kachelkraan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2017 11:00 #1107073 door V700 register
kachelkraan is gemaakt door V700 register
na een aantal jaren schorsen .ivm de nieuwe regels voor oldtimers.
de 760 gle toch weer tevoorschijn gehaald .
lpg gedemonteerd en naar de rdw geweest nieuwe remmen rondom,een poetsbeurt en 2jaar apk erop.
en nu weer lekker toeren .
het enige probleem wat er nog mee is ,is dat ik de temperatuur in de auto niet kan regelen.
dwz hij blaast allen maar warme lucht. dit probleem heeft hij altijd al gehad bij mij.
en ik denk dat het te maken heeft met het feit dat er airco ingezeten heeft.
het gaat dus om een 760 gle b280 e v6
er zit ook een vacuum kraan direct achter het blok tegen het schutbord.
zit er ook nog een kraan onder het dashboard bij de kachelradiateur.?

groeten peekstra

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2017 11:45 #1440699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee,...
Als je de schuiven van de a.cc. (e.cc.) verzet hoor je dan lucht "sissen"
(met lopende motor )
Welk bouwjaar is de auto ? ( 87 ?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2017 12:45 #1440700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hallo henk
hallo henk
nee geen gesis en de auto is van eind 86 b280 e met electronische inspuiting

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2017 18:55 #1440702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor
Er zit een sensor in de buurt van de kachel kraan .Deze voelt een bepaalde warmte ( 35 graden van de koelvloeistof) en laat dan pas de E.C.C "draaien"
Ook zit er een tempratuurvoeler in het bedienings paneel in de auto Deze zet de luchtaanjagermotor direct aan als de temperatuur in de auto meer dan 18 graden is .Let op het is hier of/of.

Het vacuum voor dit alles krijgt de E.C.C van de V 6 motor volgens mij een slang in de kleur grijs of paars (ong. 6mm dik) en zit tegen het schutboard .Zit deze los toevallig ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 00:20 #1440717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kraantje
Die kraan die in de slang zit achter je blok tegen het schutbord aan word bedient vanuit je kachel unit door middel van een vacuüm waar Henk het ook over heeft,
Als deze slang poreus is dus vacuüm lek heeft of de kraan intern een vacuüm lek heeft blijft deze altijd openstaan dus blijft hij warme lucht blazen,
Nu is dat bij -10 niet zo heel erg maar als het 18+ is kan het behoorlijk vervelend zijn.

Testje hiervoor is een slangetje op de kraan aan te sluiten en even met de mond vacuüm zuigen, blijft deze zijn vacuüm behouden dan is je kraan nog goed en moet je het dus in je slang zoeken die naar binnen loopt of in de vacuüm van de kachel unit,
En dan komt er een vraag bij mij op, werken je uitstroom kleppen wel? dus kun jij de uitstroom van lucht veranderen?

Als die het ook niet doen dan kan het dus zomaar zijn dat de vacuüm "voeding" van de unit lek is.

Je raad het dus al, je zal even het een en ander moeten gaan testen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 09:33 #1440720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vooreerst bedankt ik zal eens
vooreerst bedankt ik zal eens kijken en eea testen .
kom erop terug

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-09-2017 13:19 #1440729 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Volgens mij is het niet de
Volgens mij is het niet de kachelkraan die overleden is. Ik heb een aantal weken geleden de kachelkraan vervangen voor een stukje buis, want de kachelkraan zelf had de geest gegeven en er moet toch gereden kunnen worden...
Ik kan nou niet echt zeggen dat er constant warme lucht uit komt... ondank dat er volle bak warm water doorheen gepompt wordt. In de "koude" stand is het eerder "lauw" maar zeker niet warm.
Volgens mij staat deze kachelkraan ook vrijwel altijd in de "open" stand behalve bij volle bak airco of volledig "koud" stand. De temperatuur wordt elders geregeld door lucht wel/niet langs de heater core te sturen.
Als je écht warme lucht krijgt zal de bediening van de luchtklep wel defect zijn ergens het handschoenenkastje.
Weet niet precies hoe dit bij jou model zit, maar kwam dit tegen:
<blockquote>
Heater Won't Completely Shut Off Hot Air. [Tip from John Sargent] 700 series, with manual temperature selection, have a reputation for not being able to completely shut off all of the warm air when the manual temperature selector is fully off. The problem is the flapper door in the heater is not fully closed. There is an adjustment for this in the cable, just behind the heater control. If you remove the glove compartment, you can see the heater controls. The cable on the bottom controls the flapper valve for heat. The adjustable part of the cable is at the heater control. If you see a larger part of the cable, about 3/8 inch and about 2 inches long, that is it. Turn that larger part of the cable until you can feel the temperature control knob moving off of its left hand stop. You are done!
</blockquote>

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 15:13 #1440745 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Noppen20: jij hebt een
Noppen20: jij hebt een volledig andere verwarmingsunit dan Peekstra. De ACC (t/m 1987) climate control is in geen enkel opzicht kwa werking te vergelijken met de ECC (vanaf 1988). Zo'n beetje de enige overeenkomsten zijn het doel van het ding, en dat een deel vacuumgestuurd werkt.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-09-2017 15:58 #1440749 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zo'n vermoeden had ik al wel
Zo'n vermoeden had ik al wel willem.
Maar de temperatuurregeling binnen de auto verloopt doorgaans niet via de kachelkraan, maar door de lucht wel of niet langs de heater-core te sturen.
Dit zal bij een ACC systeem niet veel anders zijn.
Hoe die klep voor de luchtregeling aangestuurd wordt (kabel, vacuüm of iets dergelijks...) laat ik even in het midden

.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 19:27 #1440757 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 meet punten
De a.c.c. heeft 2 meet punten 1 via het roostertje boven het dashboardkastje
en 1 bij de aanjaagmotor ( of onder het parafaan bij de verse luchtingang boven de aanjaagmotor buiten de motor )
Er zit op het bedieningspaneel (achter de schuifknop zal maar zeggen) ook een "aanzuigpunt" hier zit een viltje in en deze zou ook vergaan /verstopt kunnen zitten .Ik moet er zelf ook nog eens naar kijken bij Slurpje .
Maar,.....
Als je de motor start en de aanjaag motor staat op vol vermogen kun je dan de luchtstroom regelen? (voorruit/benen/gezicht ?)

Moderators: Jerry Stam