Volvo 960 temperatuursensor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2016 11:04 #1106165 door V700 register
Volvo 960 temperatuursensor is gemaakt door V700 register
hallo,

mijn volvo 960 ('95 24v-2.5)een foutmeldinmelding 5-1-2. Nu heb ik ook LPG en heb deze ook even aan de computer gezet en krijg de melding dat de koelwatertemperatuursensor defect is.
Alleen waar zit deze in de de volvo 960? Ik kan hem zo niet vinden op het blok of is deze zo goed verstopt?

Mvg,

Luc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2016 13:00 #1433167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke types/bouwjaren?
Hoi Luc,

Welk type 960 en welk type gasinstallatie heb je? De tempsensor van de 960 van na 1995 zit net onder de thermostaat bovenaan het motorblok, onder de koelslang van radiateur naar motorblok. Als je een later ingebouwde gasinstallatie hebt met een extra sensor, kan die natuurlijk op allerlei plekken zitten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2016 21:31 #1433170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic He Dré,
He Dré,

dank voor je reactie. Ik heb een Volvo van eind 95 24v 2.5l. De Vogels gas installatie is later ingebouwd.
Ik zal morgen eens kijken of ik hem daar kan vinden.

Thanks!

Luc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2016 22:54 #1433171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee sensoren
Hoi Luc,
In dat geval (motor van voor 1996) heb je waarschijnlijk twee sensoren af-Volvo en nog een derde voor de LPG-installatie. De Volvo-sensoren zitten aan het motorblok; de ene is voor ECU en motormanagement en die zit dus in het blok onder de bovenste koelslang naar radiateur (onder de thermostaat) en de tweede is voor de meter in het dashboard en zit achter aan het motorblok (zie <a href=" volvo700vereniging.nl/comment/320759#comment-320759 " target="_blank">hier voor een foto, bij Motronic 1.8 (motor van vooe 1996)). Zo is geloof ik de algemene aanname, ikzelf heb een rare combi lijkt het, maar da's nu niet belangrijk :-)
De sensor voor de LPG-computer zit zeer waarschijnlijk net voor de verdamper-inlaat in de koelvloeistofslang.
Succes,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2016 08:53 #1433173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic code 123
Ik heb onlangs de temp sensor vervangen achter op het blok.
Ik had echter code 123 en mijn auto wilde plots niet meer starten zodra hij op temperatuur was.
Bij jou gaat het denk ik om iets anders.
Wat zijn de klachten eigenlijk naast de uitgelezen foutcode?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2016 19:46 #1433190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De klacht is dat de lambda
De klacht is dat de lambda sonde blijft branden. Deze heb ik al vervangen en rijdt nu weer een heel stuk beter. Hij start en rijdt verder perfect.

Hij moet door de APK en ik weet niet of hij met het lampje door de APK komt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2016 19:53 #1433191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic resetten
Misschien heb je het al wel gedaan, maar altijd de ECU recetten na reparatie anders blijft het lampje gewoon branden omdat de storing er nog in staat.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2016 07:42 #1433195 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic 5-1-2
Foutcode 5-1-2 heeft met de brandstof-lucht verhouding te maken. Kan de lambda-sensor zijn maar ook een vacuumlekje o.i.d.

Als ik je eerste bericht lees dan gaf niet de Motronic maar de LPG computer aan dat de temperatuursensor defect is. Dus zou je de temperatuursensor van de LPG moeten vervangen en niet die van de motor.

Zoals Michiel al aangeeft, even de Motronic resetten door een paar minuten de accu af te koppelen. Dan controleren of de foutcode terug komt. Als het lambda lampje weer gaat branden weet je ook al genoeg, dan is de storing nog niet opgelost.

Piet

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2016 14:22 #1433198 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Met brandend Lambda lampje
Met brandend Lambda lampje komt de wagen niet door de APK. Nu kun je natuurlijk het lampje er uit halen, zoals veel slimmeriken doen (waaronder een paar 'alle merken' garagebedrijven. Maar dan val je waarschijnlijk door de bodem bij de emissietest.

Kijk even of je een vierdraads- of een driedraadssensor hebt. Bij de driedraadssensor loopt de massa van het sensorsignaal via de uitlaat. Erg slim van mijnheer Volvo, bij het spruitstuk is vaak sprake van roestvorming en roest is een geweldige isolator.

Remedie. Lambdasensor goed schoonmaken, draad over een a twee centimeter van isolatie ontdoen en om de sensor draaien. Slangklem er over, zit-ie vast. Draad langs de sensordraad naar voren voeren en ergens op de massa van de carosserie vastzetten.

Veel wagens gaan er in ieder geval rustiger door lopen omdat er nu voor de ECU en de AMS (bij lpg) een betrouwbaar sondesignaal beschikbaar is.

Dan nog even de meest effectieve systeemreset. De massakabel van de accu loshalen en tegen de pluskabel op de accu houden. Daarmee wordt het systeem écht spanningsloos. Een seconde is voldende.

Brandt het lampje dan nóg, dan is er iets anders aan de hand.

Moderators: Jerry Stam