Traction Control, Antislipdifferentieel, schokken bij optrekken
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-03-2017 15:08 #1106500
door Reinier Verbeek
Traction Control, Antislipdifferentieel, schokken bij optrekken is gemaakt door Reinier Verbeek
Onlangs voor het eerst met de Volvo 940 met volledige belasting gereden. De nivomats deden het totnogtoe behoorlijk goed, maar onder vollast hebben ze het opgegeven, dus de auto lag achter lekker laag. De leds schenen nog niet naar de wolken, dus het is allemaal relatief, ik noem het doorhangen omdat het misschien van belang is.
Volgens de rekening van de auto had ie bij aanschaf ATC-Traction, prijs 1080 Gulden. Volgen de prijslijst van Volvo Polar Estate kost het Antislipdifferentieel 1080 Gulden en is ETC niet leverbaar. Ik ga er dus vanuit dat er een soort van limited sper op is geleverd. Zal het Typenummer van de achteras opzoeken.
Mijn vraag heeft er zijdelings mee te maken.
Onder volledige belading optrekken op een natte weg gaf rond de 20/30 km per uur een beetje schokkerige versnelling, in de haarspelden in de bergen ook, maar ook wel op rechte stukken aldaar. Iemand van jullie dat ook (gehad?) Is het normaal, of moet er iets gedaan worden?
Groet en dank,
Reinier
Volgens de rekening van de auto had ie bij aanschaf ATC-Traction, prijs 1080 Gulden. Volgen de prijslijst van Volvo Polar Estate kost het Antislipdifferentieel 1080 Gulden en is ETC niet leverbaar. Ik ga er dus vanuit dat er een soort van limited sper op is geleverd. Zal het Typenummer van de achteras opzoeken.
Mijn vraag heeft er zijdelings mee te maken.
Onder volledige belading optrekken op een natte weg gaf rond de 20/30 km per uur een beetje schokkerige versnelling, in de haarspelden in de bergen ook, maar ook wel op rechte stukken aldaar. Iemand van jullie dat ook (gehad?) Is het normaal, of moet er iets gedaan worden?
Groet en dank,
Reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2017 16:57 #1435508
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals je het nu omschrijft
Zoals je het nu omschrijft lijkt het mij dat niet het diff. is wat problemen
geeft.
Ik denk eerder aan een cardanas die uit lijn is ( auto was op dat moment zwaar doorgehangen)of tweemassavliegwiel.
Misschien kan je nog iets specifieker uitleggen wanneer het schokken voorkomt? Gebeurd dit tijdens het aangrijpen van de koppeling of heb je het pedaal al lang losgelaten?
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
geeft.
Ik denk eerder aan een cardanas die uit lijn is ( auto was op dat moment zwaar doorgehangen)of tweemassavliegwiel.
Misschien kan je nog iets specifieker uitleggen wanneer het schokken voorkomt? Gebeurd dit tijdens het aangrijpen van de koppeling of heb je het pedaal al lang losgelaten?
Wilfred
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-03-2017 17:24 #1435509
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic t'is een automaat
Een AW 71-L om precies te zijn. Bij het wegrijden van 0 km/u tot 18 km/u geen probleem, gewoon als normaal, dan een beetje schokkerig/stuiterig t/m 30 km u en dan weer normaal, bij het opschakelen van de automaat naar de 2e , 3e en 4e versnelling geen schokjes rond die toerentallen. Ik voel de schokje s wel, mara de passagiers merken het niet eens. Veel of weinig gas ook geen onderscheid. Zonder zware belasting geen enkel probleem. Zo soepel als het maar kan rond 20-30, ook met 5 personen in de auto, maar dan hangt ie niet door en heeft ie minder te verplaatsen. Maar eigenlijk denk ik dat het niet aan het gewicht zou liggen, omdat 200 kg meer op het totaal weinig uithaalt. Zou een zwaar gewicht (equivalent van 4 personen) helemaal achterin kunnen leggen en dan kijken wat ie doet, wel ingezakt, maar geen extra groot gewicht.
Eigenlijk zoek ik een ervaring van: "had ik ook, diff olie vervangen en toen was het weg?", Of "ik heb hetzelfde diff. en zo gaat dat nu eenmaal, deed ie ook toen ie nieuw was".
Eigenlijk zoek ik een ervaring van: "had ik ook, diff olie vervangen en toen was het weg?", Of "ik heb hetzelfde diff. en zo gaat dat nu eenmaal, deed ie ook toen ie nieuw was".
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2017 19:06 #1435511
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diff. Geen verdachte
Ik verdenk het diff. nog steeds niet.
Kan het niet zo zijn dat de motor last heeft van af en toe misfire?
Wilfred
Kan het niet zo zijn dat de motor last heeft van af en toe misfire?
Wilfred
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2017 21:29 #1435514
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfde......
Mijn 945 had hetzelfde een paar jaar terug.
Met de vouwwagen (met veel te veel kogeldruk) en kofferbakkie vol tot het dak, was bij optrekken ook trilling in de aandrijving.
Komt volgens mij doordat de aandrijfas in een bepaalde hoek komt te staan t.o.v. de achteras. Na montage van nieuwe nivomats geen last meer van gehad.
Het schijnt dat je het ook kunt verhelpen door het tussenaslager d.m.v. ringen te verlagen.
Met de vouwwagen (met veel te veel kogeldruk) en kofferbakkie vol tot het dak, was bij optrekken ook trilling in de aandrijving.
Komt volgens mij doordat de aandrijfas in een bepaalde hoek komt te staan t.o.v. de achteras. Na montage van nieuwe nivomats geen last meer van gehad.
Het schijnt dat je het ook kunt verhelpen door het tussenaslager d.m.v. ringen te verlagen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2017 06:37 #1435515
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nou kan een keertje
Nou kan een keertje achterasolie vervangen natuurlijk ook geen kwaad... Als je niet weet hoe oud het is, zou ik dat gewoon doen.
En even kijken hoe soepel het tussenaslager nog is. De 960 heeft hier ook flink beladen, wanneer de nivomats de verzwakte bladveer niet meer kunnen compenseren, geen last van. Of het "probleem" is zo subtiel dat ik het niet opmerk.
En even kijken hoe soepel het tussenaslager nog is. De 960 heeft hier ook flink beladen, wanneer de nivomats de verzwakte bladveer niet meer kunnen compenseren, geen last van. Of het "probleem" is zo subtiel dat ik het niet opmerk.
Moderators: Jerry Stam