Hoe koud krijgt de airco de lucht?
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-06-2016 19:06 #1105451
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Hoe koud krijgt de airco de lucht? is gemaakt door Lars Rengersen
Een tijd terug heb ik de airco (ecc) van onze 940 uit 1996 gemaakt en laten vullen.
Al vanaf dat moment ben ik niet echt onder de indruk van de koelcapaciteit.
Je merkt wel dat de uitgeblazen lucht wat koeler is, maar als het buiten 23+ graden is, dan blijft het warm/heet in de auto.
Fan op stand 3, richting op auto en temp op koudst.
Is dat normaal?
Wellicht nog relevant om te vermelden is dat in de winter de temp schakelaar ook vrij hoog (24 tot 26 graden) moet staan om het aangenaam te krijgen in de auto.
Al vanaf dat moment ben ik niet echt onder de indruk van de koelcapaciteit.
Je merkt wel dat de uitgeblazen lucht wat koeler is, maar als het buiten 23+ graden is, dan blijft het warm/heet in de auto.
Fan op stand 3, richting op auto en temp op koudst.
Is dat normaal?
Wellicht nog relevant om te vermelden is dat in de winter de temp schakelaar ook vrij hoog (24 tot 26 graden) moet staan om het aangenaam te krijgen in de auto.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2016 22:55 #1428549
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Als je airco goed werkt, dan
Als je airco goed werkt, dan produceert een airco echt koude lucht. In mijn 940 is dat zo (1995 met ECC). Dan is het snel veel te koud als het buiten 23 graden is. Een ECC koelt beter dan een handbediende airco of een Deltamill. Tot zo' 35 graden buiten, moet een airco het binnen tamelijk aangenaam kunnen houden.
Ik heb begrepen dat een airco de lucht 8 graden kan koelen. Als de airco geen koude lucht produceert, dan zit er dus duidelijk ergens eenprobleem. Dat kan ook door de pomp of zo komen.
Ik heb begrepen dat een airco de lucht 8 graden kan koelen. Als de airco geen koude lucht produceert, dan zit er dus duidelijk ergens eenprobleem. Dat kan ook door de pomp of zo komen.
04-06-2016 08:36 #1428571
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gefixt!
Dankje Lex! Ik ben even op onderzoek uit gegaan.
Denk dat mijn koude lucht beleving geheel een placebo effect was.
De pomp bleek aan en uit te gaan.
Met Timen de voorplaat van de koppeling vervangen (teveel speling en krom), maar dat volstond niet. Bij overbruggen van de drukschakelaar bleef de pomp wel draaien. Te weinig koudemiddel erin dus. Daarop even naar een garage gereden en de airco laten vullen. Er moest 600 gram koudemiddel bij.
Nu doet hij het weer koud.
Timen bedankt! Ook voor de belangrijkste reparatie, het vervangen van de LPI injector. Hij start weer als vanouds (<a href=" www.oudevolvo.nl/blog/2016/06/03/startpr...ost-en-airco-gevuld/ ">zie ook blogpost<\a>)
Denk dat mijn koude lucht beleving geheel een placebo effect was.
De pomp bleek aan en uit te gaan.
Met Timen de voorplaat van de koppeling vervangen (teveel speling en krom), maar dat volstond niet. Bij overbruggen van de drukschakelaar bleef de pomp wel draaien. Te weinig koudemiddel erin dus. Daarop even naar een garage gereden en de airco laten vullen. Er moest 600 gram koudemiddel bij.
Nu doet hij het weer koud.
Timen bedankt! Ook voor de belangrijkste reparatie, het vervangen van de LPI injector. Hij start weer als vanouds (<a href=" www.oudevolvo.nl/blog/2016/06/03/startpr...ost-en-airco-gevuld/ ">zie ook blogpost<\a>)
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2016 22:27 #1428581
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic 600 gram: dan was 'ie vrijwel
600 gram: dan was 'ie vrijwel geheel leeg. Maar mooi dat het weer werkt. Timen is een goed adres!
Moderators: Jerry Stam