Speling voorwiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2016 10:26 #1105649 door V700 register
Speling voorwiel is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,

Deze week heb ik bij toeval ontdekt dat het linker voorwiel van mijn 740 speling heeft.
Dit is voelbaar door de band aan de bovenzijde beet te pakken en eraan te rukken. Zijdelings is er geen speling voelbaar.

Om de oorzaak van de speling te vinden heb ik de auto opgekrikt. Vreemd genoeg was er toen geen speling meer voelbaar, hoewel dit ook veroorzaakt kan worden doordat ik niet hard genoeg aan de band kan rukken met de auto opgekrikt.
Daarop heb ik het wiel verwijderd en met behulp van een koevoet gekeken of er speling op de fuseekogel aanwezig was; hier heb ik geen speling waargenomen.
De volgende verdachte voor mij was de bovenste schokdemper bevestiging. Met de wielen op de grond heb ik de bovenste moer en rubber bus verwijderd; ook hier geen speling waarneembaar.

Op basis van mijn logica heb ik toen de wiellagers als boosdoener aangewezen.
Via Timen een nieuw lager verkregen en dit gisteravond gemonteerd.
Helaas is de speling nog altijd aanwezig en misschien zelfs nog erger dan voorheen.

Herkent iemand het beschreven symptoom en/of heeft iemand een suggestie v.w.b. de oorzaak hiervan?
Om de risico's zo gering mogelijk te houden wil ik de speling zo snel mogelijk verholpen hebben.

Bedankt voor het meedenken.

Groet,

Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2016 13:08 #1429488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speling in de wielophanging
Speling in de wielophanging door aan de bovenzijde van het wiel (aan de grond) te trekken/duwen zou twee oorzaken kunnen hebben:
1) een schokdemper dat inwendig defect is;
2) de twee bevestigingsbouten onder aan de schokdemper zitten niet vast.

Het tweede is direct gevaarlijk, maar snel te controleren.

Het eerste is, wat mij betreft alleen een theoretische mogelijkheid. Maar "meten is weten". Om dit te controleren, het wiel eraf halen en de auto steunen op de fuseekogelbevestiging op haar normale hoogte. Dan de schokdemper trekken/duwen ter hoogte van de onderste veerschotel.
Op deze manier heb je ook een veel beter zicht op hetgeen wat zich achter het wiel afspeelt in termen van speling.

Houd je ons op de hoogte?
Succes

Francis van der Linden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2016 15:36 #1429492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mogelijk dat de schokdemper
Mogelijk dat de schokdemper niet goed vastzit in de veerpoot en ik denk dat dat ook is wat Francis bedoeld.
De schokdemper voor van een 740 (en een 940) zit niet met twee bouten aan het fusee vast, maar zit in de veerpoot gestoken en opgesloten met een moer.
Van wat ik begrepen heb wil deze moer nog wel eens loslopen waardoor de schokdemper los komt te zitten en er speling ontstaat de in de veerpoot; hetgeen resulteert in speling op het voorwiel.

Ik zal straks eens kijken of de schokdemper goed vastzit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2016 19:14 #1429494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmiddag auto nog ff op de
Vanmiddag auto nog ff op de brug gehad.
Speling zit definitief tussen wiel en veerpoot. Veerpoot beweegt namelijk niet mee.

Opmerkelijk is dat de speling alleen voelbaar is wanneer het wiel boven en onder beetgepakt wordt. En dat de speling lijkt te veranderen als het wiel gedraaid wordt.

Wat is de waarschijnlijkheid dat ik een slecht lager gemonteerd heb?
En hoe verklaar ik dat de speling alleen boven-onder voelbaar is; mogelijk wordt de speling links-rechts beperkt door de remschijf + blokken?

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de astap los in het fusee zit. Is dit een reële mogelijkheid?

Andere suggesties en ideeën blijven welkom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2016 23:29 #1429495 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat de speling die jij hebt
Dat de speling die jij hebt aan het lager te wijten zou zijn, is niet mogelijk.
Het lager zit nl. tussen de vaste schotel en de bovenste veerschotel. Zolang de veer niet met gereedschap in elkaar gedrukt wordt, blijft de axiale kracht aanwezig tussen beide delen van het lager. Het lager blijft in elkaar gedrukt worden.
Als het lager defect is, dan klinkt ie als een ouderwetse koffiemolen als jet het stuur naar links en naar rechts draait.

