Klusbaar? 940/960/v90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2016 21:29 #1105577
door V700 register
Klusbaar? 940/960/v90 is gemaakt door V700 register
Na een 740 en een 940 reed ik een 850.
Die is deze week ter ziele gegaan. Weer op zoek dus.
Met de (LPG)850 kon ik zelf veel minder reparaties doen, dat vond ik jammer.
Simpel voorbeeld: bijstellen toerental.
Zijn de 960 en de v90 ook nog van vóór de 'computer'tijd?
[ hoop dat de vraag duidelijk is ]
Latere modellen dan de 740 in het algemeen hebben mijn interesse.
Die is deze week ter ziele gegaan. Weer op zoek dus.
Met de (LPG)850 kon ik zelf veel minder reparaties doen, dat vond ik jammer.
Simpel voorbeeld: bijstellen toerental.
Zijn de 960 en de v90 ook nog van vóór de 'computer'tijd?
[ hoop dat de vraag duidelijk is ]
Latere modellen dan de 740 in het algemeen hebben mijn interesse.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2016 08:26 #1429139
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Zeker
Zeker in deze club. Ik ben zelf ook opgegroeid in het carburateur tijdperk. Hier leer je snel bij. De auto en de systemen zijn overzichtelijk. Na een tijdje weetje niet beter en lukt het om alles zelf te doen.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2016 21:20 #1429152
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Bosch Motronic
Nee, de 960 is computer gestuurd, net als de 850. Bosch Motronic 4.x.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2016 23:41 #1429154
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 940
Hallo ajkoning
En alle 940's (met bougies) hebben een LH-Jetronic ECU.
groetjes
Mathy
En alle 940's (met bougies) hebben een LH-Jetronic ECU.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2016 12:28 #1429351
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben ook van de carburateur
Ik ben ook van de carburateur tijdperk en in die tijd deed ik alles zelf.
Ik heb echter nooit de behoefte gehad om het (stationair) toerental te wijzigen bij mijn Volvo 340 ( B en D ), 440 ( B en D ), 850 (lpg), S80 (tdi), S70 (
, V70 (Cl.
en ook niet bij mijn huidige V90.
Ik heb echter nooit de behoefte gehad om het (stationair) toerental te wijzigen bij mijn Volvo 340 ( B en D ), 440 ( B en D ), 850 (lpg), S80 (tdi), S70 (
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2016 17:06 #1430289
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ook met een computergestuurde
Ook met een computergestuurde auto kan je het stationair toerental als hobbyist netjes afregelen, het sleutelen is alleen iets anders, maar zeker niet onmogelijk.
De enige 700's en 900's die niet computergestuurd zijn, zijn de diesels, de carburateurmodellen en de eerste jaargangen injecties (maar niet allemaal).
Niet de 960's, niet de turbo's en niet de 940 benzinemodellen. En ja: dat is in grote lijnen hetzelfde als bij de 850.
De enige 700's en 900's die niet computergestuurd zijn, zijn de diesels, de carburateurmodellen en de eerste jaargangen injecties (maar niet allemaal).
Niet de 960's, niet de turbo's en niet de 940 benzinemodellen. En ja: dat is in grote lijnen hetzelfde als bij de 850.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2016 19:16 #1430291
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klusbaar
Antwoord op je vraag :
740 en 940 makkelijk klusbaar minder electronica
Alles makkelijker bereikbaar.
Onderdelen ook wat makkelijker te verkrijgen
960/v90 veel lastiger klusbaar meer electronica.
Motorruimte aardig volgepropt.
Onderdelen wordt al moeilijker ondanks dat ze veel jonger zijn dan de 740/940.
740 en 940 makkelijk klusbaar minder electronica
Alles makkelijker bereikbaar.
Onderdelen ook wat makkelijker te verkrijgen
960/v90 veel lastiger klusbaar meer electronica.
Motorruimte aardig volgepropt.
Onderdelen wordt al moeilijker ondanks dat ze veel jonger zijn dan de 740/940.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2016 11:46 #1430316
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Motor-electronica van een
Motor-electronica van een viercilinder 940 is echt niet minder dan van een zescilinder 960/S/V90. Beide hebben een ECU, uitleesmogelijkheid, lambdasonde, luchtmassameter, etc. Het ziet er bij de 960 iets anders uit (meer als de 850) maar is principieel hetzelfde, met uitzondering van bobine/bougiekabels. Daar heeft de viercilinder 1 exemplaar, en de 960 eentje per cilinder.
