Volvo 740 2.3L GL B230K start niet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2017 14:43 #1106440
door V700 register
Volvo 740 2.3L GL B230K start niet is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik ben Albert en ben nog nieuw hier en is dus ook mijn eerste post hier op het Forum.
Ik heb nu bijna een half jaar een Volvo 740 2.3L GL automaat met een B230K motor met pierburg carb. uit 1989.
Altijd heb ik al zo'n Volvo willen rijden en er dus na lang zoeken één gevonden.
Deze rijd zeer goed, en ziet er nog heel fris uit. Ik heb inmiddels wat dingen opgeknapt. Maar het probleem is dat hij van de één op de andere dag niet meer wil starten.
Wat gebeurt er tijdens het omdraaien van de sleutel:
Startmotor draait vrolijk rond.
Benzine wordt rondgepompt.
De toerenteller staat wat stil ( wat ik hier veel heb gelezen)
Maar lijkt geen vonk meer te willen geven
(Waar ik voorheen veel last van had is dat bij heel koude start de motor trefzeker en zeer snel aanslaat, maar eenmaal warme motor dan heeft hij moeite met starten.)
Ik heb hier inmiddels veel over gelezen, en ben erachter gekomen dat ik een Hall sensor heb zitten in de verdeelkap.
Ook een vonkversterker in het binnenscherm van de motorkap.
Ik vermoed dat de hallgever de boosdoener is. Is deze goed zelf te vervangen ivm het weer op tijd zetten van de motor? Of kun je dit ook doen zonder dat je de tijd onbedoeld verandert?
Alvast bedankt,
Albert van Loon
Ik ben Albert en ben nog nieuw hier en is dus ook mijn eerste post hier op het Forum.
Ik heb nu bijna een half jaar een Volvo 740 2.3L GL automaat met een B230K motor met pierburg carb. uit 1989.
Altijd heb ik al zo'n Volvo willen rijden en er dus na lang zoeken één gevonden.
Deze rijd zeer goed, en ziet er nog heel fris uit. Ik heb inmiddels wat dingen opgeknapt. Maar het probleem is dat hij van de één op de andere dag niet meer wil starten.
Wat gebeurt er tijdens het omdraaien van de sleutel:
Startmotor draait vrolijk rond.
Benzine wordt rondgepompt.
De toerenteller staat wat stil ( wat ik hier veel heb gelezen)
Maar lijkt geen vonk meer te willen geven
(Waar ik voorheen veel last van had is dat bij heel koude start de motor trefzeker en zeer snel aanslaat, maar eenmaal warme motor dan heeft hij moeite met starten.)
Ik heb hier inmiddels veel over gelezen, en ben erachter gekomen dat ik een Hall sensor heb zitten in de verdeelkap.
Ook een vonkversterker in het binnenscherm van de motorkap.
Ik vermoed dat de hallgever de boosdoener is. Is deze goed zelf te vervangen ivm het weer op tijd zetten van de motor? Of kun je dit ook doen zonder dat je de tijd onbedoeld verandert?
Alvast bedankt,
Albert van Loon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2017 23:46 #1435044
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic In de verdelerkap zit de Hall-sensor
De Hall-sensor die geklonken in de verdeler zit is niet zo maar te vervangen. Dat klinken hoort niet tot de losneembare verbindingen. Vraagt dus wat meer om dat goed te doen. Vaak zit de stekker los aan het verdeler huis. Die valt wel gemakkelijk te vervangen.
Door het verdraaien van het verdelerhuis verstel je de voor-onsteking. Het gemakkelijkste kun je de voor-onsteking afstellen met een stroboscoop.
Door het verdraaien van het verdelerhuis verstel je de voor-onsteking. Het gemakkelijkste kun je de voor-onsteking afstellen met een stroboscoop.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2017 15:06 #1435236
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Ebaai
Ik heb ook een keer een kapotte hallgever gehad met mijn B230K, gaf een bult gesputter van de motor.
Op Ebay heb ik toen een nieuwe gereviseerde besteld, voordeel daarvan is dat je meteen ook eentje hebt die geen olie meer doorlaat op de as. (De meeste verdelers zijn zo lek als een vergiet)
Zoekterm op Ebay.com "Spectra VV01". Je krijgt daar een levenslange garantie op. Zit er bij mij nu ong 40.000 km in en doet het perfect.
Op Ebay heb ik toen een nieuwe gereviseerde besteld, voordeel daarvan is dat je meteen ook eentje hebt die geen olie meer doorlaat op de as. (De meeste verdelers zijn zo lek als een vergiet)
Zoekterm op Ebay.com "Spectra VV01". Je krijgt daar een levenslange garantie op. Zit er bij mij nu ong 40.000 km in en doet het perfect.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 10:42 #1435259
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Gelijk
@Chris
Olie in het verdelerhuis is funest voor de Hall-sensor. De verdeleras laat dan de olie door via een keerringetje. Wanneer je maar handig genoeg bent kun je dat keerringetje vervangen en is het olieprobleem in de verdeelkap opgelost. Met een extra gehard stalen ringetje onder het asje is de axiale speling ook opgelost.