De astap en de fusee zijn normaliter één onderdeel. De feitelijke constructie van deze auto ken ik niet. Misschien kan iemand anders hier een opmerking over maken.

Mijn advies is hetgeen wat Martijn_940 hierboven aangeeft goed te onderzoeken.
Lijkt me heel plausibel !!!
Hiervoor moet de hele veerpoot onder de auto vandaan gehaald te worden om gedemonteerd te worden. Dat is de enige manier om erbij te kunnen komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2016 00:31 #1429496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DOM, DOM, DOM van mij........
DOM, DOM, DOM van mij..............
"Speling is definitief tussen wiel en veerpoot!".

Je heb met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid twee conische lagers in elk wiel. Kan iemand dit confirmeren ?
Deze zijn aan slijtage onderhevig, zeker als ze niet ooit correct gemonteerd zijn.
Je kunt ze nastellen, maar als ze versleten zijn, is dat voor korte duur.
En moeten ze vervangen worden.
Bij het monteren is het belangrijk ze te monteren met de juiste voorspanning. Niet te veel en niet te weinig. Nauwkeurig de Volvo voorschrift volgen.
Teveel gaan ze snel kapot; te weinig en gaan ze weer slijten.
De voorspanning is nodig omdat de astap geen warmte kwijt kan en dus langer gaat worden dan de naaf. Hierdoor komen de lagers "losser" te zitten.
Als het goed is, zit er een dop in het midden van de naaf. Als je die er af tikt, kun je de speling van de naaf op de astap goed zien.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2016 00:40 #1429497 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Speling fusee
De speling van de fusee meet je het beste door het wiel vrij van de grond te hebben. Dan onder de fusee een bus (of dop)van de juiste lengte te plaatsen die op de binnenrand van de velg rust, dan b.v. met de flinke bandenlichter de (axiale) speling vast stellen.
Voor de APK mag dat 1 mm zijn maar in de praktijk is dat veel te veel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2016 08:28 #1429499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen conische lagers, wel lagerspeling
Heb vanmorgen de onderdelenlijst opgezocht. Je hebt GEEN conische lagers maar een dubbele kogellager dat, wat Volvo betreft, een geheel vormt met de naaf.

"....Speling is definitief tussen wiel en veerpoot!....".

Dit wiellager is, na vele jaren, drooggelopen en versleten en zal binnenkort veranderen in een koffiemolen.
Niet te lang mee wachten en geen vakantierit naar Zuid-Frankrijk mee ondernemen.
Dat het daar aan ligt kun je makkelijk controleren door de naafkap te verwijderen.

Omdat het een geheel vormt met de naaf, moet je onderdeel 33 compleet vervangen (zie eerste knipsel). Knipsel 2 en 3 laten je het onderdelen nummer zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2016 12:45 #1429509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien goed om e.e.a. nog
Misschien goed om e.e.a. nog even samen te vatten om misverstanden te voorkomen.

* de auto is uitgerust met naafunits (lagers zijn voorgemonteerd in de naaf) die niet nastelbaar zijn.
* het originele lager is inmiddels vervangen waarna nog steeds speling voelbaar is. De speling is alleen boven-onder voelbaar en lijkt te veranderen wanneer het wiel gedraaid wordt.
* de auto is gisteren op de brug gezet en geheven. Toen is geen speling op de fuseekogel en de stuurkogel geconstateerd.
* tevens is er geen speling geconstateerd op de bovenste bevestiging van de schokdemper en de moer die de schokdemper opsluit in de veerpoot zit vast.
* het wiel beweegt relatief ten opzichte van de veerpoot wat mijns inziens drie theoretische mogelijkheden openlaat:
1) Het wiel beweegt ten opzichte van de naaf. De wielbouten zitten vast op het voorgeschreven moment.
2) De naaf beweegt ten opzichte van de asstomp. Het lager is al vervangen. Mogelijk defect lager of toch verkeerde montage.
3) De asstomp beweegt ten opzichte van het fusee / de veerpoot. Ik weet niet hoe de asstomp aan het fusee bevestigd is en of deze überhaupt los kan zitten.

Afspraak in Vaassen is in de maak en suggesties blijven welkom in de tussentijd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2016 09:37 #1429519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Samenvatting
Hallo Martijn,

bedankt voor je samenvatting die compleet en duidelijk is.
Je hebt gelijk. Nu blijft alleen een diepteonderzoek over om dit probleem op te lossen.

Ben HEEL benieuwd naar het resultaat.

Succes
Francis van der Linden

Moderators: Jerry Stam