Ventilator 940, grenswaarde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 16:25 #1106695 door V700 register
Ventilator 940, grenswaarde. is gemaakt door V700 register
Een vraag: vandaag een paar uur door de bergen gereden in Italië. Dus een (warme) motor. Klopt dat de de ventilator niet/nooit een tijdje blijft draaien nadat de 940 is uitgeschakeld? Kan ik dit aanpassen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 16:27 #1437269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb je een elektrische
Heb je een elektrische ventilator of een v snaar aangedreven ventilator?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 16:47 #1437271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mijn beide auto's (met
Bij mijn beide auto's (met verschillend ventilator systeem) gaat gewoon ook alle stroom eraf bij contact uit dus geen ventilator! Vond dit al vreemd altijd. Stel dat je blok (zeker dat van alu) erg warm is en je stopt met koelen, dan krijg je hetzelfde als met een brandwond, dat de oververhitting doorzet. Om die reden zet ik de motor nog niet uit als ik hoor dat de ventilator aan het loeien is en wacht ik tot die uitgaat.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 17:57 #1437278 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Martijn,
Hallo Martijn,

Bij de V90 is het ventilator-relais via een zekering permanent met de 12 Volt verbonden. Het gebeurt dan ook regelmatig dat de ventilator na het afzetten van de motor nog even aanslaat.
Het het met de 940 is weet ik niet

PIet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 18:13 #1437279 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Visco......
Als je een "Visco-Fan" hebt blijft ie niet nadraaien.
Overigens nog nooit problemen gehad met de visco-fan, ook niet op lange ritten met caravan in de warmte. Wat ik wel altijd doe na een lange (zware) rit is de motor nog even 1 a 2 minuutjes stationair laten draaien. Dacht dat dat ook beter is voor de turbo om hem niet gelijk uit te zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2017 11:04 #1437306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nadraaien
Als de motor niet meer draait, staat ook de waterpomp stil. De koelwatercirculatie is dan dus ook gestopt. Het nadraaien van de fan heeft dan ook nog maar beperkt zin, hooguit wordt er nog wat warmte uit de motorruimte geblazen.
Als een motor hard heeft moeten werken is het een goede gewoonte om die nog even op lage belasting of stationair na te laten draaien, zeker als je ook nog een turbo hebt. Maar vaak is uitlopen op de uitvoegstrook of naar de parkeerplaats al wel voldoende om de ergste warmte kwijt te raken.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-05-2017 11:19 #1437307 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 940 kan wel nadraaien, weet niet waar die op reageert
Toen ik de KVS van mijn volvo vernieuwde, wilde het spul echt de motor niet in, ook niet bij stationair draaien, toen ging de fan blazen en ook bij kontakt uit bleef ie doorblazen. KVS wilde pas naar binnen bij een ritje.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2017 13:46 #1437309 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic efan
De efan kan om twee redenen bekrachtigd worden door een aarde aan het relais.

1)Te hoge temperatuur in de kop, de ecu schakelt de fan in. Bij contact uit gaat de stroom van de ecu en valt het aarde signaal van de ecu weg. Gebeurt zeer snel door spanningsverlies van de ecu.

2)Te hoge druk op een van de sensoren van de condensor(van de airco). De fan draait door totdat de druk in de condensor gezakt is. Kan een aantal seconden duren. Meestal niet langer dan een minuut.

Wil je er voor zorgen dat de restwarmte niet in de motor blijft hangen dan moet je bij een warme radiator de fan wat eerder aanzetten om er voor te zorgen dat er altijd voldoende koele kvs voorradig is. Daar is meer over geschreven.

Laat je de motor een tijdje stationair draaien om wat af te koelen, dan lukt dat alleen als er koude kvs aanwezig is. Dat is er meestal niet na een warme rit en vervolgens lage snelheid. Een indicatie heb je ook niet. In alle gevallen loopt bij stationair na-draaien de temperatuur van de kvs op. Totdat de fan aanslaat. Dan zit je al met een koelsysteem dat geheel met warmte gevuld is. Kouder uitzetten lukt dan meestal niet. Alleen als je met de kop in een koude wind staat.

Wel zal de turbo wat afkoelen, die kan namelijk veel heter zijn dan de kop.

Verstandiger is het de laatste km's rustig aan te doen, airco uit en stationair te vermijden.

De fan standaard 10 minuten na laten draaien is ook geen goed idee om de volgende keer te kunnen starten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2017 13:55 #1437310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cool
Dank voor de reacties. Puur hypothetisch : heeft het nut om in/op de motorkap een extra inlaat te plaatsen voor extra koeling door rijwind?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2017 18:05 #1437315 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je Piet. Als ik de
Dank je Piet. Als ik de straat binnenkom rijden en stationair even wacht tot de ventilator aanslaat en dan meteen het contact uitzet, gaat alles uit, dus ook de blazer. Dat klopt dus niet volgens jou? Kan dit kwaad?

Moderators: Jerry Stam