olieretourpijp

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2017 22:46 #1106761 door Timen Smit
olieretourpijp is gemaakt door Timen Smit
Eindelijk een goede oplossing gevonden om de olieretourpijp wat gemakkelijker te monteren. nog een jpg toegevoegd ter verduidelijking.
Wie bang is dat de slang hier niet voor geschikt is leest onderstaande specs van de slang.
@ Strik ,
@ BLa Bla Bla ,
Rechte olie- en benzine bestendige siliconen slang 16 mm - 5/8 inch
Rubbermagazijn levert ook specifieke olie-, diesel en benzine bestendige siliconen slangen. Door toevoeging van fluor aan siliconen rubber ontstaat een zogenaamd fluorsiliconen elastomeer. Hierdoor wordt het rubber oliebestendig, alsmede geschikt voor benzine, diesel, brandstoffen en smeermiddelen. Onze slangen zijn opgebouwd uit verschillende lagen siliconen rubber inclusief inlagen. De eerste, inwendige laag van de slangen bestaat uit fluorsiliconen rubber, ook aangeduid als FMVQ of Fluorosilicone.
Turbo systemen

Onze olie- en benzine bestendige siliconen slangen zijn ook geschikt voor turbo-systemen, waar regelmatig olie en brandstof dampen (olie mist of nevel) ontstaan of een concentratie van bepaalde chemicaliën kunnen voorkomen.
Technische specificaties en applicaties

Materiaal                                          
FMVQ Fluorsiliconen rubber
Binnendiameter
16 mm = 5/8 inch
Wanddikte
4,0 mm
Aantal inlagen
Min. 3 inlagen (grotere diameters voorzien van 4 inlagen)
Werktemperatuur                                   
Van -50°C tot +230°C
Maximale werkdruk
8,0 bar
Barstdruk
23,5 bar (24 kg/cm2)
Hardheid
65-75 Shore A
Treksterkte
Min. 6,0 MPa (N/mm2)
Eigenschappen
- Veroudering- en vochtbestendig
- Zeer goede weersbestendigheid
- Smaak- en reukloos
- Goede elektrisch isolerende eigenschappen
- Blijvend elastisch, ook bij lage- en hoge temperaturen
Chemische resistentie*
- Olie, diesel en benzine bestendig
- Geschikt voor OAT (Organic Acid Technology) antivries
(een 'Long Life' koelvloeistof op basis van organische zuren)
- Warm en koud water
- Verdunde zuren
- Antivries (glycol)
- Zeer hete lucht
- Ozon
- Ultraviolet (UV)
Beperkte toepasbaarheid**
- Remolie
- Geconcentreerde zuren en alkaliën
Toepassingen
- Opvoeren en tuning van motoren
- Race- en kartsport
- Turbo motoren, turbo chargers en systemen
- Koeling en verwarming
- Luchtbehandeling
- Apparaten en machinebouw

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2017 22:59 #1437952 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Mooi werk Timen, Hoe gaat het
Mooi werk Timen, Hoe gaat het precies in zijn werk? Is het gewoon als een soort van extra grote grip?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2017 23:19 #1437953 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Doorgezaagd
Heb hem een aantal weken geleden al bij hem gezien.
Hij heeft hem doorgezaagd, op beide zijdes een moer gelast. De rest spreekt denk ik voor zichzelf.

Het plaatje met de boutjes zit erop omdat de zijde aan de carter niet vast zit. Alleen erin geschoven en "vast" gehouden met de rubber ring. En zou er anders weer uit trillen neem ik aan.

Dit is wat ik mij kan herinneren van de uitleg een aantal weken geleden en wat ik zie en heb gezien hoe het gemonteerd wordt.
Maar correct me if I'm wrong.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2017 08:59 #1437956 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dus er wordt een stuk rubber
Dus er wordt een stuk rubber toegevoegd op een hete plaats waar het optisch slecht te controleren is, omdat het originele door-en-door metalen deel wat lastig te monteren is. Noem het maar een "goede" oplossing.

Modedit JS: Overbodige toevoeging verwijderd cf. sitereglement

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-06-2017 11:50 #1437966 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Waarom niet gewoon helemaal een leiding monteren?
Waarom niet gewoon helemaal een leiding monteren?
Daar zit ik namelijk aan te denken nadat ik 1x die leiding los gehad heb...wat een gepruts is dat!

Ik kwam onderstaande tegen, busje met een nauwe passing welke je vervolgens met de speciaal hiervoor meegeleverde loctite helemaal muurvast op zijn plek zet.

yoshifab.com/store/turbo-red-block-10-oi...-conversion-kit.html

Soortgelijke fittingen zijn ook voor de andere zijde te krijgen, waardoor je er zo een flexibele leiding tussen kan schroeven.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-06-2017 11:56 #1437967 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Nog een bijkomend voordeel
Nog een bijkomend voordeel, en in mijn ogen de belangrijkste, is dat je van die belachelijke constructie met die o-ring af bent.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2017 14:33 #1437968 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic ...wat dan weer precies
...wat dan weer precies dezelfde montage is als bij je oliepeilstok. Dat heb ik ook nog nooit zien lekken, dus zo raar is die constructie kennelijk niet.
Maar een hittebestendige, niet-verouderende flexibele leiding is wel een betere oplossing dan hierboven. Het lijkt me een onnodige aanpassing, maar misschien komt dat omdat ik die leiding nooit heb hoeven de- en monteren. Of heb ik dat wel en was het niet zo moeilijk dat dat me bijgebleven is?

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-06-2017 15:58 #1437969 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Pijlstok zit ook vast met een boutje
Hoi willem,

De pijlstok zit ook vast met een boutje, anders zou die denk ik wel lekken en loskomen. Daarnaast lever je commentaar op een probleem dat je zelf nog niet bent tegengekomen en het lijkt je daarom onnodig op te lossen en je vindt dat er een betere oplossing is. Maar het is toch niet zo dat een betere oplossing de vijand van een goede oplossing is?

Andere mensen die reageren en die het probleem wel tegen zijn gekomen zijn positief over deze oplossing, daar is het forum toch voor, om op een positieve manier met onze hobby bezig te zijn?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2017 08:23 #1437974 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja. En graag ook
Ja. En graag ook daadwerkelijk goede oplossingen delen, en niet veiligheidsrisico's inbouwen en dat vervolgens als een goede zaak voorstellen.
Voor de automaaatleidingen bestaan ook harde leidingen die wat lastig te monteren zijn, en deels uit hydraulische slang bestaande leidingen. Die laatste ging bij mij lekken, en ik kan je verzekeren dat dat bijna een volgende auto had gekost wegens motorbrand. Dan hebben we het wel over een degelijke geperste slang met echte koppelingen, van een samenstelling die ook bedoeld is voor het doel.
Hier wordt voor gloeiendhete olie (inmiddels ben ik erachter dat dit om de turboretour gaat) slang van brandstofkwaliteit gebruikt, en nogmaals: die slang zit op een plek waar je hem zeker niet snel zult inspecteren. Klapt dit, dan sta je in no time zonder olie. Volvo heeft hier echt niet voor niets een kostbare stalen leiding gebruikt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2017 08:27 #1437975 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens: zonder olie staan
Overigens: zonder olie staan is de minste van je zorgen: klapt die slang, dan komt de olie op een gloeiendhete uitlaat of turbo terecht, en zal gelijk verbranden. Hetzelfde gebeurde bij mijn lekke automaatslang, maar daar gelukkig alleen boven een bepaalde snelheid. Daardoor rookte het vreselijk achter de auto maar was er geen vuur bij stilstand...

Moderators: Jerry Stam