Motorruimte van de 960 is inderdaad wat voller, maar bij de 940 zitten sommige zaken (oliefilter!) ook belachelijk lastig weggestopt.
Wel heeft de gemiddelde 960 een rijkere uitrusting dan de gemiddelde 940, en dus vaker ECC, ABS, electrische stoelen, electrische ramen, antenne, etc. En een computergestuurde automaat, waar de 940 een simpeler automaat heeft.
Motorruimte van de 960 is inderdaad wat voller, maar bij de 940 zitten sommige zaken (oliefilter!) ook belachelijk lastig weggestopt.
Wel heeft de gemiddelde 960 een rijkere uitrusting dan de gemiddelde 940, en dus vaker ECC, ABS, electrische stoelen, electrische ramen, antenne, etc. En een computergestuurde automaat, waar de 940 een simpeler automaat heeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2016 14:12 #1430356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allemaal makkelijk te
Allemaal makkelijk te onderhouden. Bij computergestuurd gewoon sensoren gaan uitwisselen tot je de fout hebt gevonden. Carburateurs kunnen ook een hoop problemen geven, zo ook Mechanische Injectie.
Als het 2.4 jetronic is, kun je ook nog eens met het kastje en ledje makkelijk uitlezen.
Heb je motorproblemen, altijd ontsteking als eerste nalopen. Dus rotor/verdelerkap/bougiekabels/bougies. Dan het vacuuumsysteem en dan de sensoren. Belangrijk onderdeel is de LMM, die zorgt voor een hoop gedoe, dan de RPM sensor of MAP. Afhankelijk van model.
ABS maakt de auto als de 940 niet veel complexer. Eigenlijk makkelijker, nog maar 1 remslang aan de voorkant. Ook makkelijker om te upgraden naar de remklauw met 1 grote zuiger ipv 2 kleintjes.
Ze zijn qua onderhoud stuk stabieler dan een V70 op elektronica gebied. Rij een V70n, wat die allemaal gedoe heeft op Elektronica gebied is niet mals. Loszittende stekker op ABS/cruisecontrol unit, hangende relays in centralevergrendeling etc.
Wat wel verstandig is, 2e hands reserveonderdelen inslaan. Zo heb ik altijd wel een 2e lmm liggen of diverse sensoren, een brandstofpomp etc. Dan kun je altijd wat testen.
Als het 2.4 jetronic is, kun je ook nog eens met het kastje en ledje makkelijk uitlezen.
Heb je motorproblemen, altijd ontsteking als eerste nalopen. Dus rotor/verdelerkap/bougiekabels/bougies. Dan het vacuuumsysteem en dan de sensoren. Belangrijk onderdeel is de LMM, die zorgt voor een hoop gedoe, dan de RPM sensor of MAP. Afhankelijk van model.
ABS maakt de auto als de 940 niet veel complexer. Eigenlijk makkelijker, nog maar 1 remslang aan de voorkant. Ook makkelijker om te upgraden naar de remklauw met 1 grote zuiger ipv 2 kleintjes.
Ze zijn qua onderhoud stuk stabieler dan een V70 op elektronica gebied. Rij een V70n, wat die allemaal gedoe heeft op Elektronica gebied is niet mals. Loszittende stekker op ABS/cruisecontrol unit, hangende relays in centralevergrendeling etc.
Wat wel verstandig is, 2e hands reserveonderdelen inslaan. Zo heb ik altijd wel een 2e lmm liggen of diverse sensoren, een brandstofpomp etc. Dan kun je altijd wat testen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2016 17:43 #1430543
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Naturlijk vinden wij ze
Naturlijk vinden wij ze allemaal makkelijk te onderhouden, maar TS niet. Die heeft ervaring met een 850 en vond die niet te onderhouden.
Mijn punt is, dat een 740 of 940 met B230F/FT/FK net zo lastig als die 850, op de gevraagde punten. En ook net zo lastig als een 960.
Mijn punt is, dat een 740 of 940 met B230F/FT/FK net zo lastig als die 850, op de gevraagde punten. En ook net zo lastig als een 960.
Moderators: Jerry Stam