Stuurhuis, gebruikt of gereviseerd
- Jeroen van den Berg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 12:34 #1106837
door Jeroen van den Berg
Stuurhuis, gebruikt of gereviseerd is gemaakt door Jeroen van den Berg
Goedemiddag,
Na het lange stilstaan van mijn 740 Turbo (4,5 jaar) bleek dat de stuurbekrachtiging bij wegrijden niet lekker werkte.
Wat ATF erin en hij deed het weer!
Echter hoorde ik van de monteur die de APK heeft verzorgd dat het stuurhuis en de stuurhuispomp aan vervanging toe zijn. (lekken en de pomp maakt geluid)
Voor wat betreft het stuurhuis begreep ik in ieder geval dat dit niet meer via de dealer wordt geregeld. Wel worden er divers gereviseerde setjes aangeboden op internet.
Van de (goedkoopste) prijs van € 375 excl. statiegeld moest ik echter wel even schrikken... Maar daarnaast worden er ook wat gebruikte setjes aangeboden voor een fractie van dat bedrag.
Echter weet ik dan vooraf niet hoe de staat daarvan is en heb je natuurlijk geen garantie.
Nu vroeg ik mij af of het stuurhuis iets is wat vaker voorkomt, wat zijn jullie ervaringen of wellicht heeft iemand nog een gebruikt, goed werkend, stuurhuis liggen?
Als ik een ander stuurhuis eronder zet wil ik dit niet over een jaartje weer doen natuurlijk. Maar het prijsverschil zet mij wel aan het denken.
Daarnaast nog een klein vraagje:
Binnenkort ga ik met een vriend de olie en distributie vervangen. Ik weet dat dan soms direct de waterpomp meegenomen wordt maar dat bijvoorbeeld Volvo dit zelf niet aanbeveelt. (bij mijn S60 is dit ook niet gedaan met de distributie)
De prijs van deze waterpomp viel mij op zich wel mee.
Is deze pomp goed bereikbaar om te vervangen los van de distributie of kan ik dit het beste gewoon gelijk combineren?
Ik heb geen informatie over wanneer dit voor het laatst is gedaan.
Alvast bedankt voor jullie input!
Na het lange stilstaan van mijn 740 Turbo (4,5 jaar) bleek dat de stuurbekrachtiging bij wegrijden niet lekker werkte.
Wat ATF erin en hij deed het weer!
Echter hoorde ik van de monteur die de APK heeft verzorgd dat het stuurhuis en de stuurhuispomp aan vervanging toe zijn. (lekken en de pomp maakt geluid)
Voor wat betreft het stuurhuis begreep ik in ieder geval dat dit niet meer via de dealer wordt geregeld. Wel worden er divers gereviseerde setjes aangeboden op internet.
Van de (goedkoopste) prijs van € 375 excl. statiegeld moest ik echter wel even schrikken... Maar daarnaast worden er ook wat gebruikte setjes aangeboden voor een fractie van dat bedrag.
Echter weet ik dan vooraf niet hoe de staat daarvan is en heb je natuurlijk geen garantie.
Nu vroeg ik mij af of het stuurhuis iets is wat vaker voorkomt, wat zijn jullie ervaringen of wellicht heeft iemand nog een gebruikt, goed werkend, stuurhuis liggen?
Als ik een ander stuurhuis eronder zet wil ik dit niet over een jaartje weer doen natuurlijk. Maar het prijsverschil zet mij wel aan het denken.
Daarnaast nog een klein vraagje:
Binnenkort ga ik met een vriend de olie en distributie vervangen. Ik weet dat dan soms direct de waterpomp meegenomen wordt maar dat bijvoorbeeld Volvo dit zelf niet aanbeveelt. (bij mijn S60 is dit ook niet gedaan met de distributie)
De prijs van deze waterpomp viel mij op zich wel mee.
Is deze pomp goed bereikbaar om te vervangen los van de distributie of kan ik dit het beste gewoon gelijk combineren?
Ik heb geen informatie over wanneer dit voor het laatst is gedaan.
Alvast bedankt voor jullie input!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Goossens (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 13:53 #1438578
door Paul Goossens (GAST)
Beantwoord door Paul Goossens (GAST) in topic waterpomp vervangen zonder
waterpomp vervangen zonder distributie lijkt me onlogisch. je moet de distrriem dan toch loshalen.. gewoon meevervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 14:00 #1438579
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterpomp
Bij 740 is waterpomp vervangen niet afhankelijk van gelijktijdig vervangen distrubutie.
Waterpomp is inderdaad niet t duurste onderdeel.
Wel wordt er vaak aangeraden om een waterpomp met metalen schoepen te nemen ipv kunstof schoepen
Waterpomp is inderdaad niet t duurste onderdeel.
Wel wordt er vaak aangeraden om een waterpomp met metalen schoepen te nemen ipv kunstof schoepen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 14:10 #1438580
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je stuurhuis
gewoon werkt, ververs dan gewoon de atf en kijk het gewoon aan een tijdje ?
Mvg, Rolf
Mvg, Rolf
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-06-2017 08:38 #1438596
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Waterpomp vervangen niet perse nodig.
De waterpomp zit bij sommige auto's zo ver weggemoffeld dat het een hele klus is er bij te komen. De distributie vervangen is bij dezelfde auto's vaak ook al een hele klus.
Als je dan toch bezig bent, is het slim de waterpomp mee te nemen aangezien je dan vaak toch al het nodig los hebt.
Ook wordt de waterpomp nog wel eens aangedreven door de distributieriem. Als de waterpomp faalt, dan kan de distributieriem raar gaan doen, verspringen of breken. Met nogal ernstige/dure schade als gevolg.
Bij de 740 is dit allemaal niet het geval. De waterpomp wordt aangedreven door een v-snaar, en niet de distributieriem. De waterpomp is relatief makkelijk te vervangen.
Bij het vervangen van de distributieriem kijk, en voel, ik vaak aan de waterpomp om te kijken of ik ergens speling op het lager of iets kan ontdekken. Zo niet, dan laat ik hem lekker zitten.
Kijk wel even hoe de rubbers van de pomp er uit zijn, vooral het bovenste rubber is nog wel eens in slechte staat. Deze kan niet goed tegen olie, en zwelt dan aardig op.
Als je dan toch bezig bent, is het slim de waterpomp mee te nemen aangezien je dan vaak toch al het nodig los hebt.
Ook wordt de waterpomp nog wel eens aangedreven door de distributieriem. Als de waterpomp faalt, dan kan de distributieriem raar gaan doen, verspringen of breken. Met nogal ernstige/dure schade als gevolg.
Bij de 740 is dit allemaal niet het geval. De waterpomp wordt aangedreven door een v-snaar, en niet de distributieriem. De waterpomp is relatief makkelijk te vervangen.
Bij het vervangen van de distributieriem kijk, en voel, ik vaak aan de waterpomp om te kijken of ik ergens speling op het lager of iets kan ontdekken. Zo niet, dan laat ik hem lekker zitten.
Kijk wel even hoe de rubbers van de pomp er uit zijn, vooral het bovenste rubber is nog wel eens in slechte staat. Deze kan niet goed tegen olie, en zwelt dan aardig op.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Jeroen van den Berg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2017 08:46 #1438597
door Jeroen van den Berg
Beantwoord door Jeroen van den Berg in topic Bedankt voor de reacties. Ik
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik de waterpomp bestel en vraag of deze evt. geretourneerd kan worden.
Misschien wacht ik wel met het stuurhuis en leg een flesje ATF achterin.
Misschien wacht ik wel met het stuurhuis en leg een flesje ATF achterin.
Moderators: Jerry Stam