Olie in het verdelerhuis is funest voor de Hall-sensor. De verdeleras laat dan de olie door via een keerringetje. Wanneer je maar handig genoeg bent kun je dat keerringetje vervangen en is het olieprobleem in de verdeelkap opgelost. Met een extra gehard stalen ringetje onder het asje is de axiale speling ook opgelost.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 11:07 #1435262
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoeveel axiale speling hoort
Hoeveel axiale speling hoort er te zijn? Een te dik ringetje zal averechts werken, extra slijtage opleveren of zelfs een vastlopende verdeler.
Ringetje om het teveel aan speling op te lossen is een goede manier, maar wel alleen als dat heel zorgvuldig wordt toegepast.
Ringetje om het teveel aan speling op te lossen is een goede manier, maar wel alleen als dat heel zorgvuldig wordt toegepast.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2017 00:09 #1436132
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Spectra VV01
Lees dat die niet naar NL "shipt"..
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2017 00:12 #1436133
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Owh
Toch wel staat bij zijn andere advertenties. Wat is aan deze distrubutor nu essentieel anders dan aan een origineel exemplaar ?
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2017 12:11 #1436137
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Producent
Spectra Industries is een producent van ontstekingsdelen. Hun producten zijn bij meerdere verkopers verkrijgbaar, gewoon even zoeken naar een verkoper die wel naar nl verstuurd.
Wat het verschil is met origineel? Origineel is nieuw niet meer verkrijgbaar. De meeste verdeelkappen achter op het blok zijn lek op het asje en laten daar olie door. Zoals Timen ook al schrijft kan een Hallgever daar heel slecht tegen.
Waarom van de producent Spectra Premium Industries? Dat is "made in the U.S." met een lange garantietermijn en goede kwaliteitszorg in de fabriek (bezoek de website maar eens).
Er zijn ook goedkopere verdeelhuizen te koop van "made in India" kwaliteit zonder enige waarborg. Durf erop te wedden dat je daar niet blij van wordt....
Let wel, ik heb het dus over de "grondplaat" met hallgever waar de verdeelkap en rotor op gemonteerd zitten. Bij de Spectra VV01 en VV02 (zonder hallgever) krijg je er meteen een nieuwe rotor en verdeelkap erbij geleverd.
Wat het verschil is met origineel? Origineel is nieuw niet meer verkrijgbaar. De meeste verdeelkappen achter op het blok zijn lek op het asje en laten daar olie door. Zoals Timen ook al schrijft kan een Hallgever daar heel slecht tegen.
Waarom van de producent Spectra Premium Industries? Dat is "made in the U.S." met een lange garantietermijn en goede kwaliteitszorg in de fabriek (bezoek de website maar eens).
Er zijn ook goedkopere verdeelhuizen te koop van "made in India" kwaliteit zonder enige waarborg. Durf erop te wedden dat je daar niet blij van wordt....
Let wel, ik heb het dus over de "grondplaat" met hallgever waar de verdeelkap en rotor op gemonteerd zitten. Bij de Spectra VV01 en VV02 (zonder hallgever) krijg je er meteen een nieuwe rotor en verdeelkap erbij geleverd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2017 13:07 #1436349
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alternatief voor de doe het zelvert
Je kan ook alleen het keerrinkje vervangen. Om de 60.000 km maak ik de boel los. Deze keer zat er voor het eerst (na 7 jaar) olie in de verdeler.
Als je een bankschroef een beetje openzet, kan je met een doorslag het pennetje van de nokkesasmeenemer eruit slaan. En dan ligt ie al uit elkaar. Je hebt dan een hele zooi met ringetjes en viltjes. Die leg je op volgorde.
De oude keering is helemaal bros en gaat er gemakkelijk uit. Het is een aparte maat die je niet bij de AMH kan krijgen. Ik heb hem bij Timen gekocht.
Alles op volgorde weer inelkaar, het pennetje kan je er met een bankschroef weer in persen. Laatste stukje met de doorslag.
Hier staat een gereedschapje:
www.volvoclub.org.uk/faq/VolvoB230ShaftS...ibutorShaftSeal.html
Misschien dat ik dat de volgende keer maak. Dan kan je het alleen doen. Nu moet iemand even de verdeler vasthouden op de open bek van de bankschroef.
Rob
Als je een bankschroef een beetje openzet, kan je met een doorslag het pennetje van de nokkesasmeenemer eruit slaan. En dan ligt ie al uit elkaar. Je hebt dan een hele zooi met ringetjes en viltjes. Die leg je op volgorde.
De oude keering is helemaal bros en gaat er gemakkelijk uit. Het is een aparte maat die je niet bij de AMH kan krijgen. Ik heb hem bij Timen gekocht.
Alles op volgorde weer inelkaar, het pennetje kan je er met een bankschroef weer in persen. Laatste stukje met de doorslag.
Hier staat een gereedschapje:
www.volvoclub.org.uk/faq/VolvoB230ShaftS...ibutorShaftSeal.html
Misschien dat ik dat de volgende keer maak. Dan kan je het alleen doen. Nu moet iemand even de verdeler vasthouden op de open bek van de bankschroef.
Rob
Moderators: Jerry Stam