dynamo riem knapt steeds

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2016 19:39 #1105630 door V700 register
dynamo riem knapt steeds is gemaakt door V700 register
Volvisten,

Voor de derde keer in 2 jaar is de snaar die de dynamo aandrijft geknapt. Dat is me bij alle andere 940's die ik heb gereden nog nooit voorgekomen.
Er zitten geen bramen op de poelies en hij lijkt mooi uitgelijn zonder zwabber. De riemen zijn door Koops in Ees gemonteerd.
Wat zou het kunnen zijn, iemand een idee ?

Groet, Sylvo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2016 21:35 #1429374 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Dynamoriem
Welk merk riem?
De ophangrubbers dynamo veel speling?. Goed alternatief PU-rubbers

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2016 09:18 #1429380 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Dynamoriem
modedit JS: onnodig beledigende opmerking verwijderd

En hoe doet de riem van de stuurbekrachtigingspomp het?

Een riem breekt niet zomaar. Hoe ziet het breukvlak er uit? Daar kun je veel aan aflezen. Dan zou je ook de riem nog eens sterk kunnen buigen, zitten er dan haarscheurtjes in?

Zelf zet ik er, al naar voorhanden is, Gates, Conti of Febi Bilstein om. En eerlijk gezegd, bij normaal onderhoud heb ik nog nooit gehoord van een geknapte riem.

En hoe doet de riem van de stuurbekrachtigingspomp het?

Om de 90.000 km of drie jaar moeten de v-riemen worden vervangen. Zelf kijk ik naar de conditie, ik vervang de riemen wanneer deze bij het buigen haarscheurtjes vertonen.

Ik wil voor dat tientje, of iets meer, de ellende van pech onderweg niet

• van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2016 11:02 #1429386 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Re: dynamo riem knapt steeds
De 1e vraag die bij mij opkomt is of je deze vraag al bij Koops in Ees hebt neergelegd?
De ongenuanceerde opmerking van ene Jur over Koops kan zondermeer bijgezet worden in een fraai gelegen urnenveld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2016 11:28 #1429387 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou ook het probleem bij
Ik zou ook het probleem bij de de firma Koops neerleggen. Te brede, te smalle of veel te strak gemonteerde riemen, maar dat zouden ze toch op moeten kunnen lossen.

Ik lees hier overigens dat de vervangtermijn 90.000 km is. Dat bestrijd ik niet maar ik vind het een zeer stom getal. Ik doe dat bij het wisselen van de distributieriem dus 75.000 km. Toevallig is dat zo'n beetje 3 jaar maar ik durf zo'n riem gerust een jaar of 6 (of langer) te laten zitten als er minder km's gemaakt worden. Het rubber zit immers niet in fel zonlicht zodat het verouderen door leeftijd meevalt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2016 16:20 #1429393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk?
Dat is toch de ex 940 van Henk?

Ik herinner me dat hij er ook een tijdje last mee heeft gehad dat de dynamosnaar werd opgevreten. Oplossing weet ik eerlijk gezegd niet meer, volgens mij had het iets met uitlijning te maken en had hij de rubbers ook al vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2016 12:44 #1429462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, het is de ex auto van
Klopt, het is de ex auto van Henk.
Ik wist niet dat hij er ook al een pobleem mee had. De andere riemen, ook van de airco, hebben dit probleem niet, de riemen worden vervangen conform het schema van Volvo. Ik rij ca 60.000 per jaar en het euvel zou zonder tussentijdse wissel wellicht nog groter zijn. De eerste twee keer is de riem gebroken, de laatste keer was ie gehalveerd en hingen de draden er los bij (maar nog wel heel) en van de poelies af gelopen.
Ik leg nu maar een reserve riem in de kofferbak, de laatste keer nog ik nog net een afstand van 45 km afleggen door alle energiegebruikers in de auto uit te zetten

Sylvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2016 20:31 #1429565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem
Logde zojuist in en zag dat ik toch nog een PB had :) Toevallig even gekeken of er nog een discussie over dit onderwerp liep.

Probleem is een groot woord. Hier staat de oorspronkelijke discussie en wat historie: volvo700vereniging.nl/node/31959

In maart 2010, rond de 290-291dkm heb ik een paar snaren kort achter elkaar gebroken gehad. Terugkijkend zal de eerste versleten zijn geweest. De andere heb ik daarna zelf gemonteerd maar (veel) te strak waardoor ze heel snel slijten. 27 maart 2010 heb ik bij 291.325 km de rubberen ophangbussen van de dynamo vervangen door origineel Volvo rubberen bussen. Met de nieuwe rubbers kun je de dynamo ook scheef trekken als je de snaar teveel op spanning zet. Ik heb toen de snaar wat slapper gezet dan het normale advies van "net een halve slag kunnen draaien". Gezien de relatief grote afstand tussen krukaspoelie en dynamopoelie staat de snaar dan echt veel te strak.

De spanning die ik daarna aanhield was zo dat de snaar bij constant toerental netjes "strak" liep, zonder in het midden tussen de poelies heen en weer te zwabberen. Bij gasgeven mag de snaar wat zwabberen maar als de motor weer op constant (maar hoger) toerental draait moet de snaar meteen weer strak gaan lopen.

In november 2012 een ruildynamo geplaatst bij 332.917 km. Sylvo heeft de auto op 21 december 2013 van mij overgenomen op 350.862 km. Tussen 291.325 (maart 2010) en 350.862 (december 2013) heb ik geen gebroken snaar gehad of snaren hoeven vervangen. Ik heb altijd de Volvo snaren gebruikt, die helaas wel het bijgeluid van een zuchtende hond met astma produceren bij sommige weersomstandigheden.

Mijn inschatting zou zijn dat de snaar misschien toch iets te strak heeft gestaan. Die bussen vervangen door PU lijkt me niet per se noodzakelijk. Met de rubber bussen zie je wel dat de snaar te strak staat doordat de dynamo scheef gaat staan. Bij de hardere PU bussen zet je de snaar denk ik gemakkelijk te strak en zie je het niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2016 20:48 #1429566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die ruildynamo heb ik gedaan als preventief onderhoud. Je kunt wel koolborstels blijven wisselen maar de rest zal natuurlijk ook eens versleten zijn. Verder geen klachten gehad met de oude dynamo oid.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2016 22:57 #1429570 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Even een rekensom
Ik lees dat je 60000 per jaar rijdt. 120000 en twee jaar verder dus in de tijd
Drie riemen in twee jaar.
Probeer het me wat concreter voor te stellen.
riem 1 breekt. Hoe lang zat die er al op ?
Als ik goed lees dan is dat een half jaar en heb je 30000 afgelegd met de laatste riem die de vorige eigenaar geplaatst heeft
Vervolgens breek die riem. Dat is de eerste die jij er op moet leggen
de derde breekt 120000 verder dus.
reken reken reken. Dan heb je drie riemen gebruikt in 150000 km, Maar de laatste riem kan ook weer even mee.
Zeg 50000. Als die breek ben je 170000 km verder
170000 gedeeld door 3 is 56666,666666666 km

Breekt je riem nou verdacht veel of valt het nogal mee ?
Volgens mijn heb je helemaal geen probleem
Of reken ik nu verkeerd ?

Moderators: Jerry Stam