor door Motor Design Sweden gemaakte afdichtplug geschroeft. De thermostaat wordt verwijderd. Dit allemaal vanwege montage van een elektrische Pierburg waterpomp die wordt aangestuurd door een eigen controller. Die schakelt indien nodig ook na afzetten van de motor de fan in (heat burst, koeling turbo). De temperatuur waarop de pomp wordt ingeschakeld is traploos instelbaar.
Voordelen van een ewp zijn er te over. Bijvoorbeeld dat - zoals standaard wel het geval is - de waterpomp onnodig begint te draaien na het starten van een koude motor. Ook als het niet nodig, draait de mechanische pomp dus en consumeert afhankelijk van het toerental circa 6-8 pk motorvermogen. De ewp daarentegen wordt pas ingeschakeld wanneer koeling nodig is. De pompsnelheid wordt bovendien bepaald door de benodigde koeling. Naast verhoogde efficiëntie, scheelt het ook mechanische onderdelen zoals de waterpomp die nogal eens voor problemen zorgt, evenals de mechanische thermostaat. Daarnaast twee poelies en een snaar. Daarom dus.
Adriaan

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-09-2017 21:26 #1440806 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic CORRECTIE
CORRECTIE: Voordelen van een ewp zijn er te over. Bijvoorbeeld dat - zoals standaard wel het geval is - de waterpomp NIET onnodig begint te draaien na het starten van een koude motor.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2017 21:46 #1440809 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Puur op gevoel
Wat ik hieronder beschrijf is puur op gevoel hoe ik het zou doen. Zit er verschil tussen de pomp van een 8 klepper of 16 klepper?

Maar met een poelietrekker de flens waar je de v-snaar poelie op bout. En dan de as met impeller er uit halen door deze eruit te persen. En dan moet je misschien alleen de lagers nog verwijderen.

Maar als het je toch alleen om het huis gaat (wat ik begrijp uit je berschrijving) hoezo haal je dan niet een aantal kapotte pompen (zijn volgens mij dan vaak kapot op de impeller, lagers of pakking) op bij een garage of als je die al hebt liggen dan hier op proberen. En met succes zonder kapot huis kan je die gebruiken lijkt mij.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2017 08:20 #1440815 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Kijk:
Dit is dan zeker ook zoiets als jij bedoelt Adriaan.

www.acm.se/product/vattenpump-elektrisk-universal

Groeten,

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-09-2017 09:10 #1440816 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Tiny CWA
Precies Ton, maar dan niet de “plastic” pomp van Davies Craig, maar een degelijke, Duitse Pierburg die al jaren door o.a. Mercedes en BMW wordt gebruikt. Vooral de bijbehorende controller (Tiny CWA) is interessant. Ook een Duits product, op de markt gebracht door Tobias Mücke, een erg aardige en zeer behulpzame jonge technicus. Niet goedkoop, maar - naast efficiënt - geen omkijken meer naar.
Ik heb een oude pomp. Daar ga ik me maar eens op uitleven...

Adriaan

Moderators: Jerry Stam