Lekkage automaat ZF4HP22 via kickdownkabel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2016 21:01 #1106101
door V700 register
Lekkage automaat ZF4HP22 via kickdownkabel. is gemaakt door V700 register
I.v.m. problemen met mijn ZF4HP22 heb ik een gebruikte bak met motor gekocht van een clublid. Het geheel staat nog in de aanhanger te wachten op inbouw, maar er lekt olie via de kickdownkabel. In de manual staat het loshalen van de kabel beschreven met de "valve-body" gedemonteerd. Is de kabel ook los te halen en weer te plaatsen zonder het verwijderen van de "valve-body"? Voor het weer monteren van de valve-body heb je nl. weer speciaal gereedschap nodig.
Gr. Ozone
Gr. Ozone
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2016 23:02 #1432593
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee. In elk geval niet met
Nee. In elk geval niet met normaal gereedschap. De kickdownkabel zit binnen in de bak vast op dezelfde manier als een gaskabel op de gasrol. Maar dan wel zo, dat je er met normaal gereedschap niet bij kunt. Je moet echt het complete brein van de automaat demonteren.
Er is volgens de boeken wel een special tool voor bij de volvo dealers, maar ik heb het niet kunnen lenen, en het is ook niet meer te bestellen. Met dat tool zou het volgens de werkplaatshandboeken moeten kunnen zonder meer te demonteren dan de carterpan van de automaat.
Er is volgens de boeken wel een special tool voor bij de volvo dealers, maar ik heb het niet kunnen lenen, en het is ook niet meer te bestellen. Met dat tool zou het volgens de werkplaatshandboeken moeten kunnen zonder meer te demonteren dan de carterpan van de automaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2016 07:00 #1432597
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd
als je het carter eronder uit haalt kun je er zo bij en heb je geen speciaal gereedschap nodig. Geeft je meteen de kans om gelijk het carter goed schoon te maken en er een nieuw filter in te hangen.
Heb dat T-shirt ook al
Heb dat T-shirt ook al
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2016 05:32 #1432612
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoe doe jij dat dan Dirk? Wij
Hoe doe jij dat dan Dirk? Wij kwamen er net niet goed genoeg bij om de kabel uit te haken, met het (vele) gereedschap dat we hadden (en met z'n tweeen heel wat jaren sleutelervaring aan auto's). Je komt net een paar millimeter ruimte tekort om de kabel uit te haken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2016 05:33 #1432613
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, en dat was zelfs met een
Oh, en dat was zelfs met een loose automaat: niet eentje die onder de auto hing....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2016 06:49 #1432614
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
heb de kickdownkabel eerst op de gasrol losgehaald en uit het steuntje gehaald. Daarna carterpan eronderuit, de kabel hangt naast het kleppenblok ingehaakt in een soort rol, als je nu deze rol iets opendraait (met kabel er nog in) en dan de rol vasthoud kun je de binnenkabel er zo uithaken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de binnenkabel goed gangbaar is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2016 07:17 #1432615
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ga 't vandaag proberen
en anders moet ik de valve-body toch maar demonteren
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2016 13:28 #1432621
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Dirk: Mmmm... dan was jouw
@Dirk: Mmmm... dan was jouw binnenkabel zeker stugger dan de mijne. Dat is vrijwel exact wat wij ook geprobeerd hebben, maar dan met een losse bak (waar dus de kabel al los was van de gasrol op de motor. Binnen-buitenkabel liep soepel: de kabel was prima maar moest overgezet naar de vervangende bak.
De gasrol in de bak (ziet er tenminste net zo uit als een enkelvoudige gasrol) hebben we vervolgens teruggedraaid, maar dan komt het eindblokje nog niet helemaal boven. En de kabel was bij ons dus veel te soepel om hem op een afstandje uit te haken: liep eerder tegen de rand van de bakbehuizing aan dan dat het eindtonnetje los kwam uit de gasrol. Met gereedschap kwamen we er ook niet bij, dus hielp alleen demontage van het brein.
@Ozone: ik hoop dat je hetzelfde succes hebt als Dirk!
BTW: let erop, dat de kickdownkabel motor-specifiek is: doordat de afstand van de gasrol tot het steuntje anders is bij verschillende motortypen, zijn de kickdownkabels niet onderling uit te wisselen tussen bijvoorbeeld een B23E en B230F. Het moet echt de juiste kabel bij het motortype zijn. Aan de bakzijde zijn er volgens mij overigens geen verschillen.
De gasrol in de bak (ziet er tenminste net zo uit als een enkelvoudige gasrol) hebben we vervolgens teruggedraaid, maar dan komt het eindblokje nog niet helemaal boven. En de kabel was bij ons dus veel te soepel om hem op een afstandje uit te haken: liep eerder tegen de rand van de bakbehuizing aan dan dat het eindtonnetje los kwam uit de gasrol. Met gereedschap kwamen we er ook niet bij, dus hielp alleen demontage van het brein.
@Ozone: ik hoop dat je hetzelfde succes hebt als Dirk!
BTW: let erop, dat de kickdownkabel motor-specifiek is: doordat de afstand van de gasrol tot het steuntje anders is bij verschillende motortypen, zijn de kickdownkabels niet onderling uit te wisselen tussen bijvoorbeeld een B23E en B230F. Het moet echt de juiste kabel bij het motortype zijn. Aan de bakzijde zijn er volgens mij overigens geen verschillen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2016 13:31 #1432622
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens vraag ik me af wat
Overigens vraag ik me af wat voor speciaal gereedschap er nodig is voor de valve body: dat schroeft eenvoudig weer in elkaar zoals het uit elkaar kwam, en is niet echt anders te positioneren ofzo. Het is natuurlijk wel van belang om extreem schoon te werken, want de binnenkant vaneen automaat wordt niet echt gelukkig van een handje zand oid.
In mijn geval was de bak waaruit de kabel moest bevrijd al afgeschreven, danwel alleen geschikt voor totale revisie, dus was dat punt niet echt van belang.
In mijn geval was de bak waaruit de kabel moest bevrijd al afgeschreven, danwel alleen geschikt voor totale revisie, dus was dat punt niet echt van belang.
Moderators: Jerry Stam