rem blijft hangen na hard remmen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2016 22:37 #1105536 door V700 register
rem blijft hangen na hard remmen is gemaakt door V700 register
Vraag over mijn remmen,

Bij de apk bleek na de remtestbank dat de voorremmen blijven hangen. Ze lopen een beetje aan, links en rechts. (740 uit 87 met bendix klauwen) Dit was voor de remtestbank niet zo, dat weet ik zeker. na afkeur thuis nog even gekeken, en de klauwen zijn schoon en soepel, zuigers niets aan te zien/voelen. Als ik de zuigers iets terugdruk, kan ik weer gewoon rijden en remmen, komen gewoon weer los. Alleen na heel hard remmen, blijven ze een beetje aanlopen. Bij dagelijks gebruik geen probleem dus. Maar het is niet goed, en apk-afkeur.

Heb toen ze iets aanliepen, de nippels losgedraaid, om te zien of er druk ontsnapte waarna ze weer vrij zouden lopen, maar dat was niet zo, aan de restdruk lijkt het dus niet te liggen, dus ik denk geen verstopte remslang oid.

Heeft iemand enig idee?

Dacht misschien nog aan dat laagje achterop de blokken, waardoor als je heel hard remt, dit platgedrukt word, waardoor de zuigers iets verder gaan als normaal, en niet alleen de rubber cup/seal/ring (hoe noem je dat?) vervormen en weer terugveren, maar daadwerkelijk iets verschuiven in dat rubber, en zodoende na terugwerking van het rubber niet in zelfde stand terugkomen, maar dus een zetje nodig hebben. Ze lopen ook niet heel hard aan, maar hebben net een zetje nodig om los te komen…….
Of is dat te ver gefantaseerd?

Waar denken jullie aan?

Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2016 10:04 #1428993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Ben,
Hallo Ben,

De symptomen die jij beschrijft herken ik wel en heb dit ook met meerdere auto's van mijzelf meegemaakt, ik ben geen "remmer" om het zo maar even te noemen,en ik gebruik mijn remmen spaarzaam. bij mij is het ook meerdere keren voorgekomen dat inderdaad na een keer flink remmen, de remmen niet meer goed loskomen.

Wat bij mij altijd hielp is af en toe even fors in de ankers om de cilinders gangbaar te houden, wat je nu zou kunnen doen is even de remklauwen losmaken en de cilinder een paar keer op en neer laten bewegen je zou er ook even wat WD-40 of iets dergelijks tussen kunnen spuiten. daarna zou het opgelost moeten zijn.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-06-2016 13:49 #1429001 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic smeren
Ik zou niet aan de WD40 beginnen....
Remmen worden HEET en WD40 is niet bepaald bestand tegen deze temperaturen.
Als het al helpt tegen het vastzitten zal het tijdelijk zijn.
Bij WD40 is de kans ook nog eens groot dat je je remschijven inspuit, of het loopt er tijdens het rijden op.
Laatste wat je wil is gesmeerde remschijven....

Het klink alsof de rem niet, of niet soepel meer los laat.
Ik heb zelf de ervaring gehad dat die uiteindelijk muurvast komt te zitten, en er gods-onmogelijk meer beweging in te krijgen was

Zie het plaatje in de bijlage....
Demonteer je rem, en haal de "guide-pins" er eens uit....als dat nog kan.
Deze willen nog wel eens vast gaan zitten, waardoor je rem niet meer los wil laten.
Ik heb ze toen in de boormachine gestopt, even ronddraaien en met een stuk scotch-brite opgepoetst (liever lui dan moe :p)
Smeer ze vervolgens weer flink onder met koper-vet, of nog beter keramisch-vet en monteer alles weer.

Behalve een potje vet kost je dit niks, en lost het niks op; dan heb je in ieder geval weer stukje onderhoud gedaan;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2016 11:46 #1429034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remmen
Bij mijn motorfiets bleef de achterrem ook hangen. Dit bleek te komen door de slang, welke uitwendig er goed uit zag, maar inwendig gezwollen was.De remdruk kon er door, alleen zonder druk kwam de remolie niet terug( dus de remblokken ook niet)
Succes Kasper

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2016 15:55 #1429132 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klauw los
Wanner je de klauw los hebt controleer dan tegelijk de beweegbaarheid van de zuigers. Zet een waterpomptang of griptang op het randje van de zuiger en probeer de zuiger te draaien. Lukt dat niet dan zit de zuiger te vast. Zuiger 2 cm uitdrukken met het rempedaal en zuigerwand inspecteren onder de stofkap. Schoonmaken en invetten met remmenvet. Zit er roest op dan zuiger vervangen met revisieset. Zuigers druk je terug met een flinke lijmtang oid. 40mm zuigers zijn nog in de handel de dubbele kleinere niet.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2016 00:53 #1429223 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Vastzittende remmen

Vastzittende remmen zijn een normaal verschijnsel wanneer de remblokken er al enige tijd in zitten.

De normale (officiële) procedure voor het gangbaar maken, voor alle merken dus ook voor Volvo:

Wielen er af. Blokken met een grote waterpomptang naar buiten drukken (van de remschijf af). Nooit druk uitoefenen op de remschijf!

Daarna de het andere remblok. Het eerste zou dan terug moeten komen. Zo niet, bewerking herhalen.

Indien de blokken allebei ingedrukt blijven, dan goed op de rem trappen tot de blokken weer de schijf raken. Behandeling herhalen.

Soms lukt het in twee keer, soms moet je het vijf keer herhalen.

Eventueel de remzuigers (niet de blokken) met een beetje WD40 inspuiten, dit helpt bij het losmaken.

Opletten dat je de rubber stofkappen van de zuigers niet beschadigt.

Meestal kun je daarna beter de blokken vervangen omdat deze waarschijnlijk ongelijk zijn afgesleten of te dun zijn geworden..

Procedure altijd links én rechts, anders kan de wagen scheef gaan trekken. En doe het ook voor en achter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2016 11:53 #1429231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is mij overkomen
Is mij overkomen bij een auto van Japanse makelij.
Het probleem lag in het vastgeroest zijn van de guide pins.
Dus deze uit elkaar halen, goed schoonmaken, kopervet en weer in elkaar zetten.
Ik heb sterk de indruk dat deze pins NOOIT schoongemaakt worden bij het vervangen van de remblokken. Maar goed gangbare pins zijn zeer van belang om de remschijf zijn vrijheid terug te geven na het remmen.
Helpt dit niet, dan wordt het een grotere reparatie (remklauwrevisie).
Niet te lang mee wachten want de hele remklauw wordt heel heet als de remmen teveel slepen.

Moderators: Jerry Stam