Motor slaat af, waarschijnlijk door Deltamill

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2016 01:19 #1105789 door Mathy van Nisselroy
Motor slaat af, waarschijnlijk door Deltamill is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Ik meen me te herinneren dat ik deze vraag jaren geleden ook al eens gesteld heb. En dat Gerben daarop geantwoord heeft. Maar helaas heb ik er toen niks mee gedaan en kan ik het antwoord nu niet meer vinden:

De laatste tijd slaat de motor (B234F) van m'n auto (945 modeljaar 1991) weer vaker af als ik de bocht om ga en daarbij het koppelingspedaal indruk om terug te schakelen. Normaal gesproken zou de CIS-klep het toerental moeten opvangen. Maar als de Deltamill-airco aan staat, schijnt de CIS-klep niet op tijd te reageren. Volgens mij komt dat, omdat de ECU niet weet dat de Deltamill aan staat.

Dat wil ik graag veranderen door een draadje tussen de Deltamill en de ECU te plaatsen. Gaat dat zomaar? Moet daar een zekering tussen? Waar tak ik de spanning af (of wordt de ECU massa-geschakeld)?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2016 14:19 #1430260 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic E-schema's
Beetje puzzelen met de info van deze pagina volvo700vereniging.nl/node/45300 en het algemene E-schema.
Pin 14 van de ECU krijgt 12V op het moment dat de A/C compressor wordt ingeschakeld.
Pin 15 van de ECU krijgt 12V als de A/C bediening is ingeschakeld. Krijgt dus 0V als bij ECC en MCC de A/C knop op "off" staat.
Maar als de motor vroeger wel bleef draaien, zou je ook het gasklephuis eens schoon kunnen maken. Wellicht is het basistoerental van 500 tpm door vervuiling lager geworden en zakt de motor daardoor bij terugschakelen net teveel onderuit.

Ik weet overigens niet zeker of een '91er ECU die A/C functie al ondersteund. Ik heb een tijdje met een '95er ECU rondgereden in mijn '98er, maar bij terugschakelen sloeg de motor ook regelmatig af als de A/C aan stond. Na terugzetten van een originele '98 ECU was dat probleem meteen verdwenen. Blijkbaar zat die functie dus niet in die 95 ECU ingebouwd. Ik meen dat de motor vooral afsloeg als tijdens het rijden ook de E-fan was bijgekomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam