Aansluitingen automatische versnellingsbak ?
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 12:41 #1106583
door Andy Bauwens
Aansluitingen automatische versnellingsbak ? is gemaakt door Andy Bauwens
Hallo,
Weet er soms iemand welke aansluitingen dat precies zijn bij een automatische versnellingsbak ? Ik bedoel de aansluitingen van de leidingen (zie foto) onderaan het blok in motorruimte, waarvan de ene leiding rechtstreeks naar de oliekoeler gaat en de andere gaat naar de externe koeler via de oliekoeler in de radiator.
De grote aansluiting past met een sleutel 22 en lijkt mij metrische draad te zijn (M14 of iets anders ??? ) , de kleine aansluiting is los te schroeven met een sleutel 17 en is fijnere draad, geen idee welk type ?
Zou dit moeten (willen) weten om zo 2 slangen op maat te laten maken naar ext. koeler.
De reden dat ik het vraag is, omdat ik een performance radiator zou plaatsen maar die zijn alleen beschikbaar voor manuele auto's (niet voor automaten) ... Dus de koeler in de radiator is er dan niet meer, en ineens dan een grotere externe Setrab plaatsen om de bak-olie te koelen.
Een bijkomende vraag : mag / kan ik dan zomaar de oliekoeler in de radiator overboord gooien ? Wat is deze zijn functie eigenlijk (ik denk in het begin de bak-olie snel op temperatuur brengen dmv stralingswarmte van de KVL / nadien koelen van de bak-olie door de rijwind samen met de externe kleine koeler) ?
Een andere oplossing is alles zo laten en evt de externe bak-koeler vervangen door een Setrab (huidige heeft beste tijd gehad) en een Nissens automaat radiator steken ... maar ik wil af van het feit dat die oliekoeler samen in de radiator zit (= olielekkage naar KVL toe op termijn vermijden ....)
Alvast bedankt
Weet er soms iemand welke aansluitingen dat precies zijn bij een automatische versnellingsbak ? Ik bedoel de aansluitingen van de leidingen (zie foto) onderaan het blok in motorruimte, waarvan de ene leiding rechtstreeks naar de oliekoeler gaat en de andere gaat naar de externe koeler via de oliekoeler in de radiator.
De grote aansluiting past met een sleutel 22 en lijkt mij metrische draad te zijn (M14 of iets anders ??? ) , de kleine aansluiting is los te schroeven met een sleutel 17 en is fijnere draad, geen idee welk type ?
Zou dit moeten (willen) weten om zo 2 slangen op maat te laten maken naar ext. koeler.
De reden dat ik het vraag is, omdat ik een performance radiator zou plaatsen maar die zijn alleen beschikbaar voor manuele auto's (niet voor automaten) ... Dus de koeler in de radiator is er dan niet meer, en ineens dan een grotere externe Setrab plaatsen om de bak-olie te koelen.
Een bijkomende vraag : mag / kan ik dan zomaar de oliekoeler in de radiator overboord gooien ? Wat is deze zijn functie eigenlijk (ik denk in het begin de bak-olie snel op temperatuur brengen dmv stralingswarmte van de KVL / nadien koelen van de bak-olie door de rijwind samen met de externe kleine koeler) ?
Een andere oplossing is alles zo laten en evt de externe bak-koeler vervangen door een Setrab (huidige heeft beste tijd gehad) en een Nissens automaat radiator steken ... maar ik wil af van het feit dat die oliekoeler samen in de radiator zit (= olielekkage naar KVL toe op termijn vermijden ....)
Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 12:47 #1435995
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic losse koele
Je kan gerust en probleemloos een losse externe koeler plaatsen en de warmte wisselaar in de radiator weglaten hoor.
Success.
Groeten,
Gerben
Success.
Groeten,
Gerben
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 13:20 #1435998
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Super ! Bedankt voor de reply
Super ! Bedankt voor de reply, ik was nog aan het twijfelen daarover ...
Nu nog te weten komen welk type draad het is.
Wat ik ook nog kan doen is naar een hydraulische shop gaan hier, en slangen op maat laten maken dmv de oude oliekoeler mee te doen (grote aansluiting) en het tussenstukje dat je ziet op de foto (kleine aansluiting) , zij kunnen dan uitzoeken welk type draad het is hopelijk
Nu nog te weten komen welk type draad het is.
