afwateringsgaatje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2016 20:53 #1106028 door V700 register
afwateringsgaatje is gemaakt door V700 register
Voor de apk mag er in je uitlaat geen lek zitten, maar een afwateringsgaatje mag wel. Ik heb dit in de praktijk nog nooit gezien. Omdat er soms bij auto's die veel korte stukjes rijden wat water uit de uitlaat druppelt, dacht ik dat het voor het behoud van je uitlaat zinvol kon zijn er een afwateringsgaatje in te boren.
Zou hij werkelijk vol water staan dan? Heb in mijn einddemper een klein gaatje geboord toen ik zag dat er water uit het eind van mij uitlaat druppelde, maar uit het gaatje kwam mits. Kan natuurlijk ook dat ik op de verkeerde plek boorde, ik weet niet hoe de binnenkant van de einddemper er uit ziet.

Iemand ervaring/ideeen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2016 11:01 #1431907 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Waarom
Zou je een gaatje in de uitlaat boren, water gaat er bij rijden vanzelf uit. Dat er water in komt te staan heeft te maken met te weinig rijden en te korte afstanden waardoor er condens vorming optreedt. Gaatje in je uitlaat boren is vragen om roest, geluid en pak afkeur want je systeem is niet meer gasdicht.

Ik rijd een paar keer per maand mijn 245 uit de werkplaats om ruimte hebben om daar te werken en je wil niet weten wat een vocht eruit de uitlaat komt. Dus ja er zit dus heel veel water in een uitlaat systeem, zeker als je uitlaat over de achteras gaat en ik hoef dan niet uit te leggen waar het meeste water zich in de uitlaat bevindt.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2016 16:58 #1431975 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Van de APK mag een
Van de APK mag een afwateringsgaatje wel, maar dat moet dan overduidelijk geen roestgat zijn.
Gaatje van een millimeter op het diepste punt van de dempers is voldoende en geeft vrij weinig extra geluid. Je ziet het met name veel bij de klassieke engelse roadstertjes zoals de MG B.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2016 20:06 #1431987 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic maar
een uitlaat hoort toch gasdicht te zijn?? maar nogmaals ik zie het nut van een millimeter gaatje niet.
A: je gaat in een nieuwe uitlaat geen gaatje boren want dan gaat ie daar toch roesten.
B: Het is zoals het is, maar behoud van je uitlaat is gewoon veel km's per dag rijden zodat de uitlaat vanbinnen droog gereden wordt. En ja je weet gewoon dat bij een klassieker of een auto die te weinig rijd de uitlaat vanbinnen wordt opgegeten door roest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2016 12:29 #1432115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een uitlaat hoeft helemaal
Een uitlaat hoeft helemaal niet gasdicht te zijn. Afwateringsgaatje mag, beperkte lekkage langs bijvoorbeeld een uitlaatklem is ook geen problem.

Het is wel zo dat gasdicht zeker geen gedoe geeft en een kleine lekkage langs een uitlaatklem discussie op kan leveren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2016 21:45 #1432370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdat
Omdat de aansluitingen van de pijp niet helemaal onderaan de dempers zit, zou het dus kunnen (dacht ik) dat er een laag water in de dempers kan verzamelen, tot ter hoogte van de aansluiting van de pijpen. Als dat inderdaad zo is, dan zou dat veel roest van binnenuit betekenen, en daarom was mijn gedachte dat ik dat water kwijt wilde. Bijvoorbeeld door de demper leeg te laten lopen door een heel klein gaatje. Beetje roest rond dat gaatje na verloop van tijd weegt dan misschien op tegen het behoud van de rest van de uitlaat. En is makkelijk te repareren.

Dat was mijn gedachtegang, en leek me een experimentje waard.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2016 14:23 #1432403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben bang dat dat je niet
Ik ben bang dat dat je niet veel gaat brengen. Als er zoveel condens in je uitlaat zit dat het water er via een gaatje uit loopt dat zit die zelfde condens ook tegen de wanden met doorroesten als gevolg. Dit gebeurt vooral bij veel korte ritjes.

Maak je langere ritten dan verdampt de condens en eventueel water in de demper wel. Dan gaat je uitlaat (en dempers) ook veel langer mee.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2016 14:51 #1432405 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klinkklare onzin. In de
Klinkklare onzin. In de wereld van de klassieke engelse roadsters, die vrijwel zonder uitzondering een winter gestald staan ergens, is het al decennia lang bekend dat zo'n afwateringsgaatje de levensduur van de uitlaten aanzienlijk oprekt.
Inderdaad, voor een auto waarmee dagelijks lange stukken gereden worden zal het niet veel uitmaken. Bij eentje die regelmatoig korte ritten maakt en langere tijd stil staat, scheelt het aanzienlijk. En zoals gezegd: om die reden mag het dus ook voor de APK.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2016 15:27 #1432408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou nou klinkklare onzin...
Nou nou klinkklare onzin...

Mijn Volvo uit '73 heeft geen afwateringsgaatje nodig. Mijn camper uit '87 evenmin. Staan toch beiden de hele winter stil. Maar warmgereden wegzetten voorkomt veel problemen.

Kan overigens best zijn dat zo'n oude Engelse wagen daar anders over denkt, zal ook veel van de uitlaatconstructie afhangen vermoed ik.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2016 16:54 #1432419 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Afgelopen zaterdag een
Afgelopen zaterdag een uitlaat van een Skoda Rapid (zoeentje met de motor achterin) gedemonteerd. Die bleek gewoon te klotsen van het water, zoveel stond erin.
Nu was het demonteren ook nodig omdat de motor en bak uit elkaar moesten: hij was al een tijdje amper meer te starten vanwege een versleten vliegwielrand. Maar het geeft wel aan dat er best wat verschillen zijn.
Overigens was de twee jaar oude uitlaat aan de buitenkant ook al aardig geroest, dus de volgende keer wordt het toch een RVS exemplaar. Duur zijn die niet voor deze auto's.

Moderators: Jerry Stam