Olie op de motor, zie foto, erg?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2016 16:36 #1105964 door V700 register
Olie op de motor, zie foto, erg? is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,

Lekker bezig vandaag met drie verschillende vragen. Op de foto is duidelijk wat olie te zien op het blok tegen het schutbord. Het rondje is nat en loopt een beetje over het blok. Kan iemand mij vertellen wat dat is en of ik hier iets aan moet laten doen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2016 18:10 #1431445 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarschijnlijk uit de olievulopening
Geen probleem, komt van je vuldop vermoedt ik. of gemorst bij aanvullen of het rubbertje van de dop is gaar en kan er olie ontsnappen onder de dop.
Haal de plastic deksel maar eens los, kan je zien hoe erg het is.
Even voorzichtig schoonpoetsen en nieuw rubber voor vuldop eventueel.

• WILJAN Muller (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2016 21:08 #1431457 door WILJAN Muller (GAST)
Beantwoord door WILJAN Muller (GAST) in topic Carterventilatie
Goede kans inderdaad dat deze olie via de olievuldop naar buiten komt. Dit lekt dan via de 'vulhals' naar onder de afdekkap van de bobines en omdat het blok iets omhoog staat, openbaart de 'lekkage' zich in de buurt van schutbord...

Deze lekkage kan worden veroorzaakt door een verstopte carterventilatie; meer specifiek een verstopte 'flame trap'/'vlamdover' (vul dit maar eens in als zoekterm hier). Is een onderdeel van nog geen drie euro en vervangen is echt kinderspel. Ik had zelf ook last van wat olielekkage via de vuldop, maar sinds ik de vlamdover heb vernieuwd en e.e.a. aan bijbehorende slangen goed heb vastgezet, is dat bij mij geen probleem meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2016 22:36 #1431459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar het is wel raar, de
Maar het is wel raar, de vuldop zit midden op het motorblok en de olielekkage zit helemaal "achterin" tegen het schutbord (foto staat op zijn kant zag ik). Maar dat verklaart dan misschien ook de rookwalm die ik boven op het motorblok zag. Ik ga dit allemaal eens controleren, bedankt voor alle hulp! TOP.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2016 23:52 #1431462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rookwalm?
Zag je een rookwalm? Was dat toen je motor ineens raar ging lopen en lampen uitvielen etc. Als dat zo is dan denk ik aan een serieuze kortsluiting.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2016 09:39 #1431469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zijn meerdere problemen
Er zijn meerdere problemen die zich tegelijk voordoen. Het begon met onregelmatig lopen, hikkende motor bij stilstand. Daarvoor ben ik naar de garage gereden. Tijdens fors gas geven kwam er een beetje rook van waar de de bobine onder zit. We constateerden dat een van de leidingen van de flame trap los hing. Dat zou de onregelmatig lopende motor kunnen zijn. Leiding teruggeplaatst en de rook was weg.

WOK adviseerde hiervoor even op flame-trap te zoeken binnen het forum en alles schijnt hier mee te maken te hebben. Vandaag ga ik die losse leiding -die betrekking op de flame-trap heeft- vastzetten, de flame-trap vervangen, de carter ontluchting nakijken en een nieuwe ring voor mijn olievuldop.

Tijdens deze controle door de garage vielen ook ineens de koplampen uit en ontstonden er allerlei andere knipperende en niet werkende elektrische onderdelen. Dat is volgens mij een heel ander probleem maar deed zich tegelijk voor. Dat is een elektrisch probleem, heb inmiddels een tip binnen waar de massa aansluit punten zitten, die ga ik even nalopen. Als dat het niet is kan het de accu of dynamo zijn. Eens kijken hoe ver ik vandaag kom. Ik laat het jullie in ieder geval even weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 21:32 #1431708 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie ook mijn andere posts,
Zie ook mijn andere posts, alles begint een beetje bij elkaar te komen. De olie (dat zag ik toen de ANWB de kap boven de bobines weghaalde) liep inderdaad vanuit de vuldop naar achteren, niet veel maar genoeg om er een rommeltje van te maken. Alles zit op zijn plek, de kerstboom van aan en uitgaande verlichting is verholpen met een nieuw contactslot. De olie is ook achterhaald.

Blijf ik alleen nog zitten met een motor die in stationair een slag overslaat.

Moderators: Jerry Stam