Schokken en bokken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2017 09:53 #1106835 door V700 register
Schokken en bokken is gemaakt door V700 register
Goedemorgen Heren (en dames?)

Ik heb recent de motor van m'n witte 740 overgebouwd in m'n groene 740 station.
Als ik optrek/koppeling komen laat dan bokt de auto verschrikkelijk behalve als ik een flinke set gas bij geef.
De auto trilt soms gigantisch, het vage is echter dat hij niet altijd trilt..
Op de snelweg als ik rond de 150/160 rijd bijv dan trilt hij amper.

-Dit deed hij ook toen m'n motor + versnellingsbak + aandrijfas nog in m'n witte Volvo lag.
-Ik weet dat 2 verstuivers wat lekken, motor loopt verder wel netjes, geeft niet zulk soort schokken als bij een benzine die half vonkt.
-Aandrijfas heb ik naar Technotrans gebracht te Veendam waar het lager vervangen is en de aandrijfas uitgebalanceerd is (super bedrijf trouwens!), heeft helaas niks geholpen.
-Versnellingbak ophangrubber heb ik vervangen, want de oude was ook gaar.. echter heeft dit niks geholpen.
-De auto hangt wel wat in de kont, ik ben zowiezo van plan om er nieuwe (versterkte) veren achter op te plaatsen maar dit verklaard volgens mij niet waarom hij echt schokt met optrekken en als ik de gas los laat en weer gas geef dat hij dan echt 'klappert', dit zou toch eerder een soort constante trilling doorgeven ?

Het viel me op dat ik ruimte op de uitgaande as van de versnellingsbak heb en m'n 5e versnelling maakt wat een apart geluid, rijd echter wel best.
Ik wil dit lager eigenlijk vervangen maar nu blijkt dat ik dat lager nergens los krijgen kan?

Hoop dat iemand van jullie de gouden tip heeft, straks heb ik m'n hele vakantie budget er door heen geknalt omdat ik het gehele onderstel vervang terwijl het misschien iets simpels is.

volvo700vereniging.nl/node/33374
Dit topic ben ik ook even doorgeweest maar mijn probleem is juist andersom, het zit meer in het rijden met constante snelheid en zonder vracht in de kofferbak.
Als ik hard optrek dan trilt hij juist bijna niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2017 10:36 #1438571 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het bokken deed hij ook in de
Het bokken deed hij ook in de witte koets? Zo niet, dan zou ik in eerste instantie eens proberen met de montagehoogte van het middenaslager te spelen. Daar is hier recent een draadje over geweest, en die uitlijning is kritisch en geeft vaak dit soort problemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2017 11:20 #1438573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De witte had het inderdaad
De witte had het inderdaad ook,
Dit heeft toendertijd m'n koppeling vernield in Berlijn --> resultaat een garage die in de handjes wreef toen hij een toerist zag €€€€.

Dat gezegd, onder de witte koets was toendertijd het middenlager op de as kompleet naar de filistijnen, voordat hij onder de station gemonteerd werd heb ik hem eerst laten reviceren.

Dus je acht de kans groot dat het puur door montage hoogte komt?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2017 15:36 #1438581 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Eerst de achterveren
Je zegt de auto hangt in de kont en je bent vanplan versterkte veren te monteren. Doe je dat eerst, komt de auto hoger te staan en je hebt kans dat het bokken dan minder is of weg is.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-06-2017 08:30 #1438595 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Motor-rubbers?
Heb je de motorrubbers als eens vervangen?
Als je rubbers van je versnellingsbak gaar zijn. zijn die van de motor dat waarschijnlijk ook. Wordt ook altijd aangeraden deze gezamenlijk te vervangen.

Misschien dat het motorblok, icm de versnellingsbak en uitlaat, te veel verdraaien in hun rubbers.
Combineer je dit met je te lage achterkant dan is de uitlijning van de aandrijving natuurlijk alles behalve optimaal.

Je zegt dat hij bij gas los, en weer gas geven echt klappert. Bedoel je klapperen in de aandrijving? Of klapt 1 en ander tegen de carrosserie/chassis aan? Met slappe rubbers (en eventueel niet lekker gemonteerde uitlaat) wil 1 en ander nog wel eens ergens aan gaan lopen wanneer motorblok wat verdraait op zijn rubber tijdens gasgeven/afremmen.

Dat geklapper zou ook zomaar je vliegwiel kunnen zijn, ik weet niet of je een dubbelmassa vliegwiel hebt. Wanneer deze slap wordt wil deze nog wel eens gaan horten en stoten wanneer je snel wisselt tussen afremmen op de motor en plots gas geven. Het vliegwiel danst dan teveel in zijn interne veren, repareren is niet mogelijk bij de dubbelmassa vliegwielen, vervangen wel....

Zomaar wat suggesties ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2017 23:39 #1438671 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic 740
toch geen bimassa vliegwiel ?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2017 04:14 #1438685 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Alleeen als iemand er een M90
Alleeen als iemand er een M90 achter heeft gehangen, maar normaal zit in een 740 een M47 (D24) of M46 (turbodiesel).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 08:55 #1438763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit idd geen M90 achter,
Zit idd geen M90 achter,

Met klapperen bedoel ik inderdaad dat hij echt soort van schokt/bokt en ik het eigenlijk met de koppeling opvangen moet anders gaat hij door met schokken.

Zaterdag de achterschokbrekers + veren vervangen met verzwaarde veren, helaas is het probleem hier niet mee opgelost ondanks dat hij nu weer een flink stuk hoger op de poten staat.

Zal eerst dat truukje maar eens proberen om onder het aandrijfas lager wat rubber te plaatsen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 08:59 #1438764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorsteunen zijn wel slap
Motorsteunen zijn wel slap achtig maar wel heel,

Moderators: Jerry Stam