waterpomp lekkage of toch koppakking?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2017 10:32 #1106528 door V700 register
waterpomp lekkage of toch koppakking? is gemaakt door V700 register
Goedemorgen mensen,

Heb even een vraagje, in mijn eeuwige strijd om alle vloeistoffen binnenboord te houden heb ik lekkage van koelvloeistof wat boven op de waterpomp ligt.

De lekkage is niet heel dramatisch moet er tot nu toe per 3000 km of zo een litertje bij gooien maar toch.

ook ben ik al lang aan het strijden om olie lekkage te verminderen weg te krijgen.

Heb daar alle pakkingen zn beetje al voor vervangen links is de motor dan ook helemaal droog, maar rechts (turbo zijde) blijf ik nog altijd wat lekkage houden.
Verdacht zijn: Pakking tussen warmte wisselaar ( bij olie filter ), Turbo , Krukas kering tussen versnellingsbak, of toch koppakking.

Als het krukas kering is of turbo dan moet ik er maar mee leren leven, pakking tussen warmte wisselaar ga ik denk ik nog een keer vervangen.
Blijft over koppakking deze zit er nog origineel op en auto heeft nu z'n 315000 km gereden, dus zal er wel een keer aan zitten te komen.

Vraag me af als de auto aan die zijde wat lekt (zweet) of dat de koppakking kan wezen.
Ook heb ik nu dus koelvloeistof lekkage boven op de waterpomp kan dit ook de koppakking zijn of is dit meestal toch gewoon lekkage van de pakking tussen waterpomp en kop.

Hoor graag van jullie
Bij voorbaat dank
Peet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2017 19:22 #1435649 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic een koppakking en...
een krukaskeerring zitten nogal een stukkie van elkaar verwijderd.
evt olielekkage naar buiten toe door een lekke koppakking is toch niet te verwarren met een krukaskeerringlekkage lijkt me.
Als je olie hoog op het blok ziet lijkt me niet dat dat van een lekke krukaskeerring kan komen. Misschien kan je specifieker zijn. Lekke koppakkingen kunnen in vele gedaanten voorkomen namelijk. Lekkage van koelvloeistof de cilinder in .
Olielekkage de cilinder in . Lekkage van kvs naar een oliekanaal of andersom. Lekkage naar buiten toe van olie of kvs.
Rijdt de auto wel goed gewoon ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2017 21:23 #1435653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee jo zo erg is het allemaal
Nee jo zo erg is het allemaal niet, toen ik de auto kocht lekte de auto zodanig dat er zwarte plekken op de straat ontstonden.
Nu is dit gereduceerd na met name een hangende druppel bij olie aftapplug en het koppelingshuis ook heb ik een druppel hangen aan de koelslangen van de warmte wisselaar bij het oliefilter en er hangt een druppel olie onder aan de turbo.

De twee koelslangetjes van de warmtewisselaar heb ik vorig jaar al vervangen deze waren helemaal vergaan door de olie die er over heen lekte, ook heb ik toen de pakking van de olie retour leiding vervangen want die lekte ook, hoopte dat er dan geen olie meer over de koelslangen heen zou lekken maar goed dat doet i dus nog steeds.

Lekkage is altijd moeilijk te trasseren olie loopt natuurlijk van boven naar beneden dus olie kan achterlangs bijv onder of uit ontstekingshuis over koppelingshuis naar beneden lopen.
en zo zijn er meer voorbeelden.
Ik heb hier ook topics gelezen van mensen die de krukas keering lieten vervangen en vervolgen lekte de auto net zo erg.

Maar goed vanmiddag zag ik dus dat er boven op de waterpomp wat koelwater lag, dus tussen kop en waterpomp in, toen dacht ik dus aan koppakking, maar na hier gezocht te hebben kan dit dus ook heel goed pakking zijn die tussen waterpomp en cilinder kop in zit ?

nogmaals blijft een strijd om alle vloeistoffen binnen boord te houden hebben jullie daar geen last van?
Heb inmiddels bijna alle pakkingen wel zn beetje vervangen en de pakkingen/rubberringen die ik heb vervang zijn meestal ook keihard geworden.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2017 23:41 #1435656 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic ah... op die fiets
Ok. Tsja. is het wijs je een kurkdroog blok ten doel te willen stellen ?
Een beetje lekken mag. Die pakking tussen pomp en kop is het eerst verdacht lijkt me ook. Vaak denk je aan het ergste en is het iets relatiefs simpel.
Ja. Lekken via de distributiezijde kan ook. Jaren mee gereden. Altijd bij de APK de opmerking "matige olielakkage" en een zwarte achterkant vh motorblok. En soms een drupje onderaan inderdaad.

Ik gebruik en nu kom ik op een punt waar voor geldt "zoveel mensen zoveel meningen" olie van castrol, De High Mileage variant. Sommigen zullen zeggen dat olie van de lidl ook goed is en die Castrol onzin. Maar die castrol heeft meer additieven die keerringen soepel houden. En het lekken is niet meer geworden, eerder minder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2017 10:01 #1435665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja precies beetje zweten
Ja precies beetje zweten/lekken mag, daarom gaf ik al aan mocht het krukas keerring en of turbo zijn dan kan ik er mee leven.

op de nominatie lijst staat nog pakking tussen warmtewisselaar is volgens mij redelijk simpele oplossing , verder heb ik volgens mij alles aan pakking zn beetje vervangen.

Heb wel een hekel aan dat er olie over die twee koelslangetjes heen druppelt aangezien de vorige totaal opgelost waren door de olie.

Heb vorig jaar ook een toevoeging bij de olie gedaan (leak stop) ja weet het volgens sommige vloeken in de kerk , maar mijn gedachte was baat het niet schaad het niet, de toevoeging zou er voor moeten zorgen dat eventueel keringen die hard zijn geworden weer soepel zouden worden en zo weer beter zouden afdichten.
Heeft helaas geen effect gehad.

Ga binnenkort eerst maar eens met waterpomp aan de gang.

Momenteel bezig met reviseren van beide remtangen van de week op vluchtstrook gestaan met vast zittende rem, rook kwam er van af.
Hoop niet dat remschijf krom is want heb deze net paar duizend km geleden vervangen.

groet Peet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2017 13:19 #1435694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olieafscheider
Ringetje onder de olieafscheider van de carterontluchting ook vervangen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2017 22:39 #1435710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep allemaal vervangen die
Yep allemaal vervangen die kant is dan ook helemaal droog.

Remtangen zaterdag gereviseerd remt weer perfect en gelukkig geen kromme schijf.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2017 19:20 #1435863 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Goed...
Bezugh dus.
Hier binnenkort vier x schijven en blokken vernieuwen.. pfff

Moderators: Jerry Stam