Verplaatsen claxon
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2017 23:49 #1106483
door V700 register
Verplaatsen claxon is gemaakt door V700 register
Het mooie weer komt er weer aan. Tijd voor leuke klusjes aan de auto's.
Onder andere het verplaatsen van de claxons.
Ik heb een mooie plek achter de grille gevonden op de diagonaal lopende ondersteuning van de motorkap vergrendeling. Kan ik ze mooi met een norma beugel aan vast klemmen. De kabelboom heb ik via het luikje van het sleepoog over de bumperdemper heen geleidt.
Dit weekeinde heb ik de claxons gedemonteerd, schoongemaakt en van een verse laklaag voorzien.
Als onderdeel van het verplaatsen ga ik de claxons ook via een relais aansturen.
Omdat ik het graag simpel houd wil ik daarvoor de originele draadboom gebruiken; weliswaar in verlengde vorm.
De geschakelde plus wil ik gebruiken voor de schakeling van het relais en voor de voeding van de claxons. De min via het stuurwiel wil ik gebruiken voor het schakelen van het relais. Voor de voeding van de claxons leg ik dan nieuwe massa's aan.
Ik moet nog een keuze maken in de wijze waarop ik de geschakelde plus ga gebruiken. Hopelijk kan iemand mij (uit ervaring) adviseren.
* Volstaat het om beide claxons en het relais met een enkele oorspronkelijke plus draad van energie te voorzien? Of is het gevraagde vermogen te hoog voor deze ene draad?
* Een andere optie is om beide oorspronkelijke plus draden naar een relais te laten lopen en beide claxons vanuit dit ene relais te voeden. Is dit mogelijk?
* De derde optie is om alles gescheiden te houden en twee relais te gebruiken voor de aansturing van de claxons.
De laatste optie is technisch de mooiste maar ook overkill wanneer het niet nodig is.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Onder andere het verplaatsen van de claxons.
Ik heb een mooie plek achter de grille gevonden op de diagonaal lopende ondersteuning van de motorkap vergrendeling. Kan ik ze mooi met een norma beugel aan vast klemmen. De kabelboom heb ik via het luikje van het sleepoog over de bumperdemper heen geleidt.
Dit weekeinde heb ik de claxons gedemonteerd, schoongemaakt en van een verse laklaag voorzien.
Als onderdeel van het verplaatsen ga ik de claxons ook via een relais aansturen.
Omdat ik het graag simpel houd wil ik daarvoor de originele draadboom gebruiken; weliswaar in verlengde vorm.
De geschakelde plus wil ik gebruiken voor de schakeling van het relais en voor de voeding van de claxons. De min via het stuurwiel wil ik gebruiken voor het schakelen van het relais. Voor de voeding van de claxons leg ik dan nieuwe massa's aan.
Ik moet nog een keuze maken in de wijze waarop ik de geschakelde plus ga gebruiken. Hopelijk kan iemand mij (uit ervaring) adviseren.
* Volstaat het om beide claxons en het relais met een enkele oorspronkelijke plus draad van energie te voorzien? Of is het gevraagde vermogen te hoog voor deze ene draad?
* Een andere optie is om beide oorspronkelijke plus draden naar een relais te laten lopen en beide claxons vanuit dit ene relais te voeden. Is dit mogelijk?
* De derde optie is om alles gescheiden te houden en twee relais te gebruiken voor de aansturing van de claxons.
De laatste optie is technisch de mooiste maar ook overkill wanneer het niet nodig is.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 00:20 #1435360
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik
doe het zo
www.valkmotive.nl/montage-nautilus-en-truck-horn
Modedit JS: Link naar dit handige documentje op onze eigen site:
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...%2C%20VM2%2C%20N.pdf "> volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...%2C%20VM2%2C%20N.pdf
Modedit JS: Link naar dit handige documentje op onze eigen site:
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...%2C%20VM2%2C%20N.pdf "> volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...%2C%20VM2%2C%20N.pdf
- Paul Goossens (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 09:47 #1435366
door Paul Goossens (GAST)
Beantwoord door Paul Goossens (GAST) in topic ik heb laatst een luchthoorn
ik heb laatst een luchthoorn geinstalleerd. deze ging met een enkele draad van de + naar het relais (daar gesplitst/ aan beide contactpuntjes vastgemaakt). als dat voor een luchthoorn goed is, is het voor een standaard toeter zeker voldoende.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 11:30 #1435368
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Originele voeding
De laatste optie met 2 relais lijkt mij overkill.
Boven de wielkast aan de bestuurderszijde komen twee connectoren uit de kabelboom, no. 13/14 (voeding, 3x geel) en 13/23 (geschakelde min, blauw/zwart). Beide connectoren hebben één ingaande voedingsdraad en twee draden naar beide claxons.