Wat ik ook nog kan doen is naar een hydraulische shop gaan hier, en slangen op maat laten maken dmv de oude oliekoeler mee te doen (grote aansluiting) en het tussenstukje dat je ziet op de foto (kleine aansluiting) , zij kunnen dan uitzoeken welk type draad het is hopelijk
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 14:46 #1436001
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic inderdaad verwarming en koeling
De olie wordt in de radiator sneller opgewarmd en (voor)gekoeld bij extreme hitte van de olie, later tijdens de rit. Soms is de radiator zelfs de enige koeling (bij mijn 940, bij mijn 242 ook een externe koeler, die de net opgewarmde olie in de winter weer afkoelt?) de drie opstellingen (wel geen radiator koeling verwarming, wel/geen externe koeler) zijn alledrie optimaal voor een specifieke situatie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 07:44 #1436049
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor
de beste werking van de automaatbak koeler, zit deze in serie aangeloten met de koeler in de radiateur. Je wilt namelijk niet dat de bakolie overhit raakt. Dit betreft dus de koeling met het originele systeem / spullen.
Je kunt er een grotere radiateur inhangen zonder bakkoeling en daarbij een grotere externe bakkoeler monteren, maar dan zul je idd de slangen aan moeten laten passen door een hydraulisch bedrijf
Zo heb ik het gedaan bij mijn T5 en werkt prima verder.
Je kunt er een grotere radiateur inhangen zonder bakkoeling en daarbij een grotere externe bakkoeler monteren, maar dan zul je idd de slangen aan moeten laten passen door een hydraulisch bedrijf
Zo heb ik het gedaan bij mijn T5 en werkt prima verder.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2017 12:15 #1436210
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Allen bedankt voor de
Allen bedankt voor de antwoorden :
nog even wat onduidelijkheden hier .... Ik heb met 1 gepraat en die zegt om de koeler/warmtewisselaar in de radiator te behouden ... dient om de bakolie sneller op te warmen en zeker in de winter. Wordt zeker aangeraden in de Nordic landen aangezien het daar goed koud is in de winter, bij ons was't minimum misschien -5°C deze winter als ik mij goed herinner.
Wat is daar nu van aan of niet ??
Die zegt ook dat de bak dan langer zou mee gaan, ipv alleen maar een externe (grotere) oliekoeler te hebben ...
Deze is ongeveer standaard wat er in zit van Volvo uit : www.do88.se/en/artiklar/setrab-pro-line-...er-13-row-163mm.html
maar ik zou deze plaatsten bijvoorbeeld : www.do88.se/en/artiklar/setrab-pro-line-...er-13-row-283mm.html
groot genoeg lijkt me
?
@ Dirk342 : heb je reeds problemen of sneller slijtage ondervonden bij uw T5 ?
nog even wat onduidelijkheden hier .... Ik heb met 1 gepraat en die zegt om de koeler/warmtewisselaar in de radiator te behouden ... dient om de bakolie sneller op te warmen en zeker in de winter. Wordt zeker aangeraden in de Nordic landen aangezien het daar goed koud is in de winter, bij ons was't minimum misschien -5°C deze winter als ik mij goed herinner.
Wat is daar nu van aan of niet ??
Die zegt ook dat de bak dan langer zou mee gaan, ipv alleen maar een externe (grotere) oliekoeler te hebben ...
Deze is ongeveer standaard wat er in zit van Volvo uit : www.do88.se/en/artiklar/setrab-pro-line-...er-13-row-163mm.html
maar ik zou deze plaatsten bijvoorbeeld : www.do88.se/en/artiklar/setrab-pro-line-...er-13-row-283mm.html
groot genoeg lijkt me
@ Dirk342 : heb je reeds problemen of sneller slijtage ondervonden bij uw T5 ?
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2017 12:17 #1436211
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Zijn er ergens voorbeelden te
Zijn er ergens voorbeelden te vinden van mensen die het gedaan hebben bij een automaat ?
edit : kan voorgaande post niet bewerken ....................
edit : kan voorgaande post niet bewerken ....................
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2017 07:41 #1436259
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
daarom zei ik al, met originele spullen kun je het beste de extra oliekoeler voor de bak in serie plaatsen met de originele oliekoeler in de radiateur.
Als je buiten de originele koeler in de radiateur wilt omgaan met een andere koeler, dien je er voor te zorgen dat het koeloppervlak van de nieuwe oliekoeler minimaal net zo groot of groter is als de originele koeler.
Als je buiten de originele koeler in de radiateur wilt omgaan met een andere koeler, dien je er voor te zorgen dat het koeloppervlak van de nieuwe oliekoeler minimaal net zo groot of groter is als de originele koeler.
Moderators: Jerry Stam