Zwaar sturen opgelost !!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2017 15:00 #1106578 door V700 register
Zwaar sturen opgelost !!!! is gemaakt door V700 register
Een jaar geleden, heb ik alle rubbers van de voortrein van mijn V90 vervangen. De gelegenheid gebruikt om ook nieuwe schokdempers te monteren. Omdat deze niet meer te vinden zijn bij de dealer, heb ik een stel MONROE's gemonteerd met nieuwe bovenlagers (niet Volvo), nieuwe veerrubbers (Volvo) en nieuwe bovenschotels (Volvo).

Het resultaat was zwaar teleurstellend in twee opzichten:

1) De MONROE's zijn a) te slap bij het uitveren en b) is de wielvlucht (camber) positief in plaats van negatief (bovenkant wielen staan naar buiten i.p.v. naar binnen waardoor ook de rechtuit stabiliteit afneemt en de windgevoeligheid toeneemt).
Met Monroe: camber +/- nul graad twintig minuut positief
Met Volvo: camber +/- nul graden vijftig minuut negatief

2) Zwaar sturen doordat de veerrubbers tegen de achterste bout van de bovenschotel aan wrijft.
En wordt het stuurhuis ook onnodig flink zwaarder belast.

Heb onlangs complete veerpoten van een 960 gescoord bij Auto Rima met ongeveer evenveel kilometers als mijn auto.
Wat blijkt:
- de aanlegvlak voor het bovenlager in het ingegoten rubber van de nieuwe bovenschotels ligt dieper;
- de niet Volvo bovenlager is dunner dan het Volvo lager en door zijn vorm, bijt dieper in het rubber..
Conclusie: door nu de tweedehands veerpoten compleet te monteren is het zwaar sturen volledig opgelost.
Heb trouwens de achterste bout van de nieuwe bovenschotel overgezet naar de tweedehands want de nieuwe bouten hebben een dunnere flens zodat de vrijloop van het veerrubber nog verder verbetert.

In dit opzicht, ben ik weer een tevreden baksteen rijder, baksteen die trouwens aanstaande zaterdag een ritje naar Noord-Italië heeft (1.250 km).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2017 15:30 #1435961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ???
Dit klinkt niet heel goed. Ik heb voor mijn auto ook nog monroe's liggen compleet met nieuwe rubbers en veerpootlagers die er nog een keer onder moeten. Begrijp ik nu goed dat ik beter het oude gewoon moet laten zitten??

Met vriendelijke groeten,

Roderick Plevier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2017 22:41 #1435976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic S/V 90 en Monroe
Hallo Roderick,
Ik kan alleen voor de S/V 90 spreken.
Mogelijk zijn de voorgeschreven hoeken voor jouw auto anders dan bij de S/V 90 (camber, caster, fuseehoek)
Ik heb gemerkt dat een aantal niet originele fabrikanten voor het gemak denken dat verschillende type auto's aan elkaar gelijk zijn.
Bij voorbeeld: de remschijven achter van de 960 zijn 10 mm dik, die van de S/V 90 zijn 12 mm dik. Fabrikanten nemen aan dat de laatste ook 10 mm dik is en leveren dus de verkeerde remklauw en erger, maken geen remklauw voor de 12 mm dik.
Zo ook voor de Monroe's. De mijne waren van het type E4520. Ik vond ze in ieder geval te slap, met name bij het uitveren.
Conclusie: ik kan je helaas geen definitieve antwoord geven.
Je kunt het proberen. Let op de dikte van bovenlager, diepte van de lager-anlegvlak.
Van een andere kant, als je huidige dempers nog voldoen, vooral niets doen.
Veel succes. Als je er aan begint, laat even weten wat jouw ervaring is...
Met vriendelijke groet.
Francis van der Linden
Veenendaal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2017 19:37 #1436014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iemand anders ervaring met de monroe dempers
Heeft iemand anders dan ervaring met de monroe dempers onder de 960 icm nieuwe veerpootlagers??

Met vriendelijke groeten,

Roderick Plevier.

Moderators: Jerry Stam