Je kunt checken of alle draden van gelijke dikte zijn. In dat geval volstaat één voedingsdraad naar je nieuwe relais. Nog mooier is het om te bedraden vanaf die connectoren. Mooie plaats voor je nieuwe relais en dan twee nieuwe draden naar de claxons.
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...g%20with%20relay.pdf "> volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...g%20with%20relay.pdf
Boven de wielkast aan de bestuurderszijde komen twee connectoren uit de kabelboom, no. 13/14 (voeding, 3x geel) en 13/23 (geschakelde min, blauw/zwart). Beide connectoren hebben één ingaande voedingsdraad en twee draden naar beide claxons.
Je kunt checken of alle draden van gelijke dikte zijn. In dat geval volstaat één voedingsdraad naar je nieuwe relais. Nog mooier is het om te bedraden vanaf die connectoren. Mooie plaats voor je nieuwe relais en dan twee nieuwe draden naar de claxons.
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...g%20with%20relay.pdf "> volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...g%20with%20relay.pdf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 16:18 #1435387
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob,
Rob,
Precies zoals jij het tekent wil ik het maken echter wel met 2 claxon's in plaats van een.
De tip om de draaddiktes na te meten ga ik gebruiken.
Ik ben niet genoeg elektro technicus genoeg om te kunnen beoordelen of het een optie is om beide bestaande voedingsdraden als voeding voor 1 relais te gebruiken, of dat dan het grootste deel van de stroom toch door één draad gaat lopen.
Precies zoals jij het tekent wil ik het maken echter wel met 2 claxon's in plaats van een.
De tip om de draaddiktes na te meten ga ik gebruiken.
Ik ben niet genoeg elektro technicus genoeg om te kunnen beoordelen of het een optie is om beide bestaande voedingsdraden als voeding voor 1 relais te gebruiken, of dat dan het grootste deel van de stroom toch door één draad gaat lopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 18:39 #1435391
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Connectoren
Ik vind het zelf wel chique om de claxons via een relais aan de connectoren 13/14 en 13/23 aan te sluiten ipv onder de auto. Dan hoef je ook niet meer naar de dikte van de draden te kijken. Zou mijn keuze zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 19:17 #1435392
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij de 740 komen ter plaatse
Bij de 740 komen ter plaatse van de wielkast twee grote connectoren uit de kabelboom echter niet met de draadkleuren die jij noemt.
Heb je toevallig een foto van de betreffende connectoren in hun omgeving? Dan weet ik waar ik specifiek naar zoek.
Heb je toevallig een foto van de betreffende connectoren in hun omgeving? Dan weet ik waar ik specifiek naar zoek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 19:30 #1435393
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plus
Je kunt de "plus"van de accu weghalen
De min schakel je via het stuur.
zo doet hij het altijd.
Slurpje heeft inmiddels 4 "toeters" De originele op de originele plek ,een luchthoorn en T-ford toeter en omdat Slurpje toch een maffia bak is de Sound van The Godfather.
Gek ? nee pas 50 geworden !
Who ha ha ha ha ,....
De min schakel je via het stuur.
zo doet hij het altijd.
Slurpje heeft inmiddels 4 "toeters" De originele op de originele plek ,een luchthoorn en T-ford toeter en omdat Slurpje toch een maffia bak is de Sound van The Godfather.
Gek ? nee pas 50 geworden !
Who ha ha ha ha ,....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 20:22 #1435394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een aparte plus direct vanaf
Een aparte plus direct vanaf de accu zou ook een goede oplossing zijn ware het niet dat ik dan vanaf de andere zijde van de auto ook een draad moet trekken die ik netjes weg wil werken etc. Omdat er aan de goede kant al twee voedingen beschikbaar zijn heb ik daar niet zoveel zin in.
Mag ik er vanuit gaan dat elke afzonderlijke (plus) draad minimaal het amperage aankan waarop deze is afgezekerd?
In het geval van de voedingsdraad van de claxon zou dit betekenen dat deze 25 ampere aan moet kunnen wat volgens mij ruim voldoende is om twee claxons te voeden.
Mag ik er vanuit gaan dat elke afzonderlijke (plus) draad minimaal het amperage aankan waarop deze is afgezekerd?
In het geval van de voedingsdraad van de claxon zou dit betekenen dat deze 25 ampere aan moet kunnen wat volgens mij ruim voldoende is om twee claxons te voeden.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2017 20:27 #1435396
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Hallo,
Zeg je nu eigenlijk dat je 50+ bent Henk?
Groeten,
Groeten,
Moderators: Jerry Stam