remklauw linksvoor 740

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2016 12:23 #1106100 door V700 register
remklauw linksvoor 740 is gemaakt door V700 register
Hallo iedereen,

De onderste cilinder van de linkse remklauw zat helemaal vast en hierdoor draaide het wiel heel zwaar.
Toen ik er mee thuis kwam kon je de brandlucht al ruiken.
Nu heb ik de klauw uit elkaar gehaald en alles proper gemaakt.
De boringen heb ik gehoond en de cilinders opgepolijst met een 3M schuurmatje en WD40.
Alles terug in elkaar gezet en de boel zit nu weer helemaal los.
Nu na een testrit blijkt dat deze klauw niet meer meewerkt als ik rem.
De wagen trekt bij het doorremmen naar rechts en enkel het rechtse wiel blokkeert.
Kan dit aan de dichting liggen in de boring van de klauw?
Ik heb ergens gelezen dat deze een beetje taps is.
Ontluchten was geen probleem, pedaal voelt hard aan.

Groeten,

Wilfried

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2016 02:20 #1432660 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Remklauwen gaan vastzitten
Het is volkomen normaal dat remklauwen vast gaan zitten. Al is het niet gewenst.

De remedie: Bij het verwisselen van de remblokken maar ook wanneer de remcylinders vast gaan zitten deze weer klauw voor klauw gangbaar maken. Wanneer je af en toe even de wielen draait weet je dat de boel nog in orde is.

1. Remblokken demonteren. Wanneer ze weer terug moeten ze zo neerlegen dat je weet wat de positie was.

2. Oude afgesleten remblokken plaatsen (zonder remblokken remmen is vervelend, dan komen de remzuigers los) en op het rempedaal drukken tot de remblokken tot op de schijf zitten. Daarna de versleten remblokken weer demonteren en de remzuigers inkwasten met remolie, maar inspuiten met WD40 mag ook. De versleten blokken weer terug plaatsen. Hierna de ene naar binnen drukken. Daarna de andere. Wanneer het goed is gaat de eerste zuiger naar buiten., Dan het andere blok, wanneer het goed is gaat de tweede zuiger naar buiten. Dit net zo lang herhalen tot beide zuigers goed lopen. De goede (of de nieuwe) remblokken plaatsen en op het rempedaal trappen tot de rem vast staat. Wiel draaien, de blokken moeten nu loskomen en het wiel moet vrij draaien.

Nooit doen:
De remklauw uit elkaar halen, of de klauw honen. Het is geen ouderwetse remcylinder. Werkt de boel echt niet goed meer, dan een revisiesetje plaatsen. Wanneer ook dit niet helpt nieuwe remklauwen monteren, maar dit is maar zelden nodig.

En natuurlijk eens in de twee jaar remolie vervangen en de remmen én de koppeling ontluchten. Remolie neemt water op en dan kunnen de cykinders gaan roesten.

Ennatuurlijk: Wanneer je met de klauwen bezig bent geweest éérst een paar maal op het pedaal drukkenvoor je gaat rijden. Wanneer de zuigers en blokken naar binnen staan moet je namelijk twee tot drie keer trappen voor de boel weer wil gaan remmen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2016 22:48 #1432674 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Waarom niet honen?
Jarenlang twee keer per jaar de cylinders van de remklauwengangbaar gemaakt op identieke wijze zoals je beschrijft.
Daarna er een revisie setje erin, nadat ik met een simpel hone apparaatje op een boormachine de zuigerwand had schoongemaakt.
Daarna geen problemen meer met met vast zitten van de zuigers.

Die corrosie koek aan de cylinderwand tussen keerkring en buitenkant kwam iedere keer terug. Waardoor de zuiger vast ging zitten. Nu niet meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2016 18:58 #1432829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon er bigboys op doen van
Gewoon er bigboys op doen van de latere 940. Ook prima toepasbaar op het oude type, t splitsing er tussen en klaar.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 06:38 #1432855 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En dan dus mindere remwerking
En dan dus mindere remwerking hebben. Maar die discussie hebben we al eerder gevoerd, met bijbehorende cijfertjes over zuigeroppervlak.
Geen idee waarom je ze bigboys blijft noemen.

Moderators: Jerry Stam