Passen veerpoten 740 16V van 1991 onder 960 van '93?

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-06-2016 08:45 #1105499 door ADRIAANB234FT
Op zoek naar sportief veersysteem voor en achter (liefst coil-overs) voor mijn 960 uit '93. Uit betrouwbare bron vernomen dat kwaliteit van Bilstein laatste jaren te wensen overlaat. Bovendien zijn kortere kwaliteitsveren nauwelijks verkrijgbaar. En voor de 900-serie verkrijgbare systemen van GAZ en BC zijn weliswaar aantrekkelijk geprijsd, maar kwaliteit kan beter. Ben nu op zoek naar Koni's.
Vraag aan de experts: kwaliteitsmerk Intrax biedt zowaar veersysteem aan voor de Volvo 740 16V Turbo. Vraag me af dat zonder problemen past op mijn 960 uit '93. Weet inmiddels wel dat Intrax flink aan de prijs is. Maar zijn kwalitatief superieur.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2016 00:58 #1428748 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ML versus starre achteras
Hallo Adriaan

Volgens mij is de 740 16V Turbo ooit ergens met MultiLink-achteras geleverd (maar ik kan me vergissen). Daar zullen andere veren onder liggen dan onder een starre achteras. Misschien is het handig om van te voren na te gaan, voor welke achteras de set van Intrax is.

groetjes

Mathy

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-06-2016 09:59 #1428754 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Multilink
Hallo Mathy,
Dank voor je reactie. Het gaat me in eerste instantie om de voorpoten en of die van de 740 (16V Turbo in dit geval) uitwisselbaar zijn met die van de 960. In dat geval zou Intrax heel simpel een kopie kunnen leveren van de schokbrekers die ze ooit voor de 740 16V Turbo hebben gemaakt. Dat scheelt qua investering nogal wat.
Voor de multilink heb ik inmiddels brackets gekocht bij Kaplhenke in de VS. Hij is, vermoed ik, de enige die voor de multilink dergelijke brackets maakt om de nivomats tegen normale schokbrekers uit te wisselen zonder een hoop gehannes. De keuze voor schokbrekers (coilovers) achter is daarmee een stuk eenvoudiger geworden.

Adriaan

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-06-2016 12:54 #1428812 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Ja dus
Inmiddels uitsluitsel. Zijn uitwisselbaar.

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2016 15:03 #1430374 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd ook de informatie
Altijd ook de informatie aanleveren, de volgende heeft daar dan wat aan.

Tot de facelift van de 960 is het uitwisselbaar, daarna kreeg het de 850 ophanging.

Bij de 940 heel tijdperk uitwisselbaar.

Vanaf 1987/88 kwam er een veerpoot met losse wielnaaf op. Veel makkelijker onderhoud te plegen dan met wiellagers in de remschijf. Dus mijn advies als je toch de ophanging voor gaat doen, verwissel de veerpoten.

Verder mijn advies, monteer de remklauwen van 1991 en later op een ouder type. Dat zijn de remklauwen met een grote zuiger, zoals ook op de latere 940 zitten en vergelijkbaar zijn met de remmerij van de 850/960II/v70/v70n.

Maakt je altijd meteen een stuk moderner, 2 losse kleine zuigertjes waarvan ze nooit beide tegelijk naar buiten komen is niet bevorderend voor het remmen.

Verder heb je dan wel andere remschijven nodig en de remklauwbeugel overmonteren.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2016 17:38 #1430541 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met die late remklauwen heb
Met die late remklauwen heb je alleen wel de meest onderbemeten remmen die ooit op onze auto's geleverd zijn, en moet je de hoofdremcilinder ook vervangen. De 940 heeft op een gegeven moment namelijk enkelzuiger-remmen gekregen, die gelijk zijn aan de ABS-uitvoeringen. Die remmen zijn niet meer triangel-gescheiden maar diagonaal, en dus blijft er bij uitval van een circuit 1 voorrem en 1 achterrem over. Het oppervlak van die ene (grotere) remzuiger is een flink stuk kleiner dan dat van de laatste dubbelzuiger-remmen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2016 14:32 #1430622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo werkt nu eenmaal een Bosch
Zo werkt nu eenmaal een Bosch ABS systeem, Volvo zijn eigen bedachte triangel systeem was daar niet meer op toepasbaar en ook nooit meer geweest daarna. En die grotere enkele zuiger remklauw remt wel degelijk stuk beter, als dat niet het geval was dan had de 850/v70/960II/v70n/v40/s40/v60/s60/c70 etc etc ook niet dit type remklauw gekregen.

Het probleem met 2 losse zuigers is gewoon dat er altijd eentje later naar buiten komt of vast blijft zitten. Ook de remschijf bij het systeem met de grote enkele zuiger is een stuk dikker geworden

De 240 had aan beide kanten een zuiger, maar dat is een compleet ander systeem, worden de krachten weer heel anders verdeelt en heb je geen geleidepennen.

En de hoofdremcilinder is gewoon identiek, er worden simpelweg een aansluiting minder gebruikt waar bij ABS een ontluchtingsnippel in zit.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2016 03:11 #1430640 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inderdaad, de enkelzuiger
Inderdaad, de enkelzuiger-schijven zijn 26 mm ipv 22 mm voor de dubbelzuiger schijven. Diameter van enkelzuiger is met 280 mm iets kleiner dan de 287 van de oorspronkelijke grote remmen (we vergelijken natuurijk niet met de onderbemeten 262 mm schijven van de vroege 740 he?).
Maar weet jij, hoeveel van dat dikteverschil in schijfmassa zit, en hoeveel in een iets bredere ventilatiesleuf? Uiteindelijk is remreserve vooral afhankelijk van schijfmassa, en van een efficiente ventilatie.
Wat de remKRACHT betreft: de enkelzuiger-remmen hebben cilinders van 58 mm, en dus een oppervlak van 26,4 cm2.
De dubbelzuiger-klauwen bestaan met verschillende diameters. We nemen de grootste, dus van 44 mm: dat geeft twee keer een remoppervlak van 15,2 cm2, en dus meer remkracht.

Ik heb wel zo'n idee waar die roep over onderbemeten remmen vandaan komt, die ik totaal niet herken...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2016 03:14 #1430641 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens: als je zuigers
Overigens: als je zuigers vast zitten of de klauwen ongelijkmatig remmen, dan heb je domweg het onderhoud van de remmen verwaarloosd. Een goed onderhouden dubbelzuiger-systeem werkt zodanig synchroon dat je van dat theoretische verschil in de praktijk niets merkt. Dat is niet groter dan het aangrijpverschil links-rechts. Waarschijnlijk is dat laatste met diagonaalscheiding zelfs groter...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2016 14:05 #1430655 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Theoretisch moet dat zeker
Theoretisch moet dat zeker allemaal kloppen, maar ik denk dat Volvo na 9 jaar ervaring met dit type remklauw toch inzag dat een enkele grote zuiger icm dikkere remschijf en andere geleidepeen constructie veel betere remkracht geeft. Die 2 kleine zuigers was alleen maar om dat gescheiden remsysteem werkend te kunnen hebben. Bij ABS later werd 1 aansluiting simpelweg niet gebruikt, maar nog steeds 2 losse zuigers. Daar zijn ze toen vanaf gestapt.

Het nieuwere type is niet alleen de remklauw maar ook de remschijf en remblokken zijn anders. Ondanks dat de remschijf paar mm kleiner is is er meer remschijf oppervlak. Omdat bij het oudere type remschijf (ook de 15 inch variant) de ventilatiegleuf ook aan de binnenste rand zat. Verder is deze remschijf een stuk dikker en is geleidepen constructie ook heel anders.

Random quotes van diverse internet fora

a simpler upgrade would be to convert to the "Jumbo" brake discs and calipers found on most '90 and newer 700/900 series cars with ABS brakes.
While these rotors are actually smaller in diameter (11"), they are much thicker (1" vs. 7/8") and use the largest size pad ever offered in the 700/900/90 series cars. These rotors are less prone to fade vs. the 3? different versions of rotors found on the '89 and older cars.

I put jumbo brake rotors and hubs on my 90 745 from a 92. They are 11 inch diameter but are thicker and have more brake pad to rotor area so they are more efficient. First impression is they are way better then the big brakes(11.25) I had before and now will not warp as easy. Might want to snag the hubs and rotors and calipers is all that's needed. I got mine from a upullit so it was cheap.

Yes, +1 to the jumbo brake conversion on any 700 series, thicker rotors, nice big pads, caliper piston and bracket design that does not bind, or wear pads and rotors unevenly.

Maar ik ga het allemaal niet verdedigen, het is iig een nuttige upgrade als je met je remmen bezig bent. Ondanks goede onderhoud hebben remklauwen 30 jaar later hun beste tijd gehad en komt er een keer een tijd dat je nieuwe remklauwen moet hebben en waarom dan niet de Jumbo's erop. Andere zeer nuttige upgrade is het nieuwere type veerpoot met wielnaaf.

Moderators: Jerry Stam