Complex verhaal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2017 21:42 #1106655 door V700 register
Complex verhaal is gemaakt door V700 register
Betreft Volvo 760 uit 1989. Toerental valt weg naar nul en auto slaat af. Krijg hem daarna niet gestart en als "leek" doe ik de motorkap open en zie links onder koelvloeistof reservoir een stroomkabel waarvan de bescherming van is gescheurd. Tevens zie ik koelvloeistof liggen op de balk onder het reservoir. Na dit droog te hebben gemaakt start de auto weer.
Afspraak gemaakt bij de garage voor dit euvel en ook voor een apk keuring en beurt.
Helaas waren de remmen niet goed dus geen goedkeuring apk. Daar ik de auto nodig had dit weekend heb ik de auto weer opgehaald.
Ik ga naar de AH voor boodschappen, niks aan de hand. Ik rijd naar huis en bij verkeerslicht moest ik stoppen. Auto draait stationair. Toerental gaat naar 1500 en daarna naar nul en autoradio gaat uit. De motor blijft wel draaien. Gelukkig kon nog heel zachtjes naar huis rijden maar 300 meter ervoor slaat hij af. Er kwam een geweldige stank de auto binnen van verbrand rubber ofzo. De auto naar huis geduwd. Thuis weer geprobeerd om te starten. Dood. Radio springt op "code". Dus accu leeg. Bij het proberen starten hoor ik wel geluiden onder de motorkap, klikken van iets maar starten ho maar.
Vorige keer heb ik al meegemaakt dat de auto niet startte en toen is de spanningsregelaar vervangen. Dit was 2 maanden geleden. Tevens is mij opgevallen dat de auto zeer snel warm wordt. Na 2 km moet je de verwarming al lager zetten. Was vroeger nooit? Heeft iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 08:20 #1436774 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Om te beginnen: een 760. Met
Om te beginnen: een 760. Met welke motor? Diesel, redblock, V6 zijn alledrie mogelijk.
Die stroomkabel met gescheurde bescherming: is die vervangen? Zo niet, dan heb je best een kans dat dat de oorzaak van je stroomproblemen is.
Kachelwarmte lijkt ongerelateerd. Maar het hoort dat je kachel binnen twee kilometer op temperatuur is: de motor kan dan nog best koud zijn. Misschien is bij een recente beurt de thermostaat vervangen waardoor het weer goed functioneert?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 13:29 #1436786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Info
Het is een benzine, V 6. Ik ga de stroomkabel demonteren en nalopen. Hopende dat dit het euvel is.
Gezien deze onder het koelvloeistof reservoir loopt en daar ook open is en er lekt vloeistof kan het zijn dat dit inderdaad het euvel is. Ik laat het verder wel weten.

• Johan Veldman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 17:48 #1436798 door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Complex verhaal
Lijkt mij ook de stroomtoevoer. De kabel zelf zal wel loslopen, maar de verbindingen zijn belangrijker. Controleer vooral ook de aansluiting op de accu. Die mag maximaal 0,1 Ohm overgangsweerstand hebben. Als de auto stationair draait kun je ook je hand op de beide klemmen leggen en voelen of de één warmer wordt dan de ander. De warmste heeft de hoogste overgangsweerstand. Remedie is nieuwe accuklem(men) halen en kabel goed schoonmaken voordat je deze vastmaakt (of nieuwe kabel natuurlijk) . Bij voorkeur nog flink vertinnen met een (dikke) soldeerbout.
Als dit het niet is en de accu is nog goed, dan zou het ook de dynamo kunnen zijn (bijv. de koolborstels, vanaf 300.000 km kunnen die versleten zijn). De garage of een auto-elektro zaak kan dat heel snel meten, al zou je denken dat ze dit gecontroleerd hebben toen de spanningsregelaar is vervangen.
Het warmte vraagstuk staat m.i. ook los hiervan. Als je temp. meter niets vreemds aangeeft dat lijkt mij niets aan de hand. Wees blij dat ie snel warm is,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2017 18:03 #1436802 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radio ontstoor relais
Dit relais zorgt voor de stroom op de injectoren ,volgens mij zitten er twee relais naast elkaar de ene is voor de injectie de andere voor de elktr.fan. deze kun je met elkaar uitwisselen .(draait de fan wel ? of loopt deze zwaar en ruik je de kabels die aan het verschroeien zijn als de motor (te) warm wordt ? )
Zo maar een idee hoor ......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2017 17:40 #1436863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine lucht
Vandaag met hulp starter de auto gestart. Liep een paar seconde goed stationair en daarna begon het toerental weg te vallen. Wat ik rook was een sterke benzinelucht. De auto sloeg weer af. Morgen kijken of ik hem naar de garage kan slepen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2017 11:18 #1436880 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hij krijgt dus in elk geval
Hij krijgt dus in elk geval een overdosis benzine. Was het echt maar een paar seconde, misschien langer dan een minuut?
Je zou kunnen proberen of hij in noodloop beter loopt: haal de stekker van de luchtmassameter eens eraf en start zonder dat ding aangesloten. De meeste Volvo motoren gaan dan in een noodloop waarin een heleboel parameters vast liggen, en als dat wel werkt is het zoeken weer een stukje gerichter.
En: de auto is uit 1989. Dus waarschijnlijk een B280F met katalysator? Of een B280E zonder katalysator (en met heel specifieke lambdasonde die tegen loodhoudende benzine kan).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2017 14:04 #1436908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Garage
Gisteren de auto met accubooster gestart en de booster op de accu laten zitten. Motor bleef goed draaien, niks aan de hand.
Ik heb de booster vastgebonden en ben toen, 10 km, naar de garage gereden.
Reed als en "speer". Net of er niks aan de hand was.
Auto heeft nu APK en grote beurt gehad.
Accu is goed.
Dynamo laad accu ook op.
Afgesproken dat ik komende maand de accu ga controleren hoe het met de accu gesteld is.
Ik ben nog niet gerustgesteld.
Bijzonderheden:
Dashboard controlelampjes doen het nog steeds niet.

Wat zou nog meer de oorzaak kunnen zijn?
A. Misschien is het dan toch de dynamo die na bepaalde tijd het niet doet.
B. Contactslot versleten?
C. Toch ergens een breukje in de bekabeling.

We wachten deze maand maar weer af.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2017 16:31 #1436911 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic D+ Aansluiting
Controleren ook op de printplaat komt binnen via C3:
volvo700vereniging.nl/node/41699

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2017 09:31 #1436928 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heb je de spanning ook
Heb je de spanning ook gecontroleerd? Vanwege de kapotte lampjes en de te hoge benzinedruk vraag ik me af, of de spanningsregelaar wel goed is, en je niet veel meer dan de normale 14 volt boordspanning hebt...

Moderators: Jerry